Jullie willen het secretariaat naar een hoger niveau tillen en onmisbaar maken in de organisatie. Een geweldig doel! Maar waar begin je? Trainer Sicco de Ree: ‘Het is erg belangrijk om elkaar op te zoeken en het werk op het secretariaat goed te organiseren. Uniform werken heeft een boel voordelen. Ten eerste tijdswinst; daardoor gaat de werkdruk omlaag. Ook neem je gemakkelijk werk van elkaar over en kunnen managers dezelfde …
Lees verder »#20 – Secretaresse Jacqueline over de lezing van Helen Monument: Global Skills Matrix
#19 – Secretaresse Mona over de lezing van Elise Schaap: jezelf presenteren
#18 – Secretaresse Miranda over de lezing van Patrick van Veen: werkrelaties versterken
Door dit kleurenmodel begrijpen jij en je collega’s elkaar beter
In de bedrijfskantine staan rode, gele, blauwe en groene mokken. ‘Er is vandaag zo ontzettend veel te doen’, verzucht een werknemer, en trekt een rode mok uit de kast. Logisch: rood helpt op dagen als deze, wanneer extra daadkracht nodig is. Geen tijd voor discussie, snelle beslissingen zijn beter. Typisch rood. Een ‘rode’ houding, een ‘gele’ vergadering, een ‘groene’ collega – voor een groeiend aantal werknemers zijn het volkomen begrijpelijke …
Lees verder »Bijeenkomsten en hotelovernachtingen organiseren: maak het jezelf gemakkelijk
Als officemanager ben je vaak het aanspreekpunt als je bijeenkomsten moet organiseren. Van hotelovernachtingen tot vergaderingen en geslaagde (kerst)feestjes. Dan wil je natuurlijk zeker weten dat je collega’s terecht komen op een plek waar het goed geregeld is. Waar alles gereed staat zoals afgesproken, zeker als je zelf niet aanwezig bent op de locatie. Denk aan lekker eten en drinken waar je energie van krijgt, techniek die meteen werkt, en …
Lees verder »Kerst- en eindejaarsgeschenken in een tijd van hybride werken
Na twee bewogen jaren was 2022 het jaar waarin men meer vertrouwen kreeg in hybride werken. Het brengt veel voordelen met zich mee, maar ook de nodige uitdagingen. Door de verschillende werkritmes en diverse werkplekken zie je elkaar niet dagelijks, misschien niet eens wekelijks. Smalltalk bij de koffieautomaat of het toilet zijn niet meer vanzelfsprekend en ook het uiten van waardering door middel van bijvoorbeeld complimenten gaat hierdoor minder makkelijk. …
Lees verder »Beheers jouw projecten met deze vijf aspecten
Ben jij aan het begin van een project vaak onzeker over de uitkomst? Door de juiste projectbeheersing houd je het project op alle facetten onder controle. Bij projectbeheersing staan vijf verschillende aspecten centraal: tijd, financiën, kwaliteit, informatie en organisatie. Hiermee signaleer je afwijkingen in het plan op tijd, zodat je ze direct kunt aanpakken. 1. Het belang van tijd bij projectbeheersing Een van de eerste dingen die vaststaat bij een …
Lees verder »3 Opvallende dilemma’s in het werk van de assistant
Tijdens de opleiding Corporate Governance staan we stil bij mogelijke dilemma’s die je in je werk als assistant tegenkomt. Zonder dat ik concrete voorbeelden met naam en toenaam noem*, vallen mij drie soorten dilemma’s op. 1. Rolduidelijkheid als ondersteuner Regelmatig raak je als directiesecretaresse of managementassistent verstrikt in wat de socioloog rolconflicten noemt. Concreet: je directie wil het ene, je toezichthouder wil het andere. Omdat jij de directie ondersteunt én de …
Lees verder »Persoonlijk leiderschap als assistant?! Begin eens hier…
Persoonlijk leiderschap begint bij wat je écht wilt. Het is voor iedereen, dus ook voor de managementassistent. Klinkt goed? Dan heb je – naast kennis en kunde – vooral inzicht in jezelf nodig; hoe je dingen wel of niet doet. Vaak ben je door een vervelende situatie pas bereid om aan jezelf te werken. Pas dan doe je een beroep op je persoonlijk leiderschap. Hoe komt dat toch? In deze …
Lees verder »