Met 2020 in het vooruitzicht komen de goede voornemens weer om de hoek kijken. Bij jou ook? Heb jij grote ambities? Stel jij jezelf allerlei doelen? Maar merk je dat het best lastig is om de focus vast te houden en je plannen te laten slagen? Lees dan snel verder voor 6 handvatten om doelen te stellen en ze daadwerkelijk te behalen. Waarom zijn doelen belangrijk? Doelen stellen is goed! …
Lees verder »Waarom je slimmer MOET gaan werken en hoe je dat in 5 stappen aanpakt
Waarom MOET je dit onder de knie hebben? In principe MOET je natuurlijk helemaal niets. Maar slim is het wel om slimmer te gaan werken. We leven namelijk in een wereld waarin we overspoeld en overprikkeld worden door informatie, terwijl ons brein daar helemaal niet voor is gemaakt. Tegelijkertijd wordt het toch van ons verlangt. Je organisatie verlangt van jou dat je je vaardigheden blijft versterken. Continu. Want alleen zo …
Lees verder »4 trucjes om je Engelse taalvaardigheid te verbeteren
In steeds meer bedrijven spreekt men Engels, lopen er internationale collega’s rond waarmee je enkel in het Engels kunt communiceren of is zelfs de gehele voertaal Engels. Als managementassistent betekent dat dat ook jij aan de bak moet om de Engelse taal onder de knie te krijgen. Heb jij het gewenste niveau nog niet bereikt? Neem dan de tijd om deze trucjes eigen te maken en verbeter zo je Engelse …
Lees verder »Assistant Power Class 2019: zo bereid jij je voor op de toekomst
Op 31 oktober 2019 vond de Assistant Power Class plaats. Een dag die in het teken stond van de toekomst – de toekomstcompetenties voor de secretaresse, om precies te zijn. In dit blog delen wij de tips en tricks van de sprekers over de 5 competenties. 1. Digitaal vaardig Jim Stolze, AI-expert, nam ons mee in de toekomst van werk. Jim geeft aan dat AI, artificial intelligence ook wel kunstmatige …
Lees verder »Wat verdient een secretaresse op hbo-niveau?
Het verschil tussen mbo & hbo Bijna de helft van de secretaresses heeft een mbo-opleiding, 1 op de 3 secretaresses heeft een HBO opleiding. Echter, de opleiding zegt tegenwoordig lang niet alles over het niveau van de functie. Over het algemeen geldt de regel: hoe meer werkervaring je hebt en eventuele opleidingen je naast je baan volgt, des te hoger is de kans dat je een functie uitoefent op HBO denk- en …
Lees verder »6 richtlijnen voor effectief brainstormen
Wie blijft volhouden dat creativiteit onbelangrijk is, heeft het mis. Goed mis. Het World Economic Forum onderzoekt regelmatig wat de belangrijkste vaardigheden zijn voor de succesvolle professional. De top 3 vaardigheden voor de toekomst van werk zijn: complex problem solving, critical thinking en creativiteit. Wat heeft probleemoplossend- en kritisch denkvermogen te maken met creativiteit, hoor ik je denken. Nou, om complexe vraagstukken op te lossen, moet je het échte probleem …
Lees verder »De assistant als influencer
Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan ook dat bijna iedereen (92 procent) gevoelig is voor aanbevelingen van anderen en de helft struint social media af op zoek naar nieuwe trends en ideeën. Als we naar generatie Z kijken, de synthetische generatie, dan is het zijn of worden van influencer helemaal niet zo gek. Dus assistant, wat let je? Influencen = beïnvloeden …
Lees verder »Meer lef tonen op je werk in 6 stappen
Nee, we hebben het niet over uit vliegtuigen springen of vogelspinnen aaien. We hebben het over zakelijk meer lef tonen: risico’s durven nemen, experimenteren, jezelf laten zien en keuzes maken. Ben jij gek op uitdagingen of ga je ze liever uit de weg? Je hebt lef nodig als… Je jouw gevoel wilt uitspreken in een (lastig) gesprek. Je in een conflict belandt dat je – ondanks de spanning – toch …
Lees verder »In 8 stappen perfectionisme de baas!
Als perfectionist wil je het voor iedereen én voor je zelf goed doen. Je bent kritisch op jezelf en je laat jouw doelen niet snel los. Die hoge eisen die je aan jezelf stelt, kunnen heel vermoeiend zijn. Je mag soms best een stapje terug doen en niet altijd voor die 9+ gaan. Een 5,5 is ook een voldoende, stelt Soraya Rooijackers, trainer van de 2-daagse cursus Van Werkdruk naar …
Lees verder »Kantoorpolitiek: een vies woord?
Voor sommige assistants is kantoorpolitiek een vies woord. Iets om af te keuren en weg van te blijven. Maar kantoorpolitiek is ook een realiteit en daarmee niet perse goed of slecht. Organisaties moeten keuzes maken, middelen en tijd zijn niet nu eenmaal niet onbeperkt. De ‘strijd’ om de verdeling van tijd, geld, macht en erkenning van je toegevoegde waarde is daarmee onontkoombaar. Jouw invloed als assistant Politiek is niets meer …
Lees verder »