Hét blog voor de ervaren assistant

Bedrijfskunde

Over de assistant die de directie naar een hoger niveau bracht

Adviesrol na Management Assistent Master

Nog stééds veel overleg via MS teams, verzucht managementassistent Suzanne. Haar organisatie zit midden in een omvangrijk verandertraject, maar zij ervaart dat er weerstand is vanuit vele hoeken van de organisatie. Weet of herkent het MT dit wel? Wat kan haar directeur hiermee? En wat kan Suzanne eraan doen? Suzanne volgt de jaaropleiding Management Assistent Master. Ze krijgt veel theorie over organisaties en veranderingen, zoals het 8-stappen verandermodel van Kotter, …

Lees verder »

Die enorme toeslagenaffaire: hoe blijf je overeind als bestuurssecretaresse?

De prominente hectiek rond de toeslagenaffaire laat zien dat er – op heel wat fronten – veel mis is gegaan. Jij hebt natuurlijk geen grote eindverantwoordelijkheid hierin. Maar net zo goed, je zit er in dit soort problematische situaties wel middenin als management ondersteuner: Je ervaart de enorme bestuurlijke drukte.Je ziet dat hard werkende bestuurders, directeuren en managers zich proberen te verhouden tot de publicitaire storm die over hen heen …

Lees verder »

Werknemers motiveren? Nieuwe taken van de HR afdeling ‘na’ corona

Nieuwe taken HR-afdeling na corona

Tijd voor een goed gesprek over de impact van de coronacrisis op mijn vak: personeelsmanagement. Veel wetenschappers voorspellen dat we nooit meer terug gaan naar ons ‘oude leventje’. Vaak pakken voorspellingen toch wat anders uit, maar toch… Wat brengt de toekomst voor personeelsmanagement en de HR afdeling? En over welke nieuwe taken hebben we het dan? De basis van personeelsmanagement: motivatie Als control freak ga ik dan toch op zoek …

Lees verder »

Innoveren? Gebruik de tool Design Thinking (e-book)

De urgentie van innoveren Innoveren, we doen het momenteel massaal. Waar het voorheen dagenlange sessies en een doorlooptijd van maanden nodig had om een nieuw idee of concept te implementeren, gebeurt het nu “on the go”. De noodzaak voor innovatie is hoog, want er heerst veel onzekerheid. We zoeken massaal naar andere manieren om geld te verdienen en kosten te besparen. Een helder stappenplan met design thinking Juist nu is …

Lees verder »

Werken in een crisisteam en de rol van de assistant

Teamleider democratische organisatie

Crisisteams in de coronacrisis Voor veel bedrijven en organisaties zijn het roerige tijden. Bedrijfsvoering, doelstellingen en businesscase worden radicaal omgegooid en continu aangepast aan de nieuwe actualiteit. Bij veel organisaties zijn crisisteams samengesteld die zich hiermee bezighouden. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk en wat is de rol van de assistant? Wij stelden Alice Hendriks deze vragen. Alice is managementassistente en teamlid van het crisisteam bij een hogeschool. Van …

Lees verder »

Integriteit binnen overheden: niet meer dan normaal… toch?

Integer handelen - opleiding bestuurskunde

Als bestuurssecretaresse hoor je van alles in vergaderingen, werk je met persoonlijke en gevoelige informatie en ben je betrokken bij de politieke agenda van de bestuurder. Je handelt integer. Oftewel: je voert je taken zorgvuldig uit volgens een moreel verantwoorde wijze en weet waar je verantwoordelijk voor bent. Dit lijkt niet meer dan normaal, toch? Toch is de invulling van je spagaatrol soms een flinke uitdaging: hoe combineer je loyaliteit …

Lees verder »

Is corporate culture een agendapunt in jouw vergadering?  

Hoor jij weleens de voorzitter van een RvB, RvT of RvC zeggen ‘het volgende agendapunt van deze vergadering is het bespreken van de bedrijfscultuur’? Hebben jouw bestuurders aandacht voor de corporate culture van het bedrijf? Volgens een aantal deskundigen moet veel meer belangstelling komen voor de impact van cultuur op de bedrijfsvoering én het bestaansrecht van bedrijven. En juist bestuurders moeten zich hiermee bemoeien en bewust van worden. Cultuur heeft …

Lees verder »

De winst- en verliesrekening in gewone mensentaal

Financieel assistant

Weet jij wat de V&W rekening inhoudt? Het financiële resultaat, daar draait het in de meeste organisaties om. Het is een vast agendapunt in een directievergadering. De winst- en verliesrekening staat daarbij centraal. Herken jij deze term en weet jij waar ze het over hebben? Je komt een winst- en verliesrekening overal tegen: in jaarrekeningen, maandrapportages en begrotingen. Termen die hetzelfde betekenen Om het nog gemakkelijker te maken wordt de …

Lees verder »

Waarom HR werkstress juist wel serieus moet nemen

Stress secretaresse

“Werkstress bestaat niet”. Dit kopte een artikel in de gezondheidsbijlage van Trouw eind 2019. De strekking: stress op de werkvloer is niet het gevolg van onrealistische deadlines, teveel werk of een enorme prestatiedruk. Je moet het bij jezelf zoeken en niet bij anderen. Kortom, stress zit tussen de oren! Dit lijkt trainer Anne Hallema een wat te kort door de bocht redenatie… Het probleem: de werkomstandigheden 1 Op de 3 …

Lees verder »