Hét blog voor de ervaren assistant

Secretaresse Tips

Het eindejaarsgesprek voor de secretaresse: bereid je voor in 6 stappen

Met de kerst in aantocht, nadert ook het eindejaarsgesprek. Het eindejaarsgesprek is een belangrijk moment om terug te blikken op het afgelopen jaar en, nog belangrijker, om vooruit te kijken en plannen te maken voor het komende jaar. Ben jij al goed voorbereid? 6 tips voor je eindejaarsgesprek Het eindejaarsgesprek, of beoordelingsgesprek, is vaak meer eenrichtingsverkeer dan het functioneringsgesprek. Toch is het verstandig om je hier goed op voor te …

Lees verder »

4 trucjes om je Engelse taalvaardigheid te verbeteren

Cursus Zakelijk Engels

In steeds meer bedrijven spreekt men Engels, lopen er internationale collega’s rond waarmee je enkel in het Engels kunt communiceren of is zelfs de gehele voertaal Engels. Als managementassistent betekent dat dat ook jij aan de bak moet om de Engelse taal onder de knie te krijgen. Heb jij het gewenste niveau nog niet bereikt? Neem dan de tijd om deze trucjes eigen te maken en verbeter zo je Engelse …

Lees verder »

Assistant Power Class 2019: zo bereid jij je voor op de toekomst

Op 31 oktober 2019 vond de Assistant Power Class plaats. Een dag die in het teken stond van de toekomst – de toekomstcompetenties voor de secretaresse, om precies te zijn. In dit blog delen wij de tips en tricks van de sprekers over de 5 competenties. 1. Digitaal vaardig Jim Stolze, AI-expert, nam ons mee in de toekomst van werk. Jim geeft aan dat AI, artificial intelligence ook wel kunstmatige …

Lees verder »

Wat verdient een secretaresse op hbo-niveau?

salaris secretaresse

Het verschil tussen mbo & hbo Bijna de helft van de secretaresses heeft een mbo-opleiding, 1 op de 3 secretaresses heeft een HBO opleiding. Echter, de opleiding zegt tegenwoordig lang niet alles over het niveau van de functie. Over het algemeen geldt de regel: hoe meer werkervaring je hebt en eventuele opleidingen je naast je baan volgt, des te hoger is de kans dat je een functie uitoefent op HBO denk- en …

Lees verder »

6 richtlijnen voor effectief brainstormen

Wie blijft volhouden dat creativiteit onbelangrijk is, heeft het mis. Goed mis. Het World Economic Forum onderzoekt regelmatig wat de belangrijkste vaardigheden zijn voor de succesvolle professional. De top 3 vaardigheden voor de toekomst van werk zijn: complex problem solving, critical thinking en creativiteit. Wat heeft probleemoplossend- en kritisch denkvermogen te maken met creativiteit, hoor ik je denken. Nou, om complexe vraagstukken op te lossen, moet je het échte probleem …

Lees verder »

5 tips om je organisatiesensitiviteit te vergroten

Business Assistant

Met een goed ontwikkelde organisatiesensitiviteit kun je meer voor elkaar krijgen in je organisatie. Je maakt meer impact. We nemen je mee in de wondere wereld van organisatiesensitiviteit en geven je 5 tips om het te vergroten. Wat is organisatiesensitiviteit? Organisatiesensitiviteit is weten wie waar invloed op heeft binnen een organisatie. Formeel en informeel. Je bent op de hoogte van wat er en doorziet de onderlinge verhoudingen tussen collega’s, teams, …

Lees verder »

De assistant als influencer

Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan ook dat bijna iedereen (92 procent) gevoelig is voor aanbevelingen van anderen en de helft struint social media af op zoek naar nieuwe trends en ideeën. Als we naar generatie Z kijken, de synthetische generatie, dan is het zijn of worden van influencer helemaal niet zo gek. Dus assistant, wat let je? Influencen = beïnvloeden …

Lees verder »

Meer lef tonen op je werk in 6 stappen

Uit vliegtuigen springen, vogelspinnen aaien en de oceaan induiken vanaf een hoge rotsrand; dat is lef tonen. Fysiek lef tonen, om specifiek te zijn. Dat is natuurlijk niet waar dit blog over gaat. We willen het met je hebben over zakelijk meer lef tonen: risico’s durven nemen, experimenteren, jezelf laten zien en keuzes maken. Ben jij gek op uitdagingen of ga je ze liever uit de weg? Je hebt lef …

Lees verder »

5 handige apps om te notuleren

Notuleren en verslaglegging op strategisch niveau

Notuleren, hoe doe jij dat? Ben jij iemand die graag nog pen en papier gebruikt? Of kan jij niet meer zonder een laptop of een iPad tijdens een vergadering? Maak kennis met de volgende 5 handige apps voor laptop, mobiele telefoon of iPad die je vergaderingen gemakkelijker maken! 1. SoundNote (iPad – Mac) Deze app neemt de vergadering voor je op tijdens het typen. Wanneer je de notulen uitwerkt en …

Lees verder »

In 8 stappen perfectionisme de baas!

Als perfectionist wil je het voor iedereen én voor je zelf goed doen. Je bent kritisch op jezelf en je laat jouw doelen niet snel los. Die hoge eisen die je aan jezelf stelt, kunnen heel vermoeiend zijn. Je mag soms best een stapje terug doen en niet altijd voor die 9+ gaan. Een 5,5 is ook een voldoende, stelt Soraya Rooijackers, trainer van de 2-daagse cursus Van Werkdruk naar …

Lees verder »