Als ervaren HR assistent heb jij een belangrijke rol binnen de werving en selectie in jouw organisatie: gesprekken plannen, administratieve ondersteuning, arbeidsvoorwaarden bespreken, et cetera. De arbeidsmarkt is momenteel krap. Weinig geschikte kandidaten zijn actief op zoek naar een baan. Trainer Bianca Perfors geeft drie trends waarmee je als werkgever toegankelijker bent op de arbeidsmarkt. Uitdagingen voor de HR assistent De arbeidsmarkt is schaars, geschikte kandidaten hebben keuze uit meerdere …
Lees verder »Dilemma’s zoals de toeslagenaffaire: hoe gaat de bestuurssecretaresse hiermee om?
De hectiek rond de toeslagenaffaire laat zien dat er – op heel wat fronten – veel mis is gegaan. De Belastingdienst/Toeslagen heeft daarbij de gevolgen voor de betrokken ouders uit het oog verloren. In 2020 is de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) opgericht en is gestart met het zo goed mogelijk herstellen van dat wat niet goed is gegaan. Ondanks dat er al veel in gang is gezet, duurt dit proces …
Lees verder »De ‘last’ van een bestuurssecretaresse…
Wanneer je werkt bij een publieke organisatie, zal er vast - bijvoorbeeld op een feestje - wel eens gemopperd zijn op jouw "collega-ambtenaren" en op je politieke "bazen". "Kan het niet wat zuiniger?", "Waar zijn ze nou precies mee bezig?, "Is dat project nu nog niet gerealiseerd?", "Het is ook ...
Lees verder »De 5 vaardigheden van de succesvolle juridisch secretaresse
Als juridisch secretaresse zorg je ervoor dat het dagelijkse werk van de advocaten of je manager op rolletjes loopt. Je bent de schakel tussen hen en de cliënt, helpt met deadlines en bent betrouwbaar en accuraat. Of je werkt voor een advocatenkantoor, notariskantoor of rechtbank, je hebt deze vaardigheden nodig om je werk succesvol te doen. 1. Communicatie Je bent het aanspreekpunt voor je manager en zijn of haar cliënten. …
Lees verder »Employability vs. life time employment: welke kan in het HR-museum?
Deze column is geschreven door Toon Spoorenberg, o.a. docent HR Assistent en adviseur in arbeidsorganisatie. Na mijn studie Arbeidsmarktpolitiek, heel lang geleden, heb ik hier veel belangstelling voor gehouden. Nu corona oude waarheden onder spanning brengt, is het tijd voor ‘beschouwing’. Zeker geen wetenschappelijk onderzoek en zonder pretentie, maar gedachten die een toekomstperspectief schetsen. Van werkgeversmarkt naar werknemersmarkt Even naar het fenomeen zelf. De arbeidsmarkt is een markt van vraag …
Lees verder »Waarom bedrijfsinzicht noodzakelijk is voor de toekomstgerichte managementassistent
Een ervaren consultant op het gebied van motivatie was op een avond gaan bowlen. Een van de mensen nam de bal, naderde de lijn en wierp de bal. Toen begon hij te juichen en rond te springen. Waarom denkt u dat hij zo"n plezier had? Het antwoord was de ...
Lees verder »Het effect van een secretaresse jaaropleiding
Dit blog is geschreven door Karin Souren, secretaresse Raad van Bestuur bij Enexis (tijdens de opleiding: directiesecretaresse bij Fudura). Het begon allemaal met de folder over de opleiding Management Assistent Master die ik binnen kreeg. Ik moet toegeven dat ik best wel heb getwijfeld of ik dit zou kunnen: werken, een gezin en ook nog een studie… Maar het leek me ook een uitdaging, iets nieuws leren. Laten zien dat …
Lees verder »Ethische dilemma’s en de assistant
Als managers of werknemers in een ethisch dilemma terecht komen, is dat meestal veroorzaakt door de druk van onrealistische bedrijfsdoelstellingen en deadlines. Een andere reden voor onethisch handelen is de behoefte om te voldoen de opdracht van hogerhand. Waar ligt jouw loyaliteit? Ethische overwegingen op het werk kunnen behoorlijk grijs zijn. Wat ethiek betreft is het eerste wat je kunt beslissen; waar ligt jouw loyaliteit? Je bent door je organisatie …
Lees verder »Over de assistant die de directie naar een hoger niveau bracht
Nog stééds veel overleg via MS teams, verzucht managementassistent Suzanne. Haar organisatie zit midden in een omvangrijk verandertraject, maar zij ervaart dat er weerstand is vanuit vele hoeken van de organisatie. Weet of herkent het MT dit wel? Wat kan haar directeur hiermee? En wat kan Suzanne eraan doen? Suzanne volgt de jaaropleiding Management Assistent Master. Ze krijgt veel theorie over organisaties en veranderingen, zoals het 8-stappen verandermodel van Kotter, …
Lees verder »Werknemers motiveren? Nieuwe taken van de HR assistent ‘na’ corona
Tijd voor een goed gesprek over de impact van de coronacrisis op mijn vak: personeelsmanagement. Veel wetenschappers voorspellen dat we nooit meer terug gaan naar ons ‘oude leventje’. Vaak pakken voorspellingen toch wat anders uit, maar toch… Wat brengt de toekomst voor personeelsmanagement, de HR afdeling en in het bijzonder: de HR assistent? En over welke nieuwe taken hebben we het dan? De basis van personeelsmanagement: motivatie Als control freak …
Lees verder »