Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken management

Leer ‘nee’ zeggen tegen de ander en ‘ja’ tegen jezelf

Leren nee zeggen

Wil jij leren om nee te zeggen? Hoe vaak komt het wel niet voor dat je druk bezig bent met je eigen werk en er een vraag van een ander tussendoor komt. De vraag heeft niet met jouw werk te maken, er is zelfs iemand anders verantwoordelijk. Je zegt nog nee, maar de ander zegt: “je kunt dit altijd zo goed” of “je regelt dit altijd zo goed”. En voordat …

Lees verder »

Verbeter je werk- en privéleven door leiderschap

Effectief en succesvol leiderschap van assistants

met de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey: Wees pro-actief  Begin met het eind in gedachten  Belangrijke zaken eerst  Denk in termen van winnen-winnen  Eerst begrijpen, dan begrepen worden  Synergie  Hou de zaag scherp – continue verbetering Uitwerking Volgens Covey is effectief leidinggeven aan veranderen opgebouwd uit drie stappen; ...

Lees verder »

Zelfontwikkeling als basis van jouw strategische vaardigheden

Zelfontwikkeling assistant

Jij hebt als assistant van het management steeds vaker de taak om te adviseren over veranderingen in de organisatie. Zelfontwikkeling is cruciaal om scherp te blijven en om deze taak goed in te vullen. Anita van Oijen-Hanegraaf, docent van de opleiding Executive Assistant/PA als strategisch partner, vertelt in dit blog meer over ontwikkelingen in het werkveld en jouw rol hierin. Strategisch partner van het management Sta jij jouw manager bij …

Lees verder »

Samenwerken op het secretariaat, lastig of juist leuk?

Samenwerken secretariaat

Door digitalisering en bedrijfseconomische aspecten wordt steeds meer samengewerkt op het secretariaat. De één vindt het ingewikkeld en de ander vindt het prettig. Samenwerken op het secretariaat biedt diverse voordelen. Zo kun je het minder leuke werk met je collega’s delen, kun je jouw talenten maximaal benutten en bovenal heb je meer plezier met elkaar. Het is echter ‘jammer’ als de fijne een-op-een-samenwerking met je manager verdwijnt. Door de uniformiteit is …

Lees verder »

Werk beter samen binnen het secretaresseteam dankzij begrip

Samenwerken secretariaat

Een goede samenwerking bereik je door slim gebruik te maken van elkaars sterke punten. Soms werk je met iemand samen waarmee je direct een klik hebt: Die ene manager waarbij je aan een half woord genoeg hebt, hij/zij is van de grote lijnen en jij van de puntjes op de ‘i’.Jouw duo-collega die punctueel de planning bijhoudt, terwijl jij de directieleden scherp houdt. Deze samenwerkingen zijn zeldzaam of bereik je …

Lees verder »

‘Soms word je zomaar wakker geschud door een opleiding…’

Onlangs volgde Martine Luiten de opleiding Hoger Management Support van het Secretary Management Institute. Ze dacht dat haar baas nooit toestemming zou geven voor deelname, gelukkig bleek haar verwachting helemaal niet te kloppen. Hij stimuleerde haar zelfs. Want hoe beter zij zou worden door aan zichzelf te werken, hoe meer hij aan haar heeft. Lees haar enthousiaste verhaal en ervaringen...

Lees verder »

Optimaal samenwerken in MS Teams: 6 simpele tips

Microsoft Teams, we kennen het platform inmiddels allemaal. De afgelopen tijd heeft het ons enorm geholpen om met elkaar in contact te blijven vanuit thuis. Het is niet meer weg te denken als het gaat om online meetings of chats. Maar wist je dat je veel meer uit Teams kunt halen? Zo kan het – door de verschillende mogelijkheden – perfect ingezet worden als samenwerkingsplatform voor jou en je team. …

Lees verder »

Hoe word ik een betere sparringpartner?

Hoe word ik sparringpartner?

Je bent ijzersterk in jouw rol als ondersteuner van het management. Je regelt, organiseert en ontzorgt. Toch wil je van meer toegevoegde waarde zijn voor je directeur of bestuurder. Misschien word je zelfs letterlijk al gevraagd om meer inhoudelijk betrokken te zijn? Een echte kans, want je maakt jezelf nog waardevoller in de organisatie (en je vergroot de kans op baanbehoud of promotie). Tegelijkertijd kan deze nieuwe rolverwachting – inhoudelijk …

Lees verder »

Top 10 uitdagingen van Personal Assistants

Top 10 uitdagingen Personal Assistant

Personal Assistants staan dagelijks voor diverse uitdagingen. Welke uitdagingen zijn dit en hoe ga jij hiermee om? 1. Hoeveelheid werk Het zal je niet verbazen dat de stapel werk jouw grootste uitdaging is. Veel Personal Assistants werken voor meerdere managers, waardoor zelfs dagelijkse taken als agendabeheer en email management tijdrovend kunnen zijn. Door extra taken stijgt de workload verder en dit wordt soms zelfs onrealistisch en onhoudbaar. Je houdt je …

Lees verder »

Versterk je samenwerking door psychologie

Adviesrol na Management Assistent Master

Voor ondersteuners is het een uitdaging om de samenwerking met hun leidinggevende en collega"s in effectieve banen te leiden. Hierdoor is de behoefte aan inzicht in het karakter en het gedrag van leidinggevenden en collega"s groot. Vaak wordt er gedacht: "als ik mijn leidinggevende of collega kan doorgronden, weet ik ...

Lees verder »