Hét blog voor de ervaren assistant

Secretaresse Tips

Drie trends voor de HR assistent in de krappe arbeidsmarkt

HR Officer, werving en selectie

Als ervaren HR assistent heb je een belangrijke rol binnen de werving en selectie in jouw organisatie: gesprekken plannen, administratieve ondersteuning, arbeidsvoorwaarden bespreken, et cetera. De arbeidsmarkt is momenteel krap. Weinig geschikte kandidaten zijn actief op zoek naar een baan. Trainer Bianca Perfors geeft drie trends waarmee je als werkgever toegankelijker bent op de arbeidsmarkt. Uitdagingen voor de HR assistent De arbeidsmarkt is schaars, geschikte kandidaten hebben keuze uit meerdere …

Lees verder »

Begin jij jouw zakelijke tekst met ‘Naar aanleiding van…’?

Saaie zakelijke teksten

“Naar aanleiding van uw brief d.d. (…) deel ik u het volgende mede.” Gebruik je deze beginzin? Lekker makkelijk… en vooral veilig. Heel veel assistants worstelen met de beginzin van brieven of e-mails. Vaak wordt teruggegrepen op deze zin, maar dat is zo’n enorm cliché dat het vaak geen recht doet aan de inhoud van de tekst. Grammaticaal is er niets mis mee, maar erg flitsend is het dus niet. En …

Lees verder »

Assistant, hoe is het met jouw goede voornemen voor 2023?

goede voornemen 2023 kalender doelen

De nieuwe kalender van 2023 hangt weer in de keuken. Voor velen is het begin van het nieuwe jaar hét moment om nieuwe doelen te stellen, een oeroude traditie die al teruggaat tot de tijd van de Babyloniërs. Helaas blijft het voor de meesten bij een mooie gedachte: slechts 8% van de mensen slaagt erin om hun voornemens waar te maken. Ben jij ook van plan om dit jaar iets …

Lees verder »

Uniform werken op het secretariaat: 5 tips

Uniform werken op het secretariaat

Jullie willen het secretariaat naar een hoger niveau tillen en onmisbaar maken in de organisatie. Een geweldig doel! Maar waar begin je? Trainer Sicco de Ree: ‘Het is erg belangrijk om elkaar op te zoeken en het werk op het secretariaat goed te organiseren. Uniform werken heeft een boel voordelen. Ten eerste tijdswinst; daardoor gaat de werkdruk omlaag. Ook neem je gemakkelijk werk van elkaar over en kunnen managers dezelfde …

Lees verder »

Bijeenkomsten en hotelovernachtingen organiseren: maak het jezelf gemakkelijk

bijeenkomsten en hotelovernachtingen, evenementen organiseren secretaresse

Als officemanager ben je vaak het aanspreekpunt als je bijeenkomsten moet organiseren. Van hotelovernachtingen tot vergaderingen en geslaagde (kerst)feestjes. Dan wil je natuurlijk zeker weten dat je collega’s terecht komen op een plek waar het goed geregeld is. Waar alles gereed staat zoals afgesproken, zeker als je zelf niet aanwezig bent op de locatie. Denk aan lekker eten en drinken waar je energie van krijgt, techniek die meteen werkt, en …

Lees verder »

Kerst- en eindejaarsgeschenken in een tijd van hybride werken

secretaresse op laptop met geschenk cadeau kerstboom, hybride werken

Na twee bewogen jaren was 2022 het jaar waarin men meer vertrouwen kreeg in hybride werken. Het brengt veel voordelen met zich mee, maar ook de nodige uitdagingen. Door de verschillende werkritmes en diverse werkplekken zie je elkaar niet dagelijks, misschien niet eens wekelijks. Smalltalk bij de koffieautomaat of het toilet zijn niet meer vanzelfsprekend en ook het uiten van waardering door middel van bijvoorbeeld complimenten gaat hierdoor minder makkelijk. …

Lees verder »

Beheers jouw projecten met deze vijf aspecten

Ben jij aan het begin van een project vaak onzeker over de uitkomst? Door de juiste projectbeheersing houd je het project op alle facetten onder controle. Bij projectbeheersing staan vijf verschillende aspecten centraal: tijd, financiën, kwaliteit, informatie en organisatie. Hiermee signaleer je afwijkingen in het plan op tijd, zodat je ze direct kunt aanpakken. 1. Het belang van tijd bij projectbeheersing Een van de eerste dingen die vaststaat bij een …

Lees verder »

3 Opvallende dilemma’s in het werk van de assistant

Dilemma corporate governance - management assistants

Tijdens de opleiding Corporate Governance staan we stil bij mogelijke dilemma’s die je in je werk als assistant tegenkomt. Zonder dat ik concrete voorbeelden met naam en toenaam noem*, vallen mij drie soorten dilemma’s op. 1. Rolduidelijkheid als ondersteuner Regelmatig raak je als directiesecretaresse of managementassistent verstrikt in wat de socioloog rolconflicten noemt. Concreet: je directie wil het ene, je toezichthouder wil het andere. Omdat jij de directie ondersteunt én de …

Lees verder »

Persoonlijk leiderschap als assistant?! Begin eens hier…

Secretaresse Persoonlijk Leiderschap

Persoonlijk leiderschap begint bij wat je écht wilt. Het is voor iedereen, dus ook voor de managementassistent. Klinkt goed? Dan heb je – naast kennis en kunde – vooral inzicht in jezelf nodig; hoe je dingen wel of niet doet. Vaak ben je door een vervelende situatie pas bereid om aan jezelf te werken. Pas dan doe je een beroep op je persoonlijk leiderschap. Hoe komt dat toch? In deze …

Lees verder »

Dilemma’s zoals de toeslagenaffaire: hoe gaat de bestuurssecretaresse hiermee om?

Politieke integriteit bij bestuurssecretaresses

De hectiek rond de toeslagenaffaire laat zien dat er – op heel wat fronten – veel mis is gegaan. De Belastingdienst/Toeslagen heeft daarbij de gevolgen voor de betrokken ouders uit het oog verloren. In 2020 is de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) opgericht en is gestart met het zo goed mogelijk herstellen van dat wat niet goed is gegaan. Ondanks dat er al veel in gang is gezet, duurt dit proces …

Lees verder »