Hét blog voor de ervaren assistant

Organiseren

Outlook, OneNote & Teams: laat ze samen vóór je werken

Efficiënt thuiswerken met Outlook, OneNote en Teams

Outlook, OneNote en Teams; het zijn drie super handige tools die je werk een stuk makkelijker kunnen maken. Toch brengen ze ook de nodige uitdagingen mee. Je kijkt nu niet alleen in je mailbox, maar misschien gebruik je inmiddels ook al de Teams chatfunctie en de kanalen. Zo heb je wéér een extra tool waarin werk binnenkomt, die je in de gaten moet houden en die ook nog eens voor …

Lees verder »

De toekomst van projectmanagement na COVID-19

Projectmanagement na corona

Het coronavirus heeft miljoenen bedrijven over de hele wereld gedwongen hun manier van werken aan te passen. Binnen projectmanagement vindt een enorme veelbelovende verschuiving plaats. Of het nu gaat om het implementeren van technologische vernieuwingen, het upgraden van systemen of het herinrichten van de infrastructuur van het bedrijf, nieuwe en unieke kansen zijn ontstaan ​​voor bedrijfsleiders en projectmedewerkers. Ik schets een beeld van hoe projectmanagement zich de komende jaren ontwikkelt als …

Lees verder »

6 Redenen om te starten met agile en scrum

Er zijn veel verschillende manieren om effectief en efficiënt samen te werken. Agile werken is er daar een van; een moderne werkwijze waar steeds meer organisaties voor kiezen. Maar waarom kiezen organisaties voor agile en scrum? In dit blog verklappen we je waarom het slim is om je als assistent te verdiepen in deze moderne projectaanpak. Wat is agile werken en wat is scrum? Agile werken is een werkwijze – …

Lees verder »

Een evenement organiseren in deze coronatijd

Bedrijfsevenement organiseren

Sta je op het punt om een evenement te organiseren? Normaal gesproken zijn er al veel verschillende zaken waar je op moet letten, denk aan: doelstellingen, locatie, budget, stakeholders etc. Door de coronacrisis zijn er nieuwe uitdagingen bij gekomen. Houd extra rekening met de volgende zaken. Wees flexibel Organiseer je een evenement, dan plan je ver vooruit. Je regelt nù een locatie, catering, sprekers, muziek, voor een evenement dat over …

Lees verder »

Assistant, krijg grip op je aandacht

Je hebt vast wel eens gehoord dat de aandachtsspanne van de mens in het digitale tijdperk sterk terugloopt. Zo sterk zelfs dat die nu korter zou zijn dan die van een goudvis… De bron van deze opmerkelijke uitspraak blijkt niet te bestaan. Sterker nog, hoe lang we kunnen focussen, is afhankelijk van de context waarin we ons bevinden. De mogelijkheid om ergens aandacht aan te geven, varieert gedurende de dag. …

Lees verder »

Creëer overzicht en rust met Trello

Evenementen organiseren als secretaresse

Je taken en projecten waren nog nooit zo overzichtelijk. En dat allemaal met dank aan de tool Trello. We leggen je uit hoe je hiermee overzicht creëert. Trello is een projectmanagementtool: gratis, online en eenvoudig te gebruiken. Met Trello schep je orde in de to do-chaos. Een kind kan de was doen. Echt waar. Aan de slag met Trello Allereerst maak je een gratis account aan via trello.com om vervolgens …

Lees verder »

Inspiratie voor een coronaproof evenement: 3 tips

Tips voor coronaproof event management

De eerste coronaproof evenementen zijn al georganiseerd, en met succes. Daar is lef voor nodig, maar het kan! Mensen vinden het weer fijn om elkaar ‘live’ te ontmoeten. Wil jij op de hoogte zijn van alle feiten en trends in zakelijk evenementenland anno 2020, nu de corona-richtlijnen de scepter zwaaien? Ben je op zoek naar creatieve (en veilige) ideeën voor jullie jaarlijkse kick-off meeting, teambuilding activiteit of klantendag? We geven …

Lees verder »

Time management en Outlook: een paradox?

Timemanagement met Outlook

Voor sommigen lijkt deze twee zaken nogal tegenstrijdig: het is vaak juist Outlook dat je dag druk maakt. Je krijgt continue herinneringen, mailtjes, vragen op momenten dat het niet uitkomt. Gelukkig is er een aantal tips om dit beter te stroomlijnen in Outlook, zodat je niet meer over je taken hoeft te (blijven) nadenken. Sterker nog, er is een hele theorie voor ontwikkeld: de Getting Things Done (GTD) methode. Tips …

Lees verder »

Waarom is veranderen zo lastig? Een paar tips

Waarom is verandering zo moeilijk?

Tijdens een ontspannen vakantie, besluit je dat je de rust die je nu ervaart, wilt vasthouden. Als je straks weer aan het werk gaat, ga je het allemaal anders doen! De dagelijkse praktijk is echter weerbarstig en voor je het weet, zit je weer in je oude patroon… Eén ding is duidelijk: het gaat om gedragsverandering. En dat kost tijd. Zelfs een hele eenvoudige, zelfgekozen nieuwe gewoonte, zoals elke dag …

Lees verder »

Podcast: Effectiever werken met agile en scrum

Podcast SMI - Effectiever leven en werken met Agile

We gaan in gesprek met Sander Hoogendoorn – agile coach en auteur – over agile werken, scrum en Getting Things Done: hoe werk je als assistant effectiever hiermee? Als je agile werkt, kijk je hoe je het beter kunt doen en hoe je jezelf kunt verbeteren. Je prioriteert je werk steeds: ‘Wat is voor mij NU belangrijk’? Je bent wendbaar en flexibel. Agile werken is dus niet: ‘Het moet zo …

Lees verder »