Hét blog voor de ervaren assistant

Communicatie

Waarom verandermanagement juist nú zo belangrijk is: 3 redenen

Opleiding Verandermanagement voor de managementassistent

Het coronavirus heeft voor een wervelwind aan grote en abrupte veranderingen in werkend Nederland gezorgd. En verandering roept vaak weerstand op… Het onder de knie hebben van verandermanagement is daarom nog nooit zo belangrijk geweest. Want: hoe pas je gewoontes en manieren aan, welke wellicht decennia lang onveranderd zijn gebleven?en nog belangrijker: hoe ondersteun jij als managementassistent bij een veranderingstraject?hoe neem je de mensen binnen een organisatie mee in een …

Lees verder »

Organisatieverandering met weerstand? 3 Tips voor assistants

Verandermanagement: tips voor assistants

Leren omgaan met verandering is een vaardigheid voor je leven. De enige constante ís immers verandering. Dit geldt ook voor de organisatie waarin jij werkt. Als managementassistent sta je vaak midden in zo’n organisatieverandering. Je ziet met eigen ogen dat de communicatie en opvolging van deze veranderingen niet altijd toereikend zijn… Dit is jouw uitgelezen kans om te bemiddelen en te zorgen voor een betere aansluiting. Jij weet ten slotte …

Lees verder »

Help, mijn collega is een betweter

Betweter

Heb jij ook zo’n collega die alles wel weet, de betweter op de werkvloer? De wijsneus, de allesweter, de tegenspreker? Hij of zij weet het altijd beter, zegt regelmatig: ‘Ja, maar…’ en luistert vervolgens niet meer naar de mening van anderen. Wat doet dat met jou? Vaak weet een betweter niet welke impact dit heeft. Ze praten vaak over een onderwerp vanuit zichzelf zonder te onderzoeken hoe een situatie of …

Lees verder »

Zo help je collega’s beter om te gaan met negatieve verandering  

Collegas helpen met verandering

Het is onrustig. Geruchten dwalen rond. Je merkt het wat minder goed door het (wéér) thuiswerken, maar toch. Er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door? Verandering: vervelend? Nee, een kans! Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen – groot en …

Lees verder »

Hét leerdoel van assistants: communiceren met zelfvertrouwen

Secretaresse

Als je de antwoorden op de vraag ‘Wat wil ik leren?’ verzamelt, dan is – met stip op één – het meest genoemde leerdoel van de assistant: ‘Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen door: te zeggen wat ik écht bedoel;mijn grenzen wél aan te geven;mijn mond open te doen tijdens vergaderingen;mij niet te laten overrompelen door een ander.’ Als je wilt communiceren en adviseren met zelfvertrouwen, dan moet je werken aan je …

Lees verder »

Zakelijk schrijven zonder te veel gedoe? Enkele tips

Schrijven wat je bedoelt

Je zakelijke boodschap goed verwoorden is voor sommigen een eitje en voor velen een pittige klus die vaak (te) veel tijd kost. Met deze tips en tops schrijf je jouw zakelijke teksten actiever, krachtiger en met meer overtuiging. Tip 1: schrijf je tekst, lees hem een dag later en schrap alle overbodige toevoegingen. Zoals de woorden: Dus; en de uitleg die volgtAangezien; en de toevoeging die daar achter staatUiteindelijk; en de uitleg …

Lees verder »

Die ‘rode manager’ overtuigen, hoe doe ik dat?!

Omgaan met een rode manager: communicatietips

Werk je voor een manager met een sterke voorkeur voor actie, stevige taal en resultaten? Dan zijn er vast momenten waarop je gillend gek wordt van zijn of haar sneltreinvaart en competitiedrift… Natuurlijk is het ook wel verfrissend en lekker duidelijk, zo’n manager. Het zorgt altijd voor dynamiek en met zo’n type loop je vaak op de troepen vooruit. Dat geeft dan ook wel weer een kik. Toch heeft die …

Lees verder »

Een gele manager, leuk hoor. Mag het nu iets serieuzer?

Samenwerken met een gele manager: communicatietips

Erg leuk, zo’n gezellige gele people manager. Zo op het eerste gezicht lijkt de altijd energieke en vrolijke manager de ideale samenwerkingspartner. Dit type is altijd in voor een praatje en vindt het leuk om samen met jou over mogelijke oplossingen te sparren. Ook is deze manager van nature een inspirerende spreker en weet al snel met charme anderen voor zich te winnen. Een kwaliteit, die in veel verandertrajecten goed van …

Lees verder »

Hoe ga je om met lastige collega’s?

Hoe ga je om met lastige collega's

Samenwerken met lastige collega’s… is vervelend, is irritant en het kost je energie. Waarschijnlijk heb jij er ook een (of meerdere). Goed nieuws: het is ook leerzaam en uitdagend! Vooral als je erachter komt dat jij zelf een rol speelt bij het in stand houden van dat lastige gedrag. Stel je voor dat je die lastige collega naast je kunt krijgen in plaats van tegenover je. Dat je de situatie …

Lees verder »

Werken in een crisisteam en de rol van de assistant

Teamleider democratische organisatie

Crisisteams in de coronacrisis Voor veel bedrijven en organisaties zijn het roerige tijden. Bedrijfsvoering, doelstellingen en businesscase worden radicaal omgegooid en continu aangepast aan de nieuwe actualiteit. Bij veel organisaties zijn crisisteams samengesteld die zich hiermee bezighouden. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk en wat is de rol van de assistant? Wij stelden Alice Hendriks deze vragen. Alice is managementassistente en teamlid van het crisisteam bij een hogeschool. Van …

Lees verder »