Hét blog voor de ervaren assistant

Beste thuiswerker, laat je niet (af)leiden!

Stress secretaresseIn deze tijd van thuiswerken heb je regelmatig het gevoel dat de dag nu nóg sneller voorbij vliegt dan tijdens een gewone kantoor dag voor de coronacrisis. En wellicht liet je je toen ook al verleiden tot extra overwerken en kwam je geregeld later thuis dan gepland. Hoe kan dat toch dat de tijd altijd zo snel lijkt te gaan? Je begon de dag met een duidelijke planning en to do lijst, maar op de een of andere manier kwam daar gedurende de dag steeds meer werk bij, waardoor je wéér overwerkt. Het antwoord zijn wij, mensen. Mensen blijken namelijk de grootste tijdvreters te zijn. Ook bij het werken op afstand. Zij verstoren namelijk vaak de planning die jij in je hoofd had.

Laat je niet (af)leiden!

De drie belangrijkste oorzaken van slecht timemanagement zijn :

  • Nieuwe taken die tussendoor komen meteen proberen af te handelen
  • Collega’s willen helpen ondanks dat het werk het op dit moment niet toelaat
  • Onderbrekingen en afleidingen

Het gevolg: werkdruk en stress

Wanneer je je eigen taken niet afkrijgt, ervaar je stress. Helemaal nu je wellicht extra spanning voelt, omdat je baan mogelijk op het spel staat door de coronacrisis. Dan heb je waarschijnlijk nog meer moeite met nee zeggen. En toch is het belangrijk om je grenzen aan te geven. Met de volgende tips zet je de eerste stappen:

  • Tip 1: onderschat taken niet.
    Een taak neemt vaker meer dan minder tijd in beslag. Houd daar dus rekening mee op moment dat je een to do lijstje maakt.
  • Tip 2: wees concreet en ben eerlijk.
    Zeg heel duidelijk wat wel en niet haalbaar is, op een vriendelijke manier uiteraard. Wellicht is het helemaal niet zo’n probleem om die ene taak een klein beetje uit te stellen.
  • Tip 3: werk georganiseerd.
    Houd je werkplek, ook wanneer je thuiswerk, opgeruimd en organiseer taken op een plaats. Schrijf je je to do’s van de week of dag op drie verschillende plekken op, dan geeft dan onnodige, extra stress.
  • Tip 4: start met stom werk.
    Doe je vervelende taken eerst. Dan hik je er in ieder geval niet de hele dag meer tegenaan.
  • Tip 5: vraag jezelf af of je overal bij moet zijn.
    We zoomen en Skypen er nu wat op los. Maar zijn alle meetings wel zo nuttig voor je? Hetzelfde geldt natuurlijk voor face-to-face vergaderingen: bepaal goed voor jezelf of het wat toevoegt als je aansluit. Zo niet, dan kun je je tijd beter aan iets anders besteden.

Doe de test: hoe goed ga jij met je tijd om?

Laat jij je snel afleiden of is jouw timemanagement nog steeds uitmuntend? Ontdek met deze online test hoe goed jij jouw tijd weet te managen en welke gevolgen dat heeft voor jouw stressniveau.

Doe de test!

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Krijg toch de P met je ge-CC

Stel je voor: je ligt op de operatietafel en terwijl de chirurg met haar ene …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *