Astrid Vedder, docent van de cursus Slimmer werken met Outlook & M365, geeft de tip om effectief en efficiënt te werken met Outlook: de To Do-functie. Deze functie zit links in je menubalk: zichtbaar als een blauwe V. Het gaat op termijn Outlook Taken vervangen, maar wanneer precies is nog niet duidelijk. In de onlineversie zal het al binnen een paar maanden zijn, dus bereid je voor! Overzicht helpt slimmer …
Lees verder »9 eigenschappen van de wendbare ondersteuner
Wendbaar zijn is belangrijk, nu meer dan ooit. De coronacrisis heeft dit nogmaals benadrukt: van thuiswerken tot nieuwe klantbehoeften. Door wendbaar te zijn kan jij je snel aanpassen aan verandering. Je bent continu bezig met het verbeteren van je werk. Een ultiem ontwikkelproces. De avontuurlijke term die bij wendbaarheid hoort, is ‘agile’. Dit zijn dé 9 eigenschappen die jou omtoveren tot een agile-denker: 1. Fouten durven maken Als agile assistant …
Lees verder »Thuiswerken? Vergeet niet te bewegen…
Dat je door te bewegen je lichaam in conditie houdt, is een open deur. Tegelijkertijd houd je zo ook je brein in conditie. Als je beweegt, verbetert de doorbloeding, ontwikkelen je hersens nieuwe verbindingen en onderhouden ze de oude. Betere cognitieve vaardigheden Bewegen blijkt vooral een positieve invloed te hebben op de frontale hersenkwab, die je ook kunt zien als het ‘huis’ van de cognitie. Je gebruikt je cognitieve vaardigheden …
Lees verder »Krijg toch de P met je ge-CC
Stel je voor: je ligt op de operatietafel en terwijl de chirurg met haar ene hand bezig is met de ingreep, verstuurt ze met haar andere hand nog even snel een appje. We zijn het vast eens dat dit niet kan: het is onprofessioneel en onethisch. Gek genoeg zie ik ditzelfde gedrag continu gebeuren op de werkvloer. Alles is altijd AAN en belangrijk Moderne tools verbeteren onze werkplek. En soms verbitteren …
Lees verder »Beste thuiswerker, laat je niet (af)leiden!
In deze tijd van thuiswerken heb je regelmatig het gevoel dat de dag nu nóg sneller voorbij vliegt dan tijdens een gewone kantoor dag voor de coronacrisis. En wellicht liet je je toen ook al verleiden tot extra overwerken en kwam je geregeld later thuis dan gepland. Hoe kan dat toch dat de tijd altijd zo snel lijkt te gaan? Je begon de dag met een duidelijke planning en to …
Lees verder »Onthouden mag je wel vergeten
‘Het zijn ontzettend veel ballen tegelijk die ik in de lucht moet houden. Ik word soms gillend gek van alle gedachten die door mijn hoofd spoken! ’s Nachts schrik ik regelmatig wakker omdat ik weer eens wat vergeten ben te doen.Het maakt me onrustig en zorgt ervoor dat ik mij minder kan focussen. Help!’ Is dit een herkenbaar verhaal? Loopt jouw hoofd ook over van de to do’s? Je bent hierin …
Lees verder »‘Is m’n werk wéér niet af’ – 3 tips om van dat nare gevoel af te komen
Je hebt een drukke dag gehad. Het is inmiddels vijf uur: tijd om je laptop dicht te klappen. Je goede voornemen is immers om op tijd naar huis te gaan. Dat heb je je gezin plechtig beloofd. Met gepaste trots (‘het is mij toch maar mooi gelukt om de deur achter mij dicht te trekken’) stap je in de auto. Maar dan… … kruipt Japie Krekel in je hoofd. Hij …
Lees verder »Waarom is het zo lastig om namen te onthouden?
Heb jij even een bijzonder brein! Je brein is een heel uitzonderlijk ding en er is geen gebruiksaanwijzing voor. Een kruimel hersenschors, zo groot als een zandkorrel, heeft voldoende opslagruimte voor alle films die ooit zijn gemaakt. En toch vind je het lastig om namen te onthouden? Dat ligt in ieder geval niet aan de opslagcapaciteit van je brein…. Wat onthoud je nou eigenlijk? De hersenen worden al lange tijd …
Lees verder »Lean en/of Agile werken op het secretariaat?
Het is maandagochtend 09.00 uur. Je wrijft je slaap uit je ogen en neemt een slok van je thee. Een e-mail van de directeur verschijnt in je ooghoek met als onderwerp ‘Lean werken’. Je heb geen geduld en je tikt het woord Lean snel in de vertaalmachine. Je schrikt als je de woorden mager en schraal leest. Ga ik minder werken? Krijg ik minder tijd? Nee, jouw organisatie heeft besloten …
Lees verder »Lean vergaderen, zo doe je dat!
De term lean werken is op veel kantoren al aardig ingeburgerd. Maar er is één werkproces waarop lean nog onvoldoende is toegepast: vergaderen. Tijdrovende elementen zijn het plannen van meetings, het ordenen, mailen en lezen van documenten, afspraken en besluiten maken tijdens de meeting en niet te vergeten: de notulen achteraf. Dit hele vergaderproces verloopt veel efficiënter door over te stappen op lean vergaderen. We geven je 5 tips! Tip 1: Vergader papierloos …
Lees verder »