Hét blog voor de ervaren assistant

Bewegen houdt je brein jong! Dat wil jij toch ook?

Dat je door te bewegen je lichaam in conditie houdt, dat is een open deur. Tegelijkertijd, houd je zo ook je brein in conditie. Als je beweegt, ontwikkelen je hersens namelijk nieuwe verbindingen en onderhouden ze de oude. De doorbloeding verbetert.

De frontale kwab

Bewegen blijkt vooral een positieve invloed te hebben op de frontale hersenkwab, die je ook kunt zien als het ‘huis’ van de cognitie. Door te bewegen blijven je cognitieve vaardigheden dus beter behouden. Met andere woorden, je bent beter in staat om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. Je gebruikt je cognitieve vaardigheden voortdurend; bij het redeneren, rekenen, lezen en schrijven, plannen maken en initiatieven nemen.

Bewegen maakt je gelukkig en houd je brein jong

Bewegen zorgt ook voor een toename van de neurotransmitters dopamine, serotonine en endorfine. Endorfine is het snelst werkende anti-stress hormoon, dopamine verbeteren je humeur en geluksgevoelens. Serotine is een hormoon dat belangrijk is voor je humeur, impulscontrole en zelfvertrouwen.

Bewegen repareert ons brein

Je brein herstelt beter wanneer je regelmatig beweegt.

Welk soort beweging?

Wandelen of fietsen op een rustig tempo is altijd goed. Maar, wil je echt impact dan zijn zulke rustige activiteiten niet voldoende. Het is namelijk belangrijk dat je je hartslag laat stijgen. Ook blijkt hardlopen meer invloed te hebben dan krachttraining. Daag jezelf dus uit!

Thuiswerken? Vergeet niet te bewegen!

Er zitten veel voordelen aan thuiswerken… bewegen is er niet één van! Op kantoor sta je sneller op om even iets te bespreken met een collega en word je aangespoord door je collega’s om tijdens de lunch een stuk te wandelen. Hoe zorg je ervoor dat je thuis ook fit en scherp blijft? Deze tips helpen je:

  • Begin je werkdag thuis met een planning: stel minimaal 2 pauzes in en zet deze in je telefoon waarop je naar buiten gaat. Al is het maar een blokje van 5 of 10 minuten.
  • Ga je koffie halen? Loop dan verder dan de keuken en loop de trap of en af.
  • Zie je die stappenteller op je telefoon of smartwatch? Gebruik ‘m!
  • Denkwerk kun je ook staand of lopend doen. Dus denk je na over een nieuw concept, artikel of heb je een vergadering? Ga staan.

Haal meer uit je hersenen!

In deze tijd waarin je overladen wordt met informatie is het belangrijk geconcentreerd en gefocust te blijven. Wil jij leren hoe je dat doet? En wil jij je geheugen verbeteren, zodat je alles wat je leest ook onthoudt?

De praktische training Train je secretaresse brein! laat jou ervaren hoe je – met minder inspanning – meer gedaan krijgt en je je afsluit van de hectiek van de dag.

Lees meer over deze cursus

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Oordelen over een collega?

Ken je de communicatiemuur? Wat bedoeld is, is nog niet gezegd Wat gezegd is, is …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *