Hét blog voor de ervaren assistant

Secretaresse Tips

Voed je brein: ga jij al 2 minuten per uur offline?

Pauze nemen voor meer creativiteit

Als ondersteuner werk je langdurig (hybride) achter een scherm. Binnen 24 uur verwerk je meer prikkels dan 30 jaar geleden in een hele maand. Appjes, telefoontjes, verstoringen, sociale media, e-mails. Je staat continu aan door de constante informatiestroom. Terwijl je jezelf maar ongeveer 45 minuten écht kan concentreren… Prikkels ≠ creativiteit De bekende risico’s van de constante informatiestroom zijn vermoeidheid, stress, concentratieproblemen, slaapstoornissen en – op de lange termijn – …

Lees verder »

Creëer je assistant zomerschool: ontwikkel jezelf én geniet

assistant zomerschool blog

Richting de vakantietijd reflecteert werkzaam Nederland op het afgelopen jaar. Door het loslaten van de waan van de dag en alle verplichtingen, komt er ruimte vrij voor jezelf. Hè, fijn! Ook kun je in deze tijd rustig en ongestoord nadenken over je persoonlijke ontwikkeling: zit je goed op je plek, doe je wat je écht leuk vindt en welke leerbehoefte heb je voor het komende jaar? Zomerschool: podcasts, zelfstudies en …

Lees verder »

Hoe krijg je een ‘klik’ met je collega’s van het secretariaat?

Een ‘klik’ met je collega’s van het secretariaat

In veel gevallen zullen we elkaars non-verbale signalen wel goed interpreteren, echter soms treffen we personen waarbij ruis op de lijn ontstaat. En dan zien en verstaan we elkaar niet meer zo goed. Sterker nog, de kans is groot dat we aan elkaars doen en laten gaan ergeren en beiden onbevredigend het gesprek beëindigen. Hoe zit dat precies?

Lees verder »

Notuleren zonder stress? Het toverwoord: voorbereiding

Vergadering notuleren

Natuurlijk zijn wij secretaresses allemaal heel erg druk. We houden de boel draaiende en zaken regelen is onze dagelijkse kost. En we zijn een kei in prioriteiten stellen. De zakenreis van de manager regel je tot in de puntjes, afspraken worden gepland en de stukken voor de vergadering screen je nog even snel voordat de vergadering begint. En dan op naar de vergadering….

Lees verder »

Projectmanagement assistent of PMO’er, wat is het verschil?

Projectmanagement assistent of PMO'er: functieverschillen

Steeds meer organisaties zijn projectgericht georganiseerd: projectmanagement is in toenemende mate een onderscheidende competentie. Projectmanagement functies zijn daarom veelgevraagde én uitdagende functies (op HBO-niveau). In projectmanagersland bestaat er naast de projectmanagement assistent ook de PMO’er; de Project Management Officer. Voor beiden is het doel om de kans op succes van projecten te vergoten, op tijd en binnen het budget. Maar in welke werkzaamheden verschillen deze functies? Wat doet een projectmanagement …

Lees verder »

Podcast voor management assistants: leer uilen

Leren uilen - podcast

Je professionele identiteit ontwikkelen en verzilveren? Leer uilen! Oftewel: pas de eigenschappen van de uil toe in de politieke dierentuin. Zeg eens: ‘ik zit op mijn tak en doe even niets’. Of: ‘ik heb nog niet genoeg te zien om er iets van te kunnen vinden, dus ik kijk nog even verder’. Titia Huisman, docent van de opleidingen Hoger Management Support en Senior Management Assistent, neemt je in dit blog en …

Lees verder »

Hoe ziet de opleiding Future Work Skills eruit? En wat leer je?

Mirjam Nagel, lesgeven, opleiding Future Work Skills.

Omdat je werk verandert, is het van belang om relevante vaardigheden en competenties te ontwikkelen: Future Work Skills voor de managementassistent. De opleiding waarin je deze vaardigheden opdoet, gaat over de transitie van de assistant naar de moderne tijd. Jouw transitie dus. Hierin maak je optimaal gebruik van jouw kwaliteiten in de veranderende digitale wereld. Docent Mirjam Nagel geeft je in dit blog een kijkje in de verrassende lesdagen. Ga …

Lees verder »

Tips voor een krachtige zakelijke tekst

Tips krachtige zakelijke tekst schrijven

Het schrijven van een goede zakelijke tekst is soms een hele klus. Hoe beantwoord je de klacht van een klant? Hoe enthousiasmeer je collega’s voor een verandering op kantoor? Wat is de juiste formulering van een slecht nieuwsbericht? De kunst is om formeel te blijven en toch ook persoonlijk. Daarnaast moet de lezer begrijpen wat je bedoelt en niet verdwalen in lappen teksten: er mag geen ruis ontstaan. We geven je …

Lees verder »

Waarom verandermanagement nú belangrijk is: 3 redenen

Opleiding Verandermanagement voor de managementassistent

Corona heeft werkend Nederland een wervelwind aan grote en abrupte veranderingen bezorgd. Sommige zijn inmiddels ingeburgerd op kantoor. Veel veranderingen roepen echter nog vaak weerstand op. Logisch! En meestal zonde… Om deze weerstand aan te pakken, wil je verandermanagement onder de knie krijgen: hoe pas je gewoontes en manieren aan die decennia lang hetzelfde zijn gebleven? hoe ondersteun jij als managementassistent bij een veranderingstraject? hoe neem je de collega’s mee …

Lees verder »