Het schrijven van een goede zakelijke tekst is soms een hele klus. Hoe beantwoord je de klacht van een klant? Hoe enthousiasmeer je collega’s voor een verandering op kantoor? Wat is de juiste formulering van een slecht-nieuws-bericht? De kunst is om formeel te blijven en toch ook persoonlijk. Daarnaast moet de lezer begrijpen wat je bedoelt en niet verdwalen in lappen teksten: er mag geen ruis ontstaan. We geven je een …
Lees verder »Zes tips om goed te beargumenteren
Beargumenteren wordt steeds belangrijker. Wij hebben zes tips voor je om je punt duidelijker naar voren te brengen.
Lees verder »Het verschil tussen een uitvoerende en adviserende assistant
Jouw kracht als ondersteuner is je ervaring, inzicht en (mensen)kennis. Velen van jullie zijn zich echter onvoldoende bewust van dit soort kwaliteiten. Durf jij jezelf positief zichtbaar te maken op een manier die voor jou lekker voelt? Om zo mee te bewegen en je te ontwikkelen in je adviserende rol? Dit doe je door goed te communiceren en te profileren. Laat jezelf horen en zien: ‘Hallo, hier ben ik en …
Lees verder »Hardnekkige taalkwesties… beheers jij ze? Check het zelf!
Op de basisschool leer je de Nederlandse taal, voor sommigen echt een pittig klusje. Nederlands is een lastige en niet-logische taal! Geen wonder dat velen van ons bepaalde taalfouten nog steeds maken… En toch is foutloos schrijven en je boodschap goed verwoorden op papier essentieel voor assistants. Ben jij een volleerd Neerlandicus of slippen er toch nog wat ongeziene taalfouten doorheen? Check het zelf met onderstaande ‘simpele’ testjes (let op: diverse tabjes). Doe er je …
Lees verder »Organisatieverandering met weerstand? 3 Tips voor assistants
Leren omgaan met verandering is een vaardigheid voor je leven. De enige constante ís immers verandering. Dit geldt ook voor de organisatie waarin jij werkt. Als managementassistent sta je vaak midden in zo’n organisatieverandering. Je ziet met eigen ogen dat de communicatie en opvolging van deze veranderingen niet altijd toereikend zijn… Dit is jouw uitgelezen kans om te bemiddelen en te zorgen voor een betere aansluiting. Jij weet ten slotte …
Lees verder »Help, mijn collega is een betweter
Heb jij ook zo’n collega die alles wel weet, de betweter op de werkvloer? De wijsneus, de allesweter, de tegenspreker? Hij of zij weet het altijd beter, zegt regelmatig: ‘Ja, maar…’ en luistert vervolgens niet meer naar de mening van anderen. Wat doet dat met jou? Vaak weet een betweter niet welke impact dit heeft. Ze praten vaak over een onderwerp vanuit zichzelf zonder te onderzoeken hoe een situatie of …
Lees verder »Zo help je collega’s beter om te gaan met negatieve verandering
Het is onrustig. Geruchten dwalen rond. Je merkt het wat minder goed door het (wéér) thuiswerken, maar toch. Er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door? Verandering: vervelend? Nee, een kans! Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen – groot en …
Lees verder »Hét leerdoel van assistants: communiceren met zelfvertrouwen
Als je de antwoorden op de vraag ‘Wat wil ik leren?’ verzamelt, dan is – met stip op één – het meest genoemde leerdoel van de assistant: ‘Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen door: te zeggen wat ik écht bedoel;mijn grenzen wél aan te geven;mijn mond open te doen tijdens vergaderingen;mij niet te laten overrompelen door een ander.’ Als je wilt communiceren en adviseren met zelfvertrouwen, dan moet je werken aan je …
Lees verder »Zakelijk schrijven zonder te veel gedoe? Enkele tips
Goed zakelijk schrijven… Het is voor sommigen een eitje en voor velen een pittige klus die vaak (te) veel tijd kost. Met deze tips en tops schrijf je jouw zakelijke teksten actiever, krachtiger en met meer overtuiging. Tip 1: Schrijf je tekst, lees het een dag later en schrap alle overbodige toevoegingen. Zoals de woorden: Dus; en de uitleg die volgtAangezien; en de toevoeging die daar achter staatUiteindelijk; en de uitleg die …
Lees verder »Die ‘rode manager’ overtuigen, hoe doe ik dat?!
Werk je voor een manager met een sterke voorkeur voor actie, stevige taal en resultaten? Dan zijn er vast momenten waarop je gillend gek wordt van zijn of haar sneltreinvaart en competitiedrift… Natuurlijk is het ook wel verfrissend en lekker duidelijk, zo’n manager. Het zorgt altijd voor dynamiek en met zo’n type loop je vaak op de troepen vooruit. Dat geeft dan ook wel weer een kik. Toch heeft die …
Lees verder »