Hét blog voor de ervaren assistant

Optimaal samenwerken in MS Teams: 6 simpele tips

Microsoft Teams, we kennen het platform inmiddels allemaal. De afgelopen tijd heeft het ons enorm geholpen om met elkaar in contact te blijven vanuit thuis. Het is niet meer weg te denken als het gaat om online meetings of chats. Maar wist je dat je veel meer uit Teams kunt halen?

Zo kan het – door de verschillende mogelijkheden – perfect ingezet worden als samenwerkingsplatform voor jou en je team. Naast vergaderen of afspraken plannen kun je ook chatten, bestanden delen en samenwerken in documenten als Word, Excel en PowerPoint.

Door de inzet van één kanaal als MS Teams weet iedereen waar de informatie te vinden is en gaat jullie productiviteit omhoog.

6 Simpele tips om meer uit MS Teams te halen

1. Inventariseer in MS Teams
Voor het doen van inventarisaties is per mail een hoop heen-en-weer verkeer nodig. Een voorbeeld: als vier verschillende collega’s input in een Word document aanleveren, ontstaat er al snel een grote mailwisseling met meerdere CC’s. Maar ook bij het inventariseren van vergaderpunten voor de agenda van het MT-overleg is een bericht in Teams veel handiger dan een e-mail.

2. Werk voortaan samen en tegelijkertijd in één bestand in Teams
Zo heb je altijd de laatste versie en kun je exact zien wie wijzigingen in het document aanbrengt.

3. Bericht gelezen?
In Teams is bij te houden of iemand een bericht heeft gelezen, dat kan met de mail minder goed.

4. Alles bij elkaar
Een-op-een conversaties of met een kleine groep heb je allemaal bij elkaar in de chat. Je hoeft dus niet te zoeken tussen talloze, losse mailtjes.

5. Behoud overzicht
Alle communicatie, bestanden en samenwerkingsapps van één type onderwerp of project heb je overzichtelijk bij elkaar in een MS Teams kanaal.

6. Snel zoeken
Je kunt sneller berichten en bestanden terugvinden in Teams met de slimme zoekbalk.

Dit blog is geschreven door Ferdy Voogt, trainer van de opleiding Efficiënt Hybride Samenwerken.


Ondersteun je organisatie in optimaal hybride werken

Opleiding Hybride Samenwerken

Tijdens de praktische opleiding Efficiënt Hybride Samenwerken ondersteun je je organisatie in optimaal samenwerken. Je gaat aan de slag met vragen zoals: hoe kunnen we efficiënter samenwerken? Hoe kan MS Teams uitgebreider worden ingezet? Hoe houden we connectie met elkaar?

Je wordt expert in MS Teams en ontdekt wat de beste (flexibele) aanpak is voor jouw organisatie. Met je eigen casus pas je alles meteen toe in je organisatie. Je adviseert het MT en neemt je collega’s hierin mee.

Cursus: Ondersteunen op afstand

Cursus Ondersteunen op afstand

Vrijwel iedere assistant werkt voortaan gedeeltelijk vanuit huis. De werkmethodes op kantoor kun je niet altijd kopiëren: digitaal samenwerken vergt dus nieuwe inzichten.

Na deze 3-daagse cursus Ondersteunen op afstand ken je handige tools om efficiënter virtueel te vergaderen en werken. Je zorgt voor verbinding van collega’s én een goede werk-privé-balans voor jezelf.

Als je (veel) vanuit huis werkt en zelfverzekerder wilt worden in het digitaal werken en samenwerken, is dit de ideale cursus voor jou.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

assistant blij telefoon

Vijf vaardigheden voor een overstap van junior naar medior secretaresse

Je bent al een tijdje aan het werk als junior secretaresse. Praktische vaardigheden, zoals plannen, …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.