Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken management

12 Tips voor een goede balans tussen werk en privé

We worden er allemaal wel eens moe van.. het continu jongleren tussen werk en privé. Vooral nu je een stuk vaker thuis werkt. Een goede balans is ook best een uitdaging, aangezien we altijd online (denken te) moeten zijn. Onderzoek toont aan dat een slechte werk-privébalans negatieve impact heeft op je gezondheid. Het veroorzaakt stress, een ongelukkig gevoel en het vermindert de productiviteit. In het slechtste scenario leidt het zelfs tot …

Lees verder »

Blended leren: column van trainer Titia Huisman

Sinds 1994 geef ik trainingen en coach ik leidinggevenden. Tot voor kort was het nooit in me opgekomen dat ik dat niet face to face zou doen… De charme van klassikaal lesgeven Ik vind het heerlijk om met groepen te werken, de dynamiek op te nemen, er op te reageren en de individuele personen in de groep te ervaren. Ik ben een aanraker; een letterlijk steuntje in de rug of …

Lees verder »

Staat thuiswerken je tegen? 3 Tips voor een betere werkrelatie

Thuiswerken staat tegen? 3 tips

Alles – of bijna alles – gebeurt nu online. Naast dat het best vermoeiend is om steeds thuis te werken en veel vergaderingen online te volgen, voel je je soms ook alleen. Je ziet je collega’s weliswaar via een beeldscherm, maar mist toch echt dat fysieke contact. Je voelt de afstand. Wil jij, ondanks het vele thuiswerken, je energie terugvinden en de balans herstellen? Verdiep je dan eens in de …

Lees verder »

Coach op het secretariaat? Zo kom je snel tot de kern van het gesprek

Teamcoach Secretariaat

Het is jouw doel het secretariaat als een geoliede machine te laten lopen. Echter, jouw eigen werkzaamheden lopen ook door. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende ruimte geeft aan ‘het goede gesprek’ met je teamleden zonder te verzanden in ellelange gesprekken of verbeterplannen die niet worden uitgevoerd? Van leider naar facilitator Het begint bij de overtuiging, dat jij niet de enige verantwoordelijke bent voor het eindresultaat. Jouw taak is het proces …

Lees verder »

Kantoorpolitiek gebruiken in jouw voordeel: 5 tips

Business Assistant

Weet jij wie waar invloed op heeft binnen je organisatie? Formeel én informeel? Ben je op de hoogte van wat er speelt en doorzie je de onderlinge verhoudingen tussen collega’s, teams en afdelingen? Dit valt onder de noemer kantoorpolitiek. Maak je hier effectief gebruik van om als business assistant invloed uit te oefenen binnen jouw organisatie? Dat zegt iets over jouw organisatiesensitiviteit. Het belang van organisatiesensitiviteit Met een goed ontwikkelde …

Lees verder »

Executive Assistant/PA: do’s en don’ts

Do's en Don'ts - Executive Assistant

De naam zegt het al: werken voor de top in het bedrijfsleven. En daar hoort een top assistant naast te staan als een strategisch sparringpartner. Zij heeft te dealen met de visie, missie en uitgezette koers van het bedrijf. Zij werkt aantoonbaar mee aan het bedrijfsresultaat. En daar zit juist het verschil met andere assistants. De executives krijgen een target wat gehaald moet worden. Zo niet, dan is verantwoording verschuldigd aan de …

Lees verder »

Lean secretariaat: wat houdt dit in?

Lean secretariaat

Steeds meer ondernemingen streven naar een leane bedrijfsvoering. Er worden productiehallen verbouwd en voorraden opgeruimd en overal wordt gesproken over waardestromen, spaghettidiagrammen, acceptabele kwaliteitsniveaus en dergelijke. Maar hoe staat het met de kantoorfuncties, meer specifiek het secretariaat? Wat betekent lean? Buiten de context van werkorganisaties denk ik, met mijn ...

Lees verder »

Hét leerdoel van assistants: adviseren met zelfvertrouwen

Secretaresse

Als je de antwoorden op de vraag ‘Wat wil ik leren?’ verzamelt, dan is – met stip op één – het meest genoemde leerdoel van de assistant: ‘Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen door: te zeggen wat ik écht bedoel; mijn grenzen wél aan te geven; mijn mond open te doen tijdens vergaderingen; mij niet te laten overrompelen door een ander.’ Als je wilt adviseren met zelfvertrouwen, dan moet je werken aan …

Lees verder »

Zo laat jij je perfectionisme los zonder je kwaliteit te verliezen

‘Nee tuurlijk, ik doe dit nog wel even.’ ‘Ja, komt voor elkaar!’ ‘Geen zorgen, ik regel het.’ Jij brengt alles in orde, tot in de puntjes. Dat maakt je ook zo goed in je werk. Je ont-zorgt en door jou kunnen de organisatie en collega’s hun werk optimaal doen. Nog even dit, dat en dat afvinken. Een heerlijk gevoel, zoveel verantwoordelijkheid! Grote kans dat jij een trotse perfectionist bent. Prima, …

Lees verder »

Het secretariaat: leidinggeven aan veranderingen

Secretariaat: leidinggeven aan veranderingen

Als coördinator van het secretariaat heb je constant te maken met diverse veranderingen. Vooral de Corona-crisis doet een aardige duit in het zakje. Daarnaast zijn er andere veranderingen, zoals: een veranderende kijk op samenwerken en arbeidsrelaties;een veranderende diversiteit in jouw team;een veranderende bedrijfskoers;politieke veranderingen;maatschappelijke veranderingen. Deze veranderingen in goede banen leiden, vraagt dan ook om een brede kijk. Een brede kijk op factoren die invloed hebben op veranderingen. Op die …

Lees verder »