Hét blog voor de ervaren assistant

Waarom is veranderen zo lastig? Een paar tips

Tijdens een ontspannen (zomer)vakantie, besluit je dat je de rust die je nu ervaart, wilt vasthouden. Als je straks weer aan het werk gaat, ga je het allemaal anders doen! De dagelijkse praktijk is echter weerbarstig en voor je het weet, zit je weer in je oude patroon…

Waarom is verandering zo moeilijk?

Eén ding is duidelijk: het gaat om gedragsverandering. En dat kost tijd. Zelfs een hele eenvoudige, zelfgekozen nieuwe gewoonte, zoals elke dag twee stuks fruit eten, kost je gemiddeld al meer dan twee maanden om er gewoontegedrag van te maken.

Om daar iets meer over te vertellen, eerst een paar ‘definities’:

  • Gedrag is (simpel gezegd): alles wat je kunt voordoen en nadoen.
  • Een gewoonte is een handeling die je – zonder er bewust bij na te denken – herhaalt in de daarvoor geschikte situaties (bijvoorbeeld handen schudden).
  • Gewoontegedrag is gedrag dat je heel vaak vertoont: het speelt een essentiële rol bij veranderingen.

Veranderen draait vooral om nieuw gedrag, om het aanleren van gewoontegedrag. En dat is niet altijd makkelijk, door de volgende drie zaken.

1. Automatisch gedrag wint vaak

Gedrag is de zwakke schakel bij verandering. In je brein zijn er twee tegengestelde krachten aan het werk. Aan de ene kant maak je bewuste plannen om dingen te doen. Aan de andere kant is je brein vooral gericht op gemak; volautomatisch gewoontegedrag dat weinig moeite kost.

2. Je brein helpt ook niet mee

Het beloningssysteem in je brein heeft de sterke neiging om pijn, ongemak en verlies te vermijden. Dat belemmert vaak de motivatie om nieuwe dingen te leren, experimenten aan te gaan, fouten te durven maken en uit je comfortzone te stappen. Nieuw gedrag wordt dus nooit gemakkelijk.

3. De omgeving heeft veel invloed

Je directe omgeving heeft heel veel invloed op je. En blijft die omgeving gelijk, dan is het heel moeilijk om te komen tot gedragsverandering.

Wat kun je wel doen?

Een paar tips:

  • Maak veranderen leuk. Onderzoek laat zien dat het onmiddellijke plezier bij wat je doet, essentieel is voor het volhouden van verandering.
  • Gemak is extreem belangrijk in gedragsverandering. Maak het jezelf gemakkelijk: zet bijvoorbeeld je sportschoenen alvast klaar als je ’s ochtends wilt gaan sporten.
  • De invloed van je directe, fysieke en sociale omgeving is heel belangrijk. Kijk hoe je omgeving een verandering kan ondersteunen.
  • Gebruik het moment: een nieuwe week, maand of jaar geeft je extra motivatie om iets te veranderen of verbeteren.
  • Zie verandering als een proces en leer van tegenvallers en fouten die je maakt. Just do it!

Dit blog is geschreven door Luc Swaab, braintrainer en docent van onderstaande cursus Train je secretaressebrein.


Wil jij veranderen? Cursus: Train je brein

Waarom veranderen zo moeilijk is, is één van de onderwerpen van de 2-daagse cursus Train je secretaressebrein, gegeven door Luc Swaab. Hij komt niet voor niks vaak op dit thema terug; om te veranderen (oftewel: het geleerde in de praktijk te brengen), moet je gaan doen. Just do it!

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Lean secretariaat

Lean secretariaat: wat houdt dit in?

Steeds meer ondernemingen streven naar een leane bedrijfsvoering. Er worden productiehallen verbouwd en voorraden opgeruimd en overal wordt gesproken over waardestromen, spaghettidiagrammen, acceptabele kwaliteitsniveaus en dergelijke. Maar hoe staat het met de kantoorfuncties, meer specifiek het secretariaat? Wat betekent lean? Buiten de context van werkorganisaties denk ik, met mijn ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *