Hét blog voor de ervaren assistant

Natuurlijk assertief optreden


Jij als secretaresse bent van nature dienstverlenend ingesteld. Dat is een prima eigenschap en daardoor ben je die goede ondersteuner. Soms is het niet makkelijk om voor je mening uit te komen. Misschien denk je in bepaalde situaties ‘laat ik mijn mond maar houden’. Herken je dat? Besef dat je juist voor jezelf kunt opkomen zonder dat het de relatie schaadt. Want uiten wat je voelt en zeggen wat je denkt… dat mag!Omgaan met het ‘helper’ gevoel en het ‘laat ik mijn mond maar houden’ gevoel
De functie van secretaresse is veranderd de laatste jaren. Je bent meer de rechterhand en adviseur van de manager. Dat vraagt om een pro-actievere houding. Een houding waarin je jouw ideeën, je mening en je adviezen geeft. Het liefst nog voordat je manager erom vraagt. Heel waardevol voor de manager, jij als secretaresse bent immers de spil in de organisatie en je hoort en ziet alles. Tips om assertiever te worden
Je mening geven uit het niets, is best spannend als je dat niet vaak doet. Assertief zijn is iets wat jij jezelf kunt aanleren. Hierbij een aantal tips

  • Bouw zelfvertrouwen op
    Ga uit van je eigen kracht en waarde. Het is belangrijk om te beseffen dat je evenveel waarde hebt als een ander. Accepteer jezelf zoals je bent. Dan zullen anderen dit ook doen. In elke situatie mag jij dus je mening aankaarten of jezelf verdedigen. Denk vooral aan de schat aan ervaring en mensenkennis die je in de loop der jaren hebt opgebouwd, dat is veel, heel veel.
  • Gedachten die je tegenhouden, omzetten in gedachten die je helpen
    Als je denkt dat een ander het beter weet en dat je daarom beter niets kunt zeggen of dat jij denkt dat je manager je advies toch niet aanneemt of op jouw advies zit te wachten, dan zal dat inderdaad niet gebeuren. Weg met die gedachten die je belemmeren. Denk in kansen en mogelijkheden. ‘Wat heb ik te verliezen als ik mijn advies geef?’. Of ‘mijn manager kan echt iets met mijn idee’. Breng je advies ook met flair en overtuigingskracht dan heb je de helft al gewonnen.
  • Nee zeggen en grenzen stellen
    Nee zeggen betekent voor jezelf kiezen en dat is vaak niet makkelijk als je dienstverlenend van aard bent. Je hebt dan de neiging om verantwoording af te leggen. Dat hoef je helemaal niet te doen. Als je dat wel doet passeer je wellicht je eigen grenzen. Waak daarvoor en bedenk dat een simpel ‘nee’ ook volstaat.


Je krijgt meer waardering
Goed nieuws, het is haalbaar om assertiever te worden en toch jezelf te blijven. Als je op een goede manier grenzen stelt, voor jezelf opkomt of advies uitbrengt lopen relaties geen schade op. Anderen zullen je meer waarderen. Door jouw duidelijkheid weten anderen wat ze aan je hebben. Dat is pas dienstverlenend!

Smaakt dit onderwerp naar meer?
Kom naar de Nationale Secretaresse Dag 2014 en volg die workshops die aansluiten bij dit onderwerp.
Ga naar het programma van de:

Nationale Secretaresse Dag 2014

Of volg één van deze trainingen om assertiever te worden:

Over natc

Bekijk ook

Vijf tips om sneller een burn-out te krijgen

Natuurlijk ben je er niet bewust mee bezig om zo "ongezond" mogelijk te werken. En niemand zal met opzet werkwijzen aanleren die geestelijke of lichamelijke klachten opleveren. Toch heb jij wellicht ook een aantal (werk)gewoonten die op het eerste gezicht heel positief lijken maar die er juist voor kunnen zorgen ...