Hét blog voor de ervaren assistant

Drie trends voor de HR assistent in de krappe arbeidsmarkt

Als ervaren HR assistent heb je een belangrijke rol binnen de werving en selectie in jouw organisatie: gesprekken plannen, administratieve ondersteuning, arbeidsvoorwaarden bespreken, et cetera. De arbeidsmarkt is momenteel krap. Weinig geschikte kandidaten zijn actief op zoek naar een baan. Trainer Bianca Perfors geeft drie trends waarmee je als werkgever toegankelijker bent op de arbeidsmarkt.

Employability HR assistent

Uitdagingen voor de HR assistent

De arbeidsmarkt is schaars, geschikte kandidaten hebben keuze uit meerdere openstaande vacatures. Zij accepteren het niet als ze lang moeten wachten op een reactie op hun sollicitatie. Als HR assistent moet je jouw organisatie daarom veel meer in beeld brengen als een toffe werkgever. Je doet dit bijvoorbeeld door verhalen te delen en te werken aan naamsbekendheid. Jouw takenpakket als HR assistent is hierdoor veel uitgebreider en complexer geworden. Hoe kun je jouw rol succesvol invullen, ondanks de toegenomen complexiteit?

Drie trends binnen de arbeidsmarkt

Bianca deelt drie trends waarmee jouw organisatie toegankelijker wordt op de arbeidsmarkt én waar jij als HR assistent praktisch mee aan de slag kunt:

  1. Diversiteit en inclusiviteit

Willen jullie diversiteit en inclusiviteit doorvoeren in de werving en selectie? Heel goed! Er wordt veel over geroepen, maar een kant-en-klare aanpak voor jouw organisatie is er niet. Het moet namelijk vanuit het hart van de organisatie komen. Dit maakt het groot, abstract en complex. Jij kunt er toch al op een praktische manier mee aan de slag gaan vanuit werving en selectie.

Een tip: schrijf voor een brede doelgroep. Vermijd bijvoorbeeld opmerkingen als: ‘ons jonge team’. ‘Jonge’ is in feite een discriminerende term omdat je kandidaten uitsluit die niet in de groep ‘jong’ vallen. Dit is de impact van één woord in een vacaturetekst.

  1. Referral recruitment

De meeste mensen kennen deze term niet, vandaar dat we in de volksmond spreken van ‘werving via eigen medewerkers’. Je beloont jouw huidige medewerkers voor hun bijdrage aan werving en selectie. Dit is de laatste jaren een heel waardevol wervingskanaal. Stel je maar eens voor dat jouw collega’s vertellen over jullie als werkgever, dit komt veel authentieker over dan welke campagne dan ook.

Het is dé manier om nieuwe medewerkers binnen te halen, maar je moet er wel iets voor doen. Geld is niet genoeg om jouw collega’s te motiveren. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste drijfveer om een kandidaat uit eigen netwerk aan te raden is omdat je deze persoon een toffe baan gunt én de werkgever een goede werknemer.

  1. Employer branding

Dit is een hippe term die je steeds vaker hoort, maar wat is het eigenlijk? Simpel uitgelegd is het jullie werkgeversmerk. Potentiële werknemers kijken hiernaar om te bepalen wie jij bent als werkgever. Het wervingsproces begint daar.

Hoe bouw je zo’n werkgeversmerk? Begin van binnenuit: luister naar je medewerkers en stel de volgende vragen:

  • Waarom kwam je bij ons werken?
  • Waarom werk je nog steeds bij ons?
  • Wat vind je prettig aan de interne cultuur en sfeer?
  • Zou je iemand aanbevelen om bij ons te komen werken, en zo ja, waarom?

Veel werkgevers worstelen hiermee. Je ziet online veel filmpjes, plaatjes en campagnes voorbijkomen, maar wat als je daar geen budget voor hebt?

Deze drie trends zijn goede ontwikkelingen die de arbeidsmarkt toegankelijker maken voor kandidaten en werkgevers. Het zijn echter ook onderwerpen die abstract zijn, waardoor het een zoektocht kan zijn voor HR-assistenten om er praktisch mee aan de slag te gaan. Het is echter wel belangrijk om er vanuit beleid mee bezig te zijn.”

Aldus Bianca Perfors, voorheen docent van de opleiding HR Officer en tevens eigenaar en trainer bij Recruiters Omgekeerd.

Wil je verder groeien in HR?Opleiding HR Officer

  • Wil jij leren hoe je referral recruitment en employer branding praktisch inzet in jouw organisatie? Of wil jij nog meer tips over inclusief recruitment? Schrijf je dan in voor de opleiding HR-officer.
  • Of wil je weten hoe je een personeelsdossier opbouwt, sollicitatieprocedures ondersteunt en op de juiste manier correspondeert met actuele kennis van relevante wetgeving? Bekijk dan zeker de opleiding HR Assistent. Hiermee zorg je dat jouw kennis op het gebied van HR optimaal is, zodat je een gedegen gesprekspartner bent.
Download de brochure van de opleiding HR Assistent

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *