Hét blog voor de ervaren assistant

Zakelijk schrijven zonder te veel gedoe? Enkele tips

Goed zakelijk schrijven… Het is voor sommigen een eitje en voor velen een pittige klus die vaak (te) veel tijd kost. Met deze tips en tops schrijf je jouw zakelijke teksten actiever, krachtiger en met meer overtuiging.

Zakelijk schrijven

Tip 1: Gebruik ChatGPT voor een eerste opzet

Ja hoor, daar issie weer: ChatGPT. Het is jouw perfecte hulp én tijdbespaarder bij zakelijke teksten: de redactie assistant van de management assistant. Het kan voorstellen, e-mails en samenvattingen schrijven. Het kan grammaticale checks doen, schrijven in de stijl van Oprah Winfrey en afwijkingen in financiële cijfers analyseren.

Deze chatbot is dus echt een bijna-alleskunner en zorgt ervoor dat jij creatiever en efficiënter kunt zijn. Want jij blijft zorgen voor de afrondende menselijke noot, zodat je tekst echt afgestemd is op degene voor wie je het schrijft. 

Tip 2: Schrijf je tekst, lees het een dag later en schrap alle overbodige toevoegingen.

Zoals de woorden:

  • Dus; en de uitleg die volgt
  • Aangezien; en de toevoeging die daar achter staat
  • Uiteindelijk; en de uitleg die je dan geeft. Extra ballast? Weg ermee!
  • Woorden verkleinen: ik heb een kleinigheidje, ik heb een vraagje

Tip 3: Schrap alle woorden die je zakelijke tekst ontkrachten.

Zoals:

  • Eigenlijk
  • Even
  • Heel
  • Soms
  • Misschien
  • Maar ook: irritante uitroeptekens aan het einde van iedere zin!!!!!!

Tip 4: Schrijf actiever en delete overbodige werkwoorden.

Zoals:

  • Willen
  • Worden
  • Kunnen
  • Zullen
  • Denken (als je ergens nog niet zeker van bent: ik denk dat het beste is dat)

Top 1: Gebruik het woordje ‘en’ in plaats van ‘maar’.

‘Ja, maar (…)’ is beperkend en vaak het begin van een negatieve spiraal. Voel maar eens wat de lading is van de volgende twee zinnen.

  • We organiseren een klantendag. Maar is daar budget voor?
  • We organiseren een klantendag. En is daar budget voor?

Top 2: Schrijf alsof jij de ontvanger bent.

Maak het aantrekkelijk, geef voordelen en argumenten en schrijf persoonlijk. Lees ook het blog: Begin jij jouw zakelijke tekst met ‘Naar aanleiding van…’?.

Top 3: Overtuig met gevoel én overtuig met verstand.

Maak gebruik van ‘gevoelswoorden’ zoals: kwaliteit, profiteren, praktische. Gebruik ‘verstandswoorden’ als zekerheid, garantie, absoluut. Alles met mate, want kort en krachtig overtuigt beter dan lange zinnen met wollig taalgebruik en superlatieven. Dan ben je de lezer kwijt.

Succes!

Cursus: Kort en Krachtig Schrijven

Tijdens de cursus Kort en Krachtig Schrijven leer je hoe je kort, boeiend en zakelijk schrijft zonder overbodige informatie. Eventueel mét ChatGPT. Je overtuigt met een beperkt aantal krachtige argumenten en neemt vooraf bezwaren weg. Door het handige stappenplan hebben je zakelijke teksten een duidelijke structuur en bespaar je tijd.

Bekijk de cursus kort en krachtig schrijven

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Waarom een uitstekende assistant MBA-vaardigheden beheerst

Het werken op je gevoel heeft je al jaren ver gebracht. Hoe staat het met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *