Hét blog voor de ervaren assistant

Podcast voor management assistants: leer uilen

Je professionele identiteit ontwikkelen en verzilveren? Leer uilen! Oftewel: pas de eigenschappen van de uil toe in de politieke dierentuin. Zeg eens: ‘ik zit op mijn tak en doe even niets’. Of: ‘ik heb nog niet genoeg te zien om er iets van te kunnen vinden, dus ik kijk nog even verder’.

Titia Huisman - trainer Hoger Management Support

Titia Huisman, docent van de opleidingen Hoger Management Support en Senior Management Assistent, neemt je in dit blog en haar podcast mee.

Leren uilen, wat is dat?

Uilen komt dus voort uit de politieke dierentuin. Daar zit een uil met een bepaald kenmerkend gedrag. Naast de uil kom je hier ook de vos, muilezel, schaap en de krab in de krabbemand tegen.

De uil staat bekend als wijs, rustig, ziet veel, observerend, nachtdier, roofdier die op een tak of in een toren woont. De wijsheid van de uil betekent niet dat hij alles weet. Nee, dat niet. Het betekent dat hij onderzoekend van aard is en vragen stelt. De uil woont op hoogte want ‘daar heeft hij overzicht en is hij geen onderdeel van gedoe’.

Belangrijk voor assistants: hoe hoog je ook zit, weet dat je altijd terug kunt naar je tak. Vanaf die tak, dat overzicht, kun je de juiste vragen stellen in de chaos op de vloer. Leer uilen, en dus: observeren en de juiste vragen stellen.    

Het addertje onder het gras

Het addertje is: oordelen. Heel snel ergens iets van vinden. Zodra je er iets van vind, kun je de waardevrije vragen, de wijsheid van de uil, moeilijker stellen. Het is daarom niet altijd wijs om overal meteen op te reageren.

Hoe stel je waardevrije vragen?

Werk aan de rol die je dat oordeel geeft, stelt Titia. Het lijf reageert en wordt gespannen, ons hoofd geeft ons gelijk of niet. Met oordelen werkt het net zo. Ons hoofd geeft het oordeel en ons lijf respondeert erop. De kracht is om dit oordeel even te parkeren: overzie je eigen gedachten. Dat is een leerproces.

Een voorbeeld. Een collega brengt een casus in en jij springt er direct in. Want tja, dit is echt een stom idee! Binnen één minuut heeft die collega een oordeel aan zijn broek hangen en de hele groep is het ermee eens. Wat schiet je daar mee op? Niks dus.

Stel, dat je geen partij hoeft te kiezen. Welke vraag zou je dan stellen? Daar zit het leermoment. Dan komen mensen met vragen die bijdragen aan verheldering – de kwaliteit van de observatie.

Verander je reflex

De kwaliteit van veel assistants en managementondersteuners is oplossingsgericht denken. Er doet zich iets voor en onmiddellijk komt het reflex; hoe los ik dit op? Soms moet je gewoon even wachten. Niet ingrijpen, maar denk: wat gebeurt hier eigenlijk?

Beluister nu de podcast van Titia:


Leer uilen: opleiding Senior Management Assistent

Tijdens deze 5-daagse populaire opleiding Senior Management Assistent op HBO-niveau leer je krachtige vaardigheden waarbij je breder leert kijken en werken:

  • Sterker communiceren
  • Sneller iets voor elkaar krijgen door inzicht in jezelf en de ander
  • Leren uilen: afstand nemen van emotie en oordeel
  • Professioneel reageren
  • Makkelijker en sneller beslissingen nemen: weg met die twijfel
Lees meer over deze opleiding

Vernieuw je persoonlijke kwaliteiten: opleiding Hoger Management Support

Na de 5-daagse opleiding Hoger Management Support op HBO-niveau zorg je dat je in jouw dagelijkse functioneren:

  • krachtig aan het roer staat;
  • je manager voorziet van goede adviezen
  • standvastigheid uitstraalt en relaties opbouwt;
  • uil- en leiderschapskwaliteiten inzet;
  • effectief omgaat met conflicten en moeilijke situaties.
Lees meer over deze opleiding

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Netwerken - ondersteuners en secretaresses

Het nut van netwerken met secretaresse-vakgenoten

Je creëert regelmatig tijd in de agenda van jouw directeur zodat hij/zij naar netwerkbijeenkomsten kan …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *