Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Communicatie

Communicatie

De assistant als influencer

Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan ook dat bijna iedereen (92 procent) gevoelig is voor aanbevelingen van anderen en de helft struint social media af op zoek naar nieuwe trends en ideeën. Als we naar generatie Z kijken, de synthetische generatie, dan is het zijn of worden van influencer helemaal niet zo gek. Dus assistant, wat let je? Influencen = beïnvloeden …

Lees verder »

Tips voor een krachtige zakelijke tekst

Schrijven wat je bedoelt

Het schrijven van een zakelijke tekst is soms een hele klus! Hoe beantwoord je de klacht van een klant? Wat is de juiste formulering van een slecht-nieuws-bericht? Hoe maak je collega’s enthousiast voor een verandering op kantoor? De kunst, bij een goede zakelijk tekst, is om formeel te blijven maar niet onpersoonlijk. Daarnaast moet de lezer begrijpen wat je bedoelt en niet verdwalen in lappen teksten. Er mag geen ruis …

Lees verder »

Iedereen scrumt. Scrum jij al?

Ik scrum, jij scrumt, wij scrummen. Taaltechnisch klopt daar natuurlijk weinig van, maar lekker klinkt het wel. Ondanks dat het niet per se nieuw is, is het vandaag de dag een gewilde manier van werken. Voornamelijk grote organisaties en organisaties uit de softwareontwikkelingsbranche zijn fan! Maar ook start-ups hebben de scrum-smaak te pakken. Kortom, iedereen scrumt. Scrum jij al? Wat is Scrum? Scrum vraagt toch vaak nog om wat uitleg. …

Lees verder »

De impact van social media marketing

Door de impact van sociale media is de relatie tussen merken en consumenten enorm veranderd. Vandaag de dag maken bedrijven zelfs strategieën op basis van doelgroep analyses via social media. Bovendien zetten zowel corporates als kleine start-ups social media marketing in om het merk en dienst of service zichtbaar te maken bij het (relevante) publiek – de (potentiële) klant. Dat is geen geld Vroeger, nog niet zo bizar lang geleden, …

Lees verder »

Maak jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk!

Klanten verwachten steeds meer van leveranciers en collega’s verwachten veel van hun teamgenoten. Onderscheidende kracht is essentieel, want daarmee maak je jezelf een waardevolle persoon om zaken mee te doen. En onderscheidend zijn vind je niet zozeer in het werk wat je doet, jij bent immers goed in wat je doet en dat verwachten mensen ook. Waar je het wel vindt? In aandacht. Échte aandacht. Van mens tot mens. Human2Human …

Lees verder »

Communiceer bewust met je collega’s

Met de ene collega verloopt de communicatie soepel, met de andere collega stroef. Door je bewust te zijn van voorkeurspercepties, kun je erachter komen waarom je een match met de een en een mismatch met de ander ervaart. Hoe herken je iemands voorkeursperceptie? Voorkeurspercepties We maken gebruik van het Process Communication Model (PCM), dat uitgaat van zes persoonlijkheidstypen die samen je ‘persoonlijkheidshuis’ vormen: Gestructureerd denker, Doorzetter, Harmoniser, Dromer, Rebel, Promotor. …

Lees verder »

5 voordelen van beeldend presenteren

Toehoorders die je uit verveling schaapachtig aankijken. Oplichtende mobieltjes in het publiek. Alle ogen gericht op de lappen tekst op het scherm achter je. Je hebt dit vast wel eens meegemaakt. Misschien overkwam het jouw manager met een door jou gemaakte presentatie. Of stond je zelf op het podium? Hoe dan ook, de conclusie: het vermogen om de aandacht van je publiek erbij te houden en jouw ideeën goed over …

Lees verder »

Als werk en passie samensmelten krijg je een meesterwerk

Hoe het allemaal begon… Als jonge “snotaap” vertrok ik op 30 maart 1973 naar Paramaribo, Suriname voor een uitzendopdracht van 4 maanden als secretaresse bij het Europees Ontwikkelings Fonds van de EEG. Pas afgestudeerd, vol enthousiasme, vol zelfvertrouwen. Echter, de ontnuchtering diende zich snel aan; ik werd er als het ware voor de leeuwen gegooid. Mijn eerste opdracht was het bezoek van EEG officials te organiseren en dit tot in …

Lees verder »

In 8 stappen perfectionisme de baas!

Als perfectionist wil je het voor iedereen én voor je zelf goed doen. Je bent kritisch op jezelf en je laat jouw doelen niet snel los. Die hoge eisen die je aan jezelf stelt, kunnen heel vermoeiend zijn. Je mag soms best een stapje terug doen en niet altijd voor die 9+ gaan. Een 5,5 is ook een voldoende, stelt Soraya Rooijackers, trainer van de 2-daagse cursus Van Werkdruk naar …

Lees verder »

Storytelling in zakelijke webteksten

Storytelling voor bedrijven, het werkt! ‘Verhalen vertellen in zakelijke webteksten of bedrijfspresentaties waarbij je emoties erin gooit? Nee, dat kan echt niet hoor. Wie zit daar nou op te wachten? Het is zakelijk en in een zakelijke omgeving is geen ruimte voor mijn verhalen.’ Deze reactie krijg ik regelmatig als ik vertel over het begrip ‘storytelling’. Dan krijg ik spontaan de neiging om heel hard te gaan roepen dat het …

Lees verder »