Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Communicatie » Help je collega’s beter om te gaan met negatieve veranderingen in 3 stappen  

Help je collega’s beter om te gaan met negatieve veranderingen in 3 stappen  

Goede collega's secretariaatHet is onrustig. Geruchten dwalen door de wandelgangen. Je maag keert om, want er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door?

Verandering, vervelend? Nee, een kans!

Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen groot en klein wisselen elkaar af. Soms kun je er wat aan doen en vaak ook heb je er helemaal geen invloed op. Als mananagementassistent sta je vaak midden in zo’n verandering. Je ziet met eigen ogen dat de communicatie en opvolging van deze veranderingen niet altijd het gewenste effect hebben. Een uitgelezen kans voor jou om te bemiddelen en te zorgen voor een betere aansluiting! Jij weet ten slotte waarom de verandering in gang wordt gezet en kent de organisatie als geen ander.

Negatieve veranderingen

Bij positieve veranderingen kun je denken aan promotie, baanverandering, het krijgen van een nieuwe woning of een gezin. Echter, gaan we er hier even vanuit dat je collega’s de verandering als negatief ervaren. Negatieve veranderingen zien we ook wel als moeilijk. Ze hebben namelijk een grote impact op de persoon. Ze veroorzaken namelijk grote onzekerheden waar we weinig tot geen invloed op hebben en die we graag anders hadden gezien.

Hierdoor ontwikkelen wij een negatieve houden en aanzien van veranderingen.

  • We ervaren minder vrijheid, controleren en toezicht
  • We verliezen waardevolle collega’s
  • We hebben het gevoel er op achteruit te gaan
  • We verliezen onze baan of functie
  • We voelen ons niet gehoord of zelfs aan de kant gezet

Uiterst vervelend. En dat is een understatement. Toch kun je je collega’s hierbij begeleiden, zodat zij beter om leren gaan met de verandering.

1. Praat over problemen, minder over gevoelens en emoties

Van piekeren wordt niemand beter. En toch piekeren we erop los. Hierdoor beland je als het ware in een vicieuze cirkel van negatieve gedachtes. Totaal niet bevorderlijk. Het keer op keer blijven praten over je boosheid en frustraties lossen niks op – al voelt het wel lekker.

Praat met je collega over kleine, concrete stappen die hij/zij kan zetten om het probleem op te lossen. Daarmee is het probleem uiteraard niet meteen opgelost, maar is je collega wel in beweging. De goede kant op.

2. Besef dat stress heel normaal is

Negatieve verandering zorgt voor stress. Het gaat je niet in de koude kleren zitten, en logisch ook. Is die stress ook slecht? Nou, eigenlijk niet. Stress zorgt ervoor dat je scherpt bent en de zaken gaat aanpakken. Uiteraard kan teveel stress wel ongezond zijn. Deze grens voel je als persoon vaak heel goed aan. Echter, wanneer je je collega wilt helpen, beter om te gaan met de verandering is het belangrijk om hier alert op te zijn en de signalen van stress-overload te herkennen. Is je collega gestresst dan kun je dat onder andere herkennen aan deze signalen:

  • Schrikachtig
  • Vergeetachtig
  • Gespannen en nerveus
  • Prikkelbaar en snel geëmotioneerd
  • Slechte concentratie

3. Verwacht geen stabiliteit

Hoe je het ook wend of keert, veranderingen zijn een blijvertje. In elke organisatie. Dat betekent dat je er rekening mee moet houden dat jouw organisatie blijft veranderen. Het is belangrijk om die mindset te creëren bij je collega. Laat je collega inzien dat veranderingen een logisch en verwacht gevolg zijn van organisaties. Verandering is het enige constante. Leer hen veranderingen juist te zien als kansen. Geen “vroeger was alles beter” dus.

Past deze rol bij jou?

En wil jij weerstand bij andere herkennen en een proactieve houding bevorderen in tijden van verandering? Bekijk dan het programma van de 5-daagse opleiding Verandermanagement, Cultuur & Coaching waar je leert hoe je deze rol eigen maakt.

Lees meer over deze cursus

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Vrouwelijk management

Vind jij dat normaal?

We zitten tjokvol aannames, stereotypen en vooroordelen. Dat zit een onbevangen kennismaking met mensen die …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *