Hét blog voor de ervaren assistant

Secretaresse Tips

Beheers jouw projecten met deze vijf aspecten

Ben jij aan het begin van een project vaak onzeker over de uitkomst? Door de juiste projectbeheersing houd je het project op alle facetten onder controle. Bij projectbeheersing staan vijf verschillende aspecten centraal: tijd, financiën, kwaliteit, informatie en organisatie. Hiermee signaleer je afwijkingen in het plan op tijd, zodat je ze direct kunt aanpakken. 1. Het belang van tijd bij projectbeheersing Een van de eerste dingen die vaststaat bij een …

Lees verder »

Dilemma’s zoals de toeslagenaffaire: hoe gaat de bestuurssecretaresse hiermee om?

De hectiek rond de toeslagenaffaire laat zien dat er – op heel wat fronten – veel mis is gegaan. De Belastingdienst/Toeslagen heeft daarbij de gevolgen voor de betrokken ouders uit het oog verloren. In 2020 is de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) opgericht en is gestart met het zo goed mogelijk herstellen van dat wat niet goed is gegaan. Ondanks dat er al veel in gang is gezet, duurt dit proces …

Lees verder »

Stel jezelf deze vragen om je werkplezier te verhogen

Werkplezier verhogen

Wil jij jouw werkplezier verhogen? Het is belangrijk om blij en enthousiast te worden van jouw werk. Je bent dan productiever, effectiever en het geeft je plezier en energie. De oplopende werkdruk maakt het echter lastiger om te genieten van je werk. Welke vragen kan jij jezelf stellen om je werkplezier te verhogen? Maria Schoenmakers, leiderschapscoach en keynote-spreker tijdens de Assistant Power Class, vertelt er meer over. Hoge werkdruk beperkt …

Lees verder »

De SMI Award: het verhaal van winnares Wendy Janssen

SMI Award 2021 - Wendy Janssen

In 2021 heeft Wendy Janssen – Executive Assistant bij Ridder Group – de SMI award gewonnen na een gezamenlijke nominatie van haar collega’s en leidinggevenden. We vragen haar naar hoe ze deze mooie waardering ervaren heeft. “Het doet zeker wat met je. Ik had het niet willen missen en ben er nog steeds trots op.”Wendy Janssen, winnares SMI-award 2021 Wat vond je van het winnen van de SMI Award? “Een …

Lees verder »

Verbeter je werk- en privéleven door leiderschap

Effectief en succesvol leiderschap van assistants

met de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey: Wees pro-actief  Begin met het eind in gedachten  Belangrijke zaken eerst  Denk in termen van winnen-winnen  Eerst begrijpen, dan begrepen worden  Synergie  Hou de zaag scherp – continue verbetering Uitwerking Volgens Covey is effectief leidinggeven aan veranderen opgebouwd uit drie stappen; ...

Lees verder »

Het beoordelingsgesprek: bereid je voor in 6 stappen

Met de feestdagen in aantocht, nadert ook het beoordelingsgesprek (ook wel het eindejaarsgesprek genoemd). Dit gesprek is een belangrijk moment om terug te blikken op het afgelopen jaar en, nog belangrijker, om vooruit te kijken en plannen te maken voor het komende jaar. Ben jij al goed voorbereid? 6 Tips voor je beoordelingsgesprek Het eindejaarsgesprek of beoordelingsgesprek is vaak meer eenrichtingsverkeer dan het functioneringsgesprek. Toch is het verstandig om je hier …

Lees verder »

Zelfontwikkeling als basis van jouw strategische vaardigheden

Zelfontwikkeling assistant

Jij hebt als assistant van het management steeds vaker de taak om te adviseren over veranderingen in de organisatie. Zelfontwikkeling is cruciaal om scherp te blijven en om deze taak goed in te vullen. Anita van Oijen-Hanegraaf, docent van de opleiding Executive Assistant/PA als strategisch partner, vertelt in dit blog meer over ontwikkelingen in het werkveld en jouw rol hierin. Strategisch partner van het management Sta jij jouw manager bij …

Lees verder »

Het verschil tussen MBO, HBO en HBO+ in ondersteunende functies

Nadenkende secretaresse

Het denk- en werkniveau van de ondersteuner, secretaresse en assistant ligt steeds meer onder de loep. Dat is niet gek, want hun (vereiste) niveau stijgt en wordt dus steeds belangrijker. Hoe vertaalt deze ontwikkeling zich naar jouw eigen situatie? Veel ondersteuners vragen zich dus af wat hun huidige werk- en denkniveau is. Hun vooropleiding (voor sommigen al heel wat jaren geleden) zegt lang niet alles meer over het niveau van de …

Lees verder »

Samenwerken op het secretariaat, lastig of juist leuk?

Samenwerken secretariaat

Door digitalisering en bedrijfseconomische aspecten wordt steeds meer samengewerkt op het secretariaat. De één vindt het ingewikkeld en de ander vindt het prettig. Samenwerken op het secretariaat biedt diverse voordelen. Zo kun je het minder leuke werk met je collega’s delen, kun je jouw talenten maximaal benutten en bovenal heb je meer plezier met elkaar. Het is echter ‘jammer’ als de fijne een-op-een-samenwerking met je manager verdwijnt. Door de uniformiteit is …

Lees verder »