Hét blog voor de ervaren assistant

Vijf tips om sneller een burn-out te krijgen

Natuurlijk ben je er niet bewust mee bezig om zo “ongezond” mogelijk te werken. En niemand zal met opzet werkwijzen aanleren die geestelijke of lichamelijke klachten opleveren. Toch heb jij wellicht ook een aantal (werk)gewoonten die op het eerste gezicht heel positief lijken maar die er juist voor kunnen zorgen dat je problemen krijgt. Hoogste tijd dus om voor jezelf te kijken hoe ongezond jij eigenlijk werkt en hoe je daar zelf verandering in kunt aanbrengen.

Herken je jezelf in een van de onderstaande vijf tips? Ga dan meteen aan de slag om het vanaf nu anders te gaan doen zodat je ook met meer rust in je hoofd, en dus minder kans op stress, kunt werken.

Tip 1: Voel je overal verantwoordelijk voor
Je bent super betrokken. Niets is je teveel, je duikt overal in. Problemen? Je wilt ze graag oplossen zodat iedereen weer tevreden is.

Je kunt je heel druk maken over zaken waar je eigenlijk helemaal niet verantwoordelijk voor bent, maar wat levert dat je op? Hoogstens dat je je er nog meer over opwindt. Of dat je werk doet wat eigenlijk niet bij jou hoort. Als je laat gaan wat niet tot jouw invloed behoort maak je je handen vrij voor dingen die wel tot je “eigen zaken” behoren. Wel zo rustig.

Tip 2: Gebruik je hoofd als archief
Niets ontgaat je, alles sla je op in je hoofd. Je bent een wandelend archief en alle dingen die je nog moet doen sla je op in je hoofd zodat je ze niet vergeet. Denk je…

Onze hersenen zijn echter helemaal niet zo geschikt om allerlei informatie op te slaan die we niet moeten vergeten. Daar heb je veel handigere tools voor die ook nog eens meer betrouwbaar zijn. Hoe minder ballast in je hoofd, hoe beter je je op je echte werk kunt storten.

Tip 3: Alles leuk vinden om te doen
Je staat graag voor een ander klaar en door je vele interesses vind je het leuk om op veel verschillende plekken inzetbaar te zijn. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke eervol als anderen een beroep op je doen. Kortom; als er iets moet gebeuren weten mensen je te vinden.

Op zich niet verkeerd, alleen wordt het lastig als je door een overvloed aan klussen niet meer toekomt aan die dingen die je zelf moet of wilt doen. Je zult dus keuzes moeten maken en tegen sommige projecten “nee” moeten zeggen. Leer je prioriteiten stellen.

Tip 4: Alleen als het perfect is, is het goed genoeg
Het kan altijd beter. Je vindt altijd nog wel ergens een (kleine) fout om te herstellen, je hebt oog voor detail en je neemt pas een beslissing als echt alle opties zijn bekeken.

Maar, wordt daarom gevraagd? Wat is het nut als iets 110% af is? Wellicht was de opdrachtgever ook al tevreden met 80%. Zonde dus van al je extra inspanningen. Leg de lat voor jezelf daarom niet onrealistisch hoog. Het zorgt alleen maar voor stress en het perfectionisme belemmert je uiteindelijk in het leveren van goede prestaties.

Tip 5: Laat anderen je dagindeling bepalen
Als mensen een vraag hebben staat bij jou altijd de deur wagenwijd open. Bij problemen kan iedereen altijd aankloppen en als je op een andere manier kunt helpen doe je het graag.

Anderen ondersteunen is natuurlijk prima. Je mag daarbij alleen wel bepalen wanneer jij die hulp wilt geven! Hou dagelijks ruimte vrij voor het afhandelen van verstoringen zodat je je de rest van de dag aan je eigen planning kunt houden.

Geschreven door: Bertine Zoon, Zoo”n training

Bekijk ons opleidingsaanbod

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Hoe je als ondersteuner machtig kunt zijn

Stel je voor: een teamleider die alles zelf beslist De teamleider is aangesteld om het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *