Hét blog voor de ervaren assistant

Secretaresse Tips

Verbeter je werk- en privéleven door leiderschap

Effectief en succesvol leiderschap van assistants

met de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey: Wees pro-actief  Begin met het eind in gedachten  Belangrijke zaken eerst  Denk in termen van winnen-winnen  Eerst begrijpen, dan begrepen worden  Synergie  Hou de zaag scherp – continue verbetering Uitwerking Volgens Covey is effectief leidinggeven aan veranderen opgebouwd uit drie stappen; ...

Lees verder »

Het beoordelingsgesprek: bereid je voor in 6 stappen

Met de feestdagen in aantocht, nadert ook het beoordelingsgesprek of eindejaarsgesprek. Dit gesprek is een belangrijk moment om terug te blikken op het afgelopen jaar en, nog belangrijker, om vooruit te kijken en plannen te maken voor het komende jaar. Ben jij al goed voorbereid? 6 Tips voor je beoordelingsgesprek Het beoordelingsgesprek is vaak meer eenrichtingsverkeer dan het functioneringsgesprek. Toch is het verstandig om je hier goed op voor te …

Lees verder »

Ook last van chaotische communicatie in het vergaderproces?

De grootste notuleer-frustraties

Een hoop factoren binnen het vergaderproces geeft flink wat frustraties. 47% Van de assistants ziet vergaderingen zelfs als grote tijdverspilling.* Chaotische communicatie in de voorbereiding én tijdens de vergadering spant daarin de kroon. Chaos voorafgaand aan de vergadering Het begint al in de voorbereiding. Vaak worden meerdere kanalen ingezet, denk aan mails, Whatsapp en andere externe tools. Deze diverse communicatievormen resulteren in chaos: als assistant raak je het overzicht kwijt. “Het …

Lees verder »

Zes tips voor succesvol projectmanagement

Secretariaat

Steeds meer organisaties werken in projectteams. Dus ook steeds meer secretaresses werken in de rol van projectassistent. Herkenbaar? We geven je 6 tips voor succesvol projectmanagement: Met een goede project kickoff is de kans van slagen veel groter.   Kijk naar de kwaliteiten van de projectleden, maak gebruik van elkaars talenten. ...

Lees verder »

Organisatieverandering met weerstand? 3 Tips voor assistants

Verandermanagement: tips voor assistants

Leren omgaan met verandering is een vaardigheid voor je leven. De enige constante ís immers verandering. Dit geldt ook voor de organisatie waarin jij werkt. Als managementassistent sta je vaak midden in zo’n organisatieverandering. Je ziet met eigen ogen dat de communicatie en opvolging van deze veranderingen niet altijd toereikend zijn… Dit is jouw uitgelezen kans om te bemiddelen en te zorgen voor een betere aansluiting. Jij weet ten slotte …

Lees verder »

De politieke spelregels voor de bestuurssecretaresse

Politieke spelregels van een bestuurssecretaresse

Als secretaresse van een wethouder of gedeputeerde beoefen je een aparte tak van sport! Je ondersteunt iemand met een politiek mandaat, die dus een duidelijk doel heeft, dat in een beperkte tijd behaald moet worden. Dat stelt ook eisen aan jou als ondersteuner. De ambtelijke organisatie levert graag goede diensten. ...

Lees verder »

Wordt je organisatie steeds digitaler? Zet de werknemers voorop

Digitale trends? Zet mens voorop

Twee derde van de digitale projecten mislukt binnen organisaties. Ze leveren niet de beloofde verwachtingen. Gerrie Smits stelt dat digitale projecten falen omdat ze de technologie boven de gebruikers stellen, te duur zijn en gefocust zijn op korte termijn. Om verbetering aan te brengen in een organisatie is het najagen van technologie een no-go. Want technologie verandert razendsnel en is moeilijk bij te houden: Artificial Intelligence, VR, 3D-printing, Blockchain etc. …

Lees verder »

Overtuigingstechnieken eigen maken, doe je zo

Op een goede manier iemand overtuigen, is alsof je aan het dansen bent op een dun koord. ‘Als je bepaalde vaardigheden inzet om iemand te overtuigen en je hebt ze niet eigen gemaakt en het lijkt daardoor heel erg op een trucje, dan kan de ander dat niet pikken van je’, volgens Joël Mooij, expert in overtuigen en beïnvloeden. Hij deelt 4 tips om je gesprekspartner sneller te overtuigen. De …

Lees verder »