Als coördinator of manager van een team doe je je best om alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen. En net als je denkt dat dat gelukt is, steekt er weerstand de kop op…
Vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken; geroddel op de wandelgangen, ja knikken en nee doen, vingers wijzen of een afwachtende houding aannemen wanneer er iets moet gebeuren. Hoe tackle je zo snel mogelijk die ongewenste sfeer? We geven je vier handige tips die je direct in praktijk kan brengen.
1. Weerstand is goed
Jouw reactie als coördinator/teamleider heeft grote invloed op hoe de weerstand zich ontwikkelt. Als jij weerstand als een blok aan je been ervaart, die je zo snel mogelijk de kop in moet drukken, zal je het averechtse effect creëren.
De kop in drukken (negeren, in de verdediging gaan, streng toespreken) werkt voor korte duur plezierig, want het team wordt stiller en er is minder geklaag. Het lijkt te werken. Wat er in werkelijkheid gebeurt, is dat het team niet meer open durft te zijn of wil zijn, omdat er “toch niet geluisterd wordt”. Het nut om openlijk te klagen is verschoven naar je gal spugen op de wandelgangen, waar nog wel iemand naar je luistert. Het wordt dan een afwachtend team.
Zodra er openlijk weerstand ontstaat in jouw team, je teamleden DURVEN te klagen, dan doe je het dus juist erg goed. Blijkbaar heb je een vertrouwde sfeer opgebouwd waarin teamleden zich durven te uiten. Dit is voor het hele team nuttig, want het is een signaal dat er ergens iets uit balans is. Dus weerstand is goed, het is een signaal. Het is geen persoonlijke aanval en jij hoeft het niet direct op te lossen. Wel zou het team ruimte moeten bieden om met elkaar de weerstand te onderzoeken.
2. Geef vitamine A: Aandacht
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Zo lijkt het tegenstrijdig te zijn, dat als je weerstand aandacht geeft, dat het dan juist minder gaat worden. Toch is dat de beste remedie. Door jouw team bij elkaar te brengen en te benoemen dat jij weerstand bemerkt in jouw team wordt de weg geopend om er met elkaar over te praten.
Bijvoorbeeld, als je merkt dat er in de vergadering weinig wordt gezegd en op de wandelgangen des te meer, dan is dat een mooie aanleiding om deze spiegel aan de groep voor te houden. Niet vanuit de verwijtende houding, maar vooral met de nieuwsgierige houding en de vraag; ‘Hoe kan dat? Wat is er aan de hand?’ Heb na deze vraag even geduld, laat gerust de stilte vallen, dan zal die beloond worden.
3. Laat het team stoom afblazen
Ga niet direct in op alles wat gezegd wordt, blijf rustig en bedank voor de inbreng. Ga bij IEDER teamlid langs; ‘En wat vind jij?’. Geef een ieder evenveel aandacht. Zo voorkom je dat er twee aan het woord zijn en de rest afhaakt. Je zal dan merken, dat de opmerkingen steeds genuanceerder worden.
Inventariseer de mitsen en de maren, de voors en de tegens. Luister tussen de regels door. Zelden wordt er precies gezegd wat er bedoeld wordt, helemaal als het een gevoelig onderwerp is. Gun de andere een beetje onhandigheid in de communicatie en filter de daadwerkelijke boodschap. Help je teamleden door samen te vatten wat er wordt gezegd; ‘Bedoel je te zeggen dat…?’, ‘Dus als ik het goed begrijp, dan…, klopt dat?’.
4. Oplossingsgerichte brainstorm
Zodra de druk van de ketel is, komt het moment om samen oplossingen te onderzoeken. Ook al denk je zelf de oplossing al te hebben, stel deze nog even uit. Neem de tijd voor een brainstorm met jouw teamleden, al is het 10 minuten!
Vraag eerst welke oplossingen een ieder denkt te hebben. Bijt op je tong als je het een onmogelijke oplossing vindt, stel in dat geval zo neutraal mogelijk de vraag; ‘En hoe gaan we dat doen? Wat bereiken we daarmee?’. Wie weet wordt een ieder nog verrast, dat zo’n idee toch heel goed kan. Zo niet, dan houdt het argument in ieder geval geen stand en kunnen we het afstrepen.
Ben je na enige tijd nog steeds van mening dat jouw oplossing de beste is, gooi dit dan in de groep. Een gedragen oplossing is meestal een mix van de ingebrachte ideeën. Een stemronde kan helpen bij een sneller besluit.
Zo houd jij tijd over
Het lijkt een langere weg, het lijkt veel tijd te kosten. In werkelijkheid win je tijd:
- Je team leert, dat je tijdig met signalen mag komen als er iets niet pluis is. Frustraties hoeven zo niet hoger op te lopen dan nodig.
- Het team leert dat ze van fouten samen kunnen leren en zo een beter team worden. De effectiviteit en sfeer gaat erop vooruit.
- Je team wordt steeds slimmer, want aanspreken op elkaars gedrag wordt niet gezien als negatieve kritiek of persoonlijke aanval, maar als nuttige feedback waar het hele team iets aan heeft. Het verlaagt de drempel om elkaar meer te coachen.
Geschreven door Sabina Brammer, agoog en teamcoach. Gespecialiseerd in groepsprocessen en teamleren. Ze is de docent van de opleiding Teamcoach op het secretariaat.
Van sturen naar coachen op het secretariaat
Wil je bovenstaande beter toepassen op jouw teamleden die op het secretariaat werken? Wil je hen coachen en inspireren, om zodoende het beste eruit te halen voor zowel het team, het individu én de organisatie? Groeien in doortastend zijn, overzicht houden, beslissingen nemen en ingrijpen of complimenteren?
Met de 3-daagse cursus Teamcoach op het secretariaat op HBO-niveau leer je hoe je dit doet en vergroot je jouw kennis en inzichten. De opleiding is door andere teamleiders beoordeeld met een 8,6!
Bekijk de cursusVernieuw jouw kwaliteiten & scherp je competenties aan
Hoe straal je standvastigheid uit, bouw je relaties op en gebruik je leiderschapskwaliteiten in jouw dagelijkse functioneren? Hoe ga je effectief om met conflicten en moeilijke situaties? Als senior ondersteuner wordt een hoog niveau van je gevraagd en verwacht.
Met de 5-daagse opleiding Hoger Management Support op HBO-niveau leer je hoe je krachtig aan het roer moet staan en hoe je je manager voorziet van goede adviezen. Kortom: je vergroot jouw persoonlijke vaardigheden.
Bekijk de opleiding