Hét blog voor de ervaren assistant

Zes tips om goed te beargumenteren

Goed beargumenteren en mensen overtuigen, het wordt steeds belangrijker in onze communicatiemaatschappij. Vooral als secretaresse komt goed kunnen argumenteren van pas. Maar hoe doe je dat precies? In dit artikel delen we een aantal tips.

secretaresse overtuigende handgebaren en beargumenteren
belangrijke soft skills communiceren en beargumenteren
Bronnen: Harvard University & LinkedIn Report

Wist je dit al over communiceren?

Slechts 15% van het succes op werk komt voort uit kennis en kunde. Maar liefst 85% ontstaat door ‘soft-skills’. Dit zijn vaardigheden die in verbinding staan met je persoonlijkheid en niet baanspecifiek zijn. Je ontwikkelt deze eigenschappen gedurende je hele leven. Communicatie valt hier dus onder en is zelfs de belangrijkste soft-skill:



Effectief beargumenteren doe je zo:

  1. Bereid jezelf goed voor. Zet al je argumenten op een rij, en bedenk welke mogelijke bezwaren er kunnen zijn. Schrijf de punten op die die bezwaren wegnemen, zodat je die altijd paraat hebt.
  2. Als je begint met een argument, hou het dan kort. Als je heel lang nodig hebt om je punt te maken, zullen mensen minder geneigd zijn om je te geloven. Maak jouw punt kernachtiger, dan nemen mensen het sneller aan.
  3. Gebruik beeldspraak, of persoonlijke ervaringen om je punt te onderstrepen.
  4. Als mensen reageren, schrijf dan hun argumenten op. Je kunt er – als ze klaar zijn met hun punt – dan beter op reageren.
  5. Ook als mensen het niet eens zijn met je argumenten is er vaak een gemeenschappelijk belang. Benadruk dat gemeenschappelijke belang en zoek overeenkomsten.
  6. Mensen zullen kritiek hebben, en kunnen dat niet altijd goed verwoorden. Neem de kritiek nooit persoonlijk op, en hou emoties erbuiten. Het gaat om zakelijke argumenten die de doorslag moeten geven.

Cursus Krachtig en Effectief Communiceren

Zelf de regie in gesprekken houden?

Communiceren doe je iedere dag, dus waarom niet even stilstaan bij de ontwikkeling van jouw communicatie?

Met de cursus Krachtig en Effectief Communiceren krijg je inzicht in je eigen gedrag en maak je kennis met modellen en theorieën waarmee jij krachtig overkomt. Leer omgaan met weerstand en stel grenzen: sta steviger in je schoenen.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Leren nee zeggen

Leer ‘nee’ zeggen tegen de ander en ‘ja’ tegen jezelf

Wil jij leren om nee te zeggen? Hoe vaak komt het wel niet voor dat …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *