Hét blog voor de ervaren assistant

Communicatie

Hoe ga je om met lastige collega’s?

Hoe ga je om met lastige collega's

Samenwerken met lastige collega’s… is vervelend, is irritant en het kost je energie. Waarschijnlijk heb jij er ook een (of meerdere). Goed nieuws: het is ook leerzaam en uitdagend! Vooral als je erachter komt dat jij zelf een rol speelt bij het in stand houden van dat lastige gedrag. Stel je voor dat je die lastige collega naast je kunt krijgen in plaats van tegenover je. Dat je de situatie …

Lees verder »

Werken in een crisisteam en de rol van de assistant

Teamleider democratische organisatie

Crisisteams in de coronacrisis Voor veel bedrijven en organisaties zijn het roerige tijden. Bedrijfsvoering, doelstellingen en businesscase worden radicaal omgegooid en continu aangepast aan de nieuwe actualiteit. Bij veel organisaties zijn crisisteams samengesteld die zich hiermee bezighouden. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk en wat is de rol van de assistant? Wij stelden Alice Hendriks deze vragen. Alice is managementassistente en teamlid van het crisisteam bij een hogeschool. Van …

Lees verder »

7 kenmerken van een goede coach. Heb jij het in je?

Improving business assistant

Je collega’s coachen is een belangrijke competentie van de toekomst. Want heb je deze vaardigheid goed onder de knie, dan ben je in staat om anderen verder te helpen. Je bent empathisch, nieuwsgierig naar de ander en laat je oordelen thuis. Je prikkelt en stuurt je collega om zijn/haar talenten in te zetten. Daar wordt niet alleen jouw collega beter van, maar is ook jouw organisatie bij gebaat. Bovendien verstevig …

Lees verder »

Stappenplan: hoe word je digiwise?

Het is een must voor jou als managementassistent om digiwise te zijn. Dat word je echter niet van vandaag op morgen. Daar is motivatie, inzicht, kennis en overtuiging voor nodig. Wat het inhoudt om digiwise te zijn en welke stappen je zet om het te worden, lees je hier. Wanneer ben je digiwise? Je bent digiwise als je gedegen kennis hebt van digitale tools, zodat je deze tools efficiënt en …

Lees verder »

Help je collega’s beter om te gaan met negatieve veranderingen in 3 stappen  

Goede collega's secretariaat

Het is onrustig. Geruchten dwalen door de wandelgangen. Je maag keert om, want er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door? Verandering, vervelend? Nee, een kans! Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen groot en klein wisselen elkaar af. Soms kun …

Lees verder »

De kracht van een goed verhaal

Het is nog donker als ik ‘s ochtends in mijn auto stap op weg naar Utrecht. Het miezert en het is druk op de weg, maar met een lekker muziekje op de radio vind ik het niet erg om in de file te staan. Ik ben al een eind op weg als het stopt met regenen en ik achter de weilanden langzaam de zon zie opkomen. De lucht kleurt pastel …

Lees verder »

Vind jij dat normaal?

Vrouwelijk management

We zitten tjokvol aannames, stereotypen en vooroordelen. Dat zit een onbevangen kennismaking met mensen die anders in het leven staan natuurlijk in de weg. We zeggen en denken eerder ‘doe normaal’, dan ‘hé, wat leuk dat jij een hele andere mening hebt’. We zoeken vaker mensen op die een beetje op ons lijken, dat praat veel gezelliger. Op een receptie of verjaardag lopen we meestal niet af op de mensen …

Lees verder »

7 redenen waarom je kennis wilt maken met de Secretary Online Academy!  

Incompany training assistants

Om je persoonlijke en professionele vaardigheden te verbeteren moet je oefenen. Oefenen, oefenen, oefenen. Een trainer die spiegelt, confronteert en stuurt, is volgens ons essentieel om te groeien. Na het lezen van een boek ben je namelijk niet meteen assertiever, communicatief effectiever of de ideale sparringpartner. Je hebt verschillende theorieën tot je genomen, dat klopt, maar die theorie vervolgens in de praktijk brengen is echt wat anders. Daarom is de …

Lees verder »

4 trucjes om je Engelse taalvaardigheid te verbeteren

Cursus Zakelijk Engels

In steeds meer bedrijven spreekt men Engels, lopen er internationale collega’s rond waarmee je enkel in het Engels kunt communiceren of is zelfs de gehele voertaal Engels. Als managementassistent betekent dat dat ook jij aan de bak moet om de Engelse taal onder de knie te krijgen. Heb jij het gewenste niveau nog niet bereikt? Neem dan de tijd om deze trucjes eigen te maken en verbeter zo je Engelse …

Lees verder »

De assistant als influencer

Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan ook dat bijna iedereen (92 procent) gevoelig is voor aanbevelingen van anderen en de helft struint social media af op zoek naar nieuwe trends en ideeën. Als we naar generatie Z kijken, de synthetische generatie, dan is het zijn of worden van influencer helemaal niet zo gek. Dus assistant, wat let je? Influencen = beïnvloeden …

Lees verder »