Hét blog voor de ervaren assistant

Communicatie

Verandermanagement is dé opleiding van deze tijd: 3 redenen

Opleiding Verandermanagement voor de managementassistent

Het coronavirus zorgt voor een wervelwind aan grote en abrupte veranderingen in werkend Nederland. En verandering roept vaak weerstand op… Het onder de knie hebben van verandermanagement is daarom nog nooit zo belangrijk geweest. Want: hoe pas je gewoontes en manieren aan, welke wellicht decennia lang onveranderd zijn gebleven?en nog belangrijker: hoe ondersteun jij als managementassistent bij een veranderingstraject?hoe neem je de mensen binnen een organisatie mee in een verandering, …

Lees verder »

Zo help je collega’s beter om te gaan met negatieve verandering  

Collegas helpen met verandering

Het is onrustig. Geruchten dwalen rond. Je merkt het wat minder goed door het thuiswerken, maar toch. Er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door? Verandering: vervelend? Nee, een kans! Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen – groot en klein …

Lees verder »

Hét leerdoel van assistants: adviseren met zelfvertrouwen

Secretaresse

Als je de antwoorden op de vraag ‘Wat wil ik leren?’ verzamelt, dan is – met stip op één – het meest genoemde leerdoel van de assistant: ‘Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen door: te zeggen wat ik écht bedoel; mijn grenzen wél aan te geven; mijn mond open te doen tijdens vergaderingen; mij niet te laten overrompelen door een ander.’ Als je wilt adviseren met zelfvertrouwen, dan moet je werken aan …

Lees verder »

Hoe ga je om met lastige collega’s?

Hoe ga je om met lastige collega's

Samenwerken met lastige collega’s… is vervelend, is irritant en het kost je energie. Waarschijnlijk heb jij er ook een (of meerdere). Goed nieuws: het is ook leerzaam en uitdagend! Vooral als je erachter komt dat jij zelf een rol speelt bij het in stand houden van dat lastige gedrag. Stel je voor dat je die lastige collega naast je kunt krijgen in plaats van tegenover je. Dat je de situatie …

Lees verder »

Werken in een crisisteam en de rol van de assistant

Teamleider democratische organisatie

Crisisteams in de coronacrisis Voor veel bedrijven en organisaties zijn het roerige tijden. Bedrijfsvoering, doelstellingen en businesscase worden radicaal omgegooid en continu aangepast aan de nieuwe actualiteit. Bij veel organisaties zijn crisisteams samengesteld die zich hiermee bezighouden. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk en wat is de rol van de assistant? Wij stelden Alice Hendriks deze vragen. Alice is managementassistente en teamlid van het crisisteam bij een hogeschool. Van …

Lees verder »

7 kenmerken van een goede coach. Heb jij het in je?

Improving business assistant

Je collega’s coachen is een belangrijke competentie van de toekomst. Want heb je deze vaardigheid goed onder de knie, dan ben je in staat om anderen verder te helpen. Je bent empathisch, nieuwsgierig naar de ander en laat je oordelen thuis. Je prikkelt en stuurt je collega om zijn/haar talenten in te zetten. Daar wordt niet alleen jouw collega beter van, maar is ook jouw organisatie bij gebaat. Bovendien verstevig …

Lees verder »

Stappenplan: hoe word je digiwise?

Het is een must voor jou als managementassistent om digiwise te zijn. Dat word je echter niet van vandaag op morgen. Daar is motivatie, inzicht, kennis en overtuiging voor nodig. Wat het inhoudt om digiwise te zijn en welke stappen je zet om het te worden, lees je hier. Wanneer ben je digiwise? Je bent digiwise als je gedegen kennis hebt van digitale tools, zodat je deze tools efficiënt en …

Lees verder »

Begin jij jouw zakelijke tekst met ‘Naar aanleiding van…’?

Saaie zakelijke teksten

“Naar aanleiding van uw brief d.d. (…) deel ik u het volgende mede.” Herken je deze zin? Gebruik je hem ook? Lekker makkelijk… en vooral veilig. Heel veel assistants worstelen met de beginzin van brieven of e-mails. Vaak wordt teruggegrepen op deze zin, maar dat is zo’n enorm cliché dat het vaak geen recht doet aan de inhoud van de tekst. Grammaticaal is er niets mis mee, maar erg flitsend is …

Lees verder »

De kracht van een goed verhaal

Het is nog donker als ik ‘s ochtends in mijn auto stap op weg naar Utrecht. Het miezert en het is druk op de weg, maar met een lekker muziekje op de radio vind ik het niet erg om in de file te staan. Ik ben al een eind op weg als het stopt met regenen en ik achter de weilanden langzaam de zon zie opkomen. De lucht kleurt pastel …

Lees verder »

Vind jij dat normaal?

Vrouwelijk management

We zitten tjokvol aannames, stereotypen en vooroordelen. Dat zit een onbevangen kennismaking met mensen die anders in het leven staan natuurlijk in de weg. We zeggen en denken eerder ‘doe normaal’, dan ‘hé, wat leuk dat jij een hele andere mening hebt’. We zoeken vaker mensen op die een beetje op ons lijken, dat praat veel gezelliger. Op een receptie of verjaardag lopen we meestal niet af op de mensen …

Lees verder »