Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Samenwerken management » Die ‘rode manager’ overtuigen, hoe doe ik dat?!

Die ‘rode manager’ overtuigen, hoe doe ik dat?!

Werk jij voor een manager met een sterke voorkeur voor actie, stevige taal en resultaten? Dan zijn er vast en zeker momenten, dat je gillend gek wordt van zijn of haar sneltreinvaart en competitiedrift…

Natuurlijk is het ook wel verfrissend en lekker duidelijk, zo’n manager. Het zorgt altijd voor dynamiek en met zo’n type loop je vaak op de troepen vooruit. Dat geeft dan ook wel weer een kik.

Toch heeft die snelheid en competitiedrift ook een keerzijde. De emotionele bankrekening bij collega’s wordt nog wel eens op de proef gesteld, net als jouw geduld. Echt ruimte voor een rustig gesprek of jezelf kwetsbaar opstellen is er niet bij. Dat kan dan al snel ervaren worden als afwachtend en twijfelend.

Rode managerDaarvan worden die sneltrein-managers vaak zenuwachtig en ongeduldig. Voor hen geldt het motto ‘beter een snelle beslissing, dan wachten op de beste beslissing die misschien wel helemaal niet gaat komen’.  Terwijl er niets mis is met zo nu en dan aan de noodrem te trekken, alle opties rustig te bekijken en twijfels toe te laten om zo tot de beste oplossing te komen.

Goede mix tussen aandacht voor prestatie en klimaat

Vooral in tijden waarin er veel veranderingen op de werkvloer worden doorgevoerd en baanzekerheid niet meer vanzelfsprekend is, is enige rust nodig om mensen vertrouwen te geven in de toekomst. Niet alleen aandacht voor resultaten en doelstellingen, ook aandacht voor het klimaat (vertrouwen en verbondenheid) zijn belangrijke succesfactoren voor blijvende resultaten. Tijd nemen voor de mensen en de sfeer op de afdeling.

Het zijn simpele acties, die al veel weerstanden kunnen wegnemen en dus op langere termijn tijd opleveren. Maar hoe krijg je voet aan de grond bij die actiegerichte manager, die helemaal niet zit te wachten op dat ‘geneuzel’?

Aansluiten bij de communicatiestijl van de manager

Insights Discovery is een mooi instrument, die jou helpt inzage te krijgen in jouw eigen communicatiestijl en die van jouw manager. En het helpt je ook met bruikbare handvatten hoe je jouw boodschap beter laat overkomen. Het kleurenmodel laat vier succesgebieden zien; rood, geel, groen en blauw. Elke kleur is even belangrijk en nodig voor een goed functionerend team. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor en mening over de nut en noodzaak van één van de vier succesgebieden.

Zo’n sneltreinvaart-manager heeft meestal een rode voorkeur. De rode voorkeur staat voor; focus, vastberaden, doelbewust, wilskrachtig en prestatiegericht. Op een goede dag zorgt deze manager voor een duidelijke focus en richting en is eenduidig in zijn of haar communicatie. Op een slechte dag wordt deze manager snel ongeduldig, drammerig, intolerant en controlerend. Hoe zorg je ervoor dat je ook op een slechte dag goed met elkaar blijft communiceren?

Wat in ieder geval niet te doen

Wat je in ieder geval niet moet doen, is afwachten. Het lijkt misschien veilig om stilletjes te wachten totdat de storm voorbij is. In wezen is dat het ook, want je hoeft dan in ieder geval die confrontatie niet aan te gaan. Echter zorgt deze strategie er juist voor dat de manager zelf gaat beslissen en steeds minder gevoelig wordt voor jouw argumenten. Er hard tegenin schreeuwen is ook geen oplossing, dan beland je in een oog om oog, tand om tand tafereel. En als assistent manager ga je die verliezen, want de manager zal dan de machtspositie inzetten.

Wat dan wel te doen?

Slimmer is het om te achterhalen wat zijn of haar zorg is. Het rode type raakt in een slechte dag, doordat er een te laag tempo is, teveel fouten worden worden gemaakt, hij of zij te weinig controle heeft over de zaak of omdat er te weinig zichtbare prestaties zijn.

Tips hoe je omgaat met een rood type manager

  • Toon initiatief door het aandragen van oplossingen. Oplossingen in actievorm zijn de beste:  “Ik ga er direct actie opzetten en kom er vandaag nog op terug!’
  • Stel niet teveel vragen – stel de belangrijkste vraag. Teveel vragen stellen haalt het tempo uit het gesprek. Stel de kernvraag, bijvoorbeeld; “Wat heb je van mij nu nodig?”
  • Wees niet te lief, laat gerust horen wat je er écht van vindt. Jouw persoonlijke mening wordt als waardevol ervaren als die ook werkelijk puur is. Te netjes de boodschap willen verpakken werkt bij zo’n manager vaak averechts. Als het rode type zegt waar het op staat, dan waardeert deze manager dat ook van een ander.
  • Kom met korte argumenten, die bijdragen aan een beter tempo, prestaties of overzicht. Vertrouw er maar op dat als het rode type meer info wil, dat hij/zij daar zelf wel naar vraagt. Bijvoorbeeld: “Ik heb een gesprek met Piet ingepland, want ik vind dat je daar echt even mee om tafel moet. Anders raken we deze klant kwijt.”
  • Geef opties. Sommige rode types willen graag kiezen en zelf bepalen. In dat geval zoek je enkele opties uit en presenteer je de twee beste. “Keuze A levert dit op en keuze B levert dat op. Zie mijn uitwerking op papier. Welke zal ik in actie zetten?”

Sabina BrammerKortom, praat actiegericht, houd het kort en gebruik duidelijke taal.

Geschreven door: Sabina Brammer, (incompany) trainer SMI

Lees ook haar interessante blog: Een gele manager, leuk hoor. Mag het nu iets serieuzer?

Opleiding Assistent Manager

Het Insights Discovery model is verweven in de 5-daagse opleiding Assistent Manager, gegeven door Sabina Brammer: als senior is het belangrijk dat jij stevig in je schoenen staat. Dat jij jezelf goed kent en vanuit die kracht werkt. Dat je jouw toegevoegde waarde laat zien en uitblinkt in lef en zelfvertrouwen. Dat je met je (rode) manager op één lijn communiceert en effectief samenwerkt. Na deze opleiding Assistent Manager heb jij de touwtjes in handen:

  • Je weet wat je wilt en wat je kan. Dat maakt dat jij meer voor elkaar krijgt en door collega’s wordt gerespecteerd (of ze nu rood, geel, groen of blauw zijn)
  • Je bent een inspiratiebron voor jouw omgeving, doordat je zegt wat je doet en doet wat je zegt en hiermee jouw doelen weet te bereiken
  • Je straalt senioriteit uit. Je weet tegenslagen om te buigen in kansen
  • Je zet jouw toegevoegde waarde in ten gunste van de organisatie
Lees meer over de opleiding Assistent Manager

 

Of wil je samen aan de slag?

Speciaal voor jou én jouw collega’s hebben we de incompany cursus Manage je Manager ontwikkeld. Deze cursus geeft inzicht in jezelf en in de ander, daar valt of staat het succes in de samenwerking mee. Door die inzichten stem je de communicatie beter op elkaar af en weet je hoe je je manager op een juiste wijze benadert. Je overtuigt op krachtige wijze en krijgt meer voor elkaar. Uiteindelijk vergroot jij je bijdrage in gesprekken en adviezen.

Bekijk de incompany cursus Manage je Manager

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

De assistant als influencer

Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *