U hebt als management ondersteuner al zoveel taken en verantwoordelijkheden. Houdt u zich al bezig met social media?
Social media geeft een ongekend en nieuw inzicht in de markt.
Vandaag de dag lijkt u er niet meer omheen te kunnen: het online netwerken heeft haar plaats in onze samenleving veroverd. Neem LinkedIn; een sociaal netwerk dat richt zich op zakelijk en professioneel gebruik. U kunt hier een profiel aanmaken met informatie over uw opleiding en werkervaring. Doordat u gelinkt wordt met de profielen van andere LinkedIn gebruikers, bouwt u een netwerk op. Via dit netwerk blijft u op de hoogte van de actuele informatie van mensen in uw netwerk. Via hun netwerk komt u weer in contact met anderen.
Secretaresse groep: meer dan 4000 leden
Een van de leukste dingen op LinkedIn zijn groepen. Dit zijn discussiefora waar u kennis deelt en haalt. De Secretaresse Group bijvoorbeeld heeft bijna 4000 leden, in deze Nederlandse groep leest u de laatste ontwikkelingen in uw vakgebied en worden ervaringen over het secretaressevak uitgewisseld.
En Twitter, wat kunt u daarmee?
Een groot misverstand over Twitter is dat u er de hele dag mee bezig moet zijn. Absoluut niet, en ook niet wenselijk. U hebt wel wat beters te doen. Gelukkig kunt u met filters in handige programma”s op de hoogte blijven. Bijvoorbeeld door te lezen wat de klanten en relaties over u zeggen. Maar ook vakgenoten die vragen stellen of nog interessanter: klachten. U kunt er direct op reageren en ze afhandelen bij de bron. Dit plant u in uw dagschema en op gezette tijden bent u er kort mee bezig.
Facebook; het sociale netwerk
Op Facebook delen mensen vooral interesses en voorkeuren met elkaar. Dit geeft stof tot interessante gesprekken, inzichten en perspectieven. Denk u eens in wat een ongekende zakelijke mogelijkheden dit biedt voor u, uw manager en organisatie.
Voordelen van Social Media
- Verhoog uw zichtbaarheid, die van uw manager en organisatie
- Vind nieuwe contacten die tot uw doelgroep behoren en “trigger” ze om in contact te komen
- Kennis delen en halen en interessante nieuwsberichten lezen
Ongeschreven etiquette in sociale media
Het is belangrijk dat u als spil in uw organisatie thuis bent in sociale media en de do”s and don”ts kent. Gebruik social media met respect. Ga het gesprek aan en laat zien wie u bent en wat u voor ze kunt betekenen. Het is een heel vooruitstrevende en leuke manier om relaties van dienst te zijn.
Tip van een social media expert
Twijfelt u of het wel zinvol is om tijd te steken in Social Media? Bedenk dan als u het niet doet, gaat een ander wellicht over u twitteren of berichten plaatsen op LinkedIn. Dan wilt u toch weten wat ze over u zeggen, het geeft u inzichten maar ook u ziet ook meteen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Zorg dat u er deel van uitmaakt!
Anne Raaymakers, trainer van de cursus Social Media voor de management assistent
Bron: Opleidingsgids 2012