Projectmanagement; welke assistent heeft er inmiddels geen ervaring mee? Ook al wordt het misschien niet altijd zo genoemd, als jij er goed over nadenkt, heb je in je loopbaan vast ervaring met het organiseren van of het bijdragen aan een project. Drie hindernissen van projectmanagement Een project wordt vaak gedegen voorbereid en ingericht. En toch gaat niet alles altijd vanzelf. Hoera, we zijn allemaal mensen! Hoeveel van onderstaande hindernissen herken …
Lees verder »Zelfleiderschap op het secretariaat… Ja! Maar, hoe dan?
Zelfleiderschap voor de management assistant De vraag om zelfleiderschap weergalmt door de kantoren. Of je er nu de kriebels van krijgt of niet, het is één van de werkcompetenties van de (nabije) toekomst. Maar, wat wordt er nu eigenlijk mee bedoeld? Hoe toon je als management assistant dat je over de vaardigheid zelfleiderschap beschikt? Begin met deze tips! Wat is zelfleiderschap? Zelfleiderschap gaat over jezelf. Je loopbaan in eigen handen …
Lees verder »5 ways to improve cultural intelligence in the workplace
Cultural intelligence is an important skill in the workplace. It enables you to successfully navigate the challenges and opportunities that arise because of various cultures, languages, codes of conduct and business practices within an international workplace. Additionally, it helps you understand different cultures and communicate with people from all over the world. By understanding, respecting, and adapting to diverse cultural backgrounds, you not only enhance your effectiveness but also contribute …
Lees verder »Projectmanagement: met goede rapportages weet je wat er speelt
Bij de start van een project zijn er vragen. Er zijn namelijk afhankelijkheden, risico’s en onduidelijkheden waarvan je vooraf geen weet hebt. Een geruststelling: je kunt zekerheden inbouwen! De mate van succes van een project hangt van veel zaken af. Loopt het project op tijd? Blijf je binnen budget? Voldoe je aan de gemaakte afspraken bij oplevering van het project? De magische projectdriehoek Je kunt een project goed besturen als …
Lees verder »Ethische dilemma’s en de assistant
Als managers of werknemers in een ethisch dilemma terecht komen, is dat meestal veroorzaakt door de druk van onrealistische bedrijfsdoelstellingen en deadlines. Een andere reden voor onethisch handelen is de behoefte om te voldoen de opdracht van hogerhand. Waar ligt jouw loyaliteit? Ethische overwegingen op het werk kunnen behoorlijk grijs zijn. Wat ethiek betreft is het eerste wat je kunt beslissen; waar ligt jouw loyaliteit? Je bent door je organisatie …
Lees verder »Zakelijk schrijven zonder te veel gedoe? Enkele tips
Goed zakelijk schrijven… Het is voor sommigen een eitje en voor velen een pittige klus die vaak (te) veel tijd kost. Met deze tips en tops schrijf je jouw zakelijke teksten actiever, krachtiger en met meer overtuiging. Tip 1: Gebruik ChatGPT voor een eerste opzet Ja hoor, daar issie weer: ChatGPT. Het is jouw perfecte hulp én tijdbespaarder bij zakelijke teksten: de redactie assistant van de management assistant. Het kan voorstellen, e-mails …
Lees verder »Samenwerken als bestuurssecretaresse: drie ontwikkelingen
Je neemt als bestuurssecretaresse al snel een zware last op je schouders. Je hebt in de publieke sector immers te maken met allerlei verhoudingen en belangen: jij staat centraal en manoeuvreert jezelf tussen deze belangen. Managementconsultant Guus Koemans deelt drie trends omtrent samenwerken die jou helpen om je positie te versterken. Drie samenwerkingstrends voor de bestuurssecretaresse Guus is docent van de opleiding Bestuurskunde en de opleiding Corporate Governance voor de assistant. …
Lees verder »Die ‘rode manager’ overtuigen, hoe doe ik dat?!
Werk je voor een manager met een sterke voorkeur voor actie, stevige taal en resultaten? Dan zijn er vast momenten waarop je gillend gek wordt van zijn of haar sneltreinvaart en competitiedrift… Natuurlijk is het ook wel verfrissend en lekker duidelijk, zo’n manager. Het zorgt altijd voor dynamiek en met zo’n type loop je vaak op de troepen vooruit. Dat geeft dan ook wel weer een kik. Toch heeft die …
Lees verder »Verbeter je werk- en privéleven door leiderschap
met de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey: Wees pro-actief Begin met het eind in gedachten Belangrijke zaken eerst Denk in termen van winnen-winnen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Synergie Hou de zaag scherp – continue verbetering Uitwerking Volgens Covey is effectief leidinggeven aan veranderen opgebouwd uit drie stappen; ...
Lees verder »Het beoordelingsgesprek: bereid je voor in 6 stappen
Met de feestdagen in aantocht, nadert ook het beoordelingsgesprek of eindejaarsgesprek. Dit gesprek is een belangrijk moment om terug te blikken op het afgelopen jaar en, nog belangrijker, om vooruit te kijken en plannen te maken voor het komende jaar. Ben jij al goed voorbereid? 6 Tips voor je beoordelingsgesprek Het beoordelingsgesprek is vaak meer eenrichtingsverkeer dan het functioneringsgesprek. Toch is het verstandig om je hier goed op voor te …
Lees verder »