Hét blog voor de ervaren assistant

Organiseren

6 redenen om te starten met agile en scrum

Business Assistant

Er zijn veel verschillende werkwijzen en manieren om effectief en efficiënt samen te werken. Agile werken is er daar een van; een moderne werkwijze waar steeds meer organisaties voor kiezen. Maar waarom kiezen organisaties eigenlijk voor agile en scrum? En is het dan slim om je als assistent te verdiepen in deze moderne projectaanpak? Het antwoord verklappen we direct: JA! Lees hier waarom. Wat is agile werken en wat is …

Lees verder »

7 kenmerken van een goede coach. Heb jij het in je?

Improving business assistant

Je collega’s coachen is een belangrijke competentie van de toekomst. Want heb je deze vaardigheid goed onder de knie, dan ben je in staat om anderen verder te helpen. Je bent empathisch, nieuwsgierig naar de ander en laat je oordelen thuis. Je prikkelt en stuurt je collega om zijn/haar talenten in te zetten. Daar wordt niet alleen jouw collega beter van, maar is ook jouw organisatie bij gebaat. Bovendien verstevig …

Lees verder »

Hoe creëer je overzicht met Lean Six Sigma?

Als secretaresse ben je een spin in het web. Dat betekent dat je met veel mensen te maken hebt: interne klanten, zoals collega’s, managers, maar ook externe klanten. Dit geeft jou als secretaresse een strategische positie waarbij je alles kunt overzien. Bovendien reageer je snel op situaties. Lean Six Sigma voor de secretaresse Alles overzien en overal bij betrokken zijn is fijn, maar ook een flinke uitdaging: iedereen wil wat …

Lees verder »

Waarom is het zo lastig om namen te onthouden?

Probleemoplossend vermogen secretaresse

Heb jij even een bijzonder brein! Je brein is een heel uitzonderlijk ding en er is geen gebruiksaanwijzing voor. Een kruimel hersenschors, zo groot als een zandkorrel, heeft voldoende opslagruimte voor alle films die ooit zijn gemaakt. En toch vind je het lastig om namen te onthouden? Dat ligt in ieder geval niet aan de opslagcapaciteit van je brein…. Wat onthoud je nou eigenlijk? De hersenen worden al lange tijd …

Lees verder »

Tips voor een krachtige zakelijke tekst

Schrijven wat je bedoelt

Het schrijven van een zakelijke tekst is soms een hele klus! Hoe beantwoord je de klacht van een klant? Wat is de juiste formulering van een slecht-nieuws-bericht? Hoe maak je collega’s enthousiast voor een verandering op kantoor? De kunst, bij een goede zakelijk tekst, is om formeel te blijven maar niet onpersoonlijk. Daarnaast moet de lezer begrijpen wat je bedoelt en niet verdwalen in lappen teksten. Er mag geen ruis …

Lees verder »

Iedereen scrumt. Scrum jij al?

Ik scrum, jij scrumt, wij scrummen. Taaltechnisch klopt daar natuurlijk weinig van, maar lekker klinkt het wel. Ondanks dat het niet per se nieuw is, is het vandaag de dag een gewilde manier van werken. Voornamelijk grote organisaties en organisaties uit de softwareontwikkelingsbranche zijn fan! Maar ook start-ups hebben de scrum-smaak te pakken. Kortom, iedereen scrumt. Scrum jij al? Wat is Scrum? Scrum vraagt toch vaak nog om wat uitleg. …

Lees verder »

Inspiratie nodig voor jouw evenement? Lees deze 4 tips.

Bedrijfsevent organiseren

Wil jij op de hoogte zijn van alle feiten en trends in evenementenland? Ben je op zoek naar creatieve ideeën voor jullie jaarlijkse kick-off meeting, teambuilding activiteit of klantendag? Er is informatie en inspiratie in overvloed, maar waar begint jouw zoektocht? Met een paar klikken weet je dadelijk de weg in de event jungle. Lees, vind en onderzoek de trends en ontwikkelingen met onze 4 tips, want: Knowledge is Power! …

Lees verder »

Creëer overzicht en rust met Trello!

Evenementen organiseren als secretaresse

Je taken en projecten waren nog nooit zo overzichtelijk. En dat allemaal met dank aan de tool: Trello. Hoe je met Trello overzicht creëert, dat leggen we je uit! Maar eerst: wat is Trello? Trello is een projectmanagementtool: gratis, online en eenvoudig te gebruiken. Met Trello schep je orde in de to do-chaos. Een kind kan de was doen. Echt waar. Aan de slag met Trello Allereerst, maak je een …

Lees verder »

Hoe een bedrijfsevenement organiseren een feest wordt: 10 tips

Event management voor de assistant

Van een evenement organiseren heeft iedereen verstand: van een verjaardagsfeest tot een vergadering. Maar is een bedrijfsevenement organiseren wel zo eenvoudig? Deze 10 tips helpen jou de valkuilen te omzeilen en een écht feest te maken van de organisatie. De benodigde tijd… keer 2 Schat in hoeveel tijd het bedrijfsevenement organiseren gaat kosten en doe dat gerust maal twee. Elke organisator is optimistisch, maar stiekem zit er veel meer tijd …

Lees verder »

Zes tips voor succesvol projectmanagement

Secretariaat

Steeds meer organisaties werken in projectteams. Dus ook steeds meer secretaresses werken in de rol van projectassistent. Herkenbaar? We geven je 6 tips voor succesvol projectmanagement: Met een goede project kickoff is de kans van slagen veel groter.   Kijk naar de kwaliteiten van de projectleden, maak gebruik van elkaars talenten. ...

Lees verder »