Hét blog voor de ervaren assistant

Social Media, waarom zou ik?

U hebt als management ondersteuner al zoveel taken en verantwoordelijkheden. Houdt u zich al bezig met social media?

Social media geeft een ongekend en nieuw inzicht in de markt.

LinkedIn

Vandaag de dag lijkt u er niet meer omheen te kunnen: het online netwerken heeft haar plaats in onze samenleving veroverd. Neem LinkedIn; een sociaal netwerk dat richt zich op zakelijk en professioneel gebruik. U kunt hier een profiel aanmaken met informatie over uw opleiding en werkervaring. Doordat u gelinkt wordt met de profielen van andere LinkedIn gebruikers, bouwt u een netwerk op. Via dit netwerk blijft u op de hoogte van de actuele informatie van mensen in uw netwerk. Via hun netwerk komt u weer in contact met anderen.

Secretaresse groep: meer dan 4000 leden

Een van de leukste dingen op LinkedIn zijn groepen. Dit zijn discussiefora waar u kennis deelt en haalt. De Secretaresse Group bijvoorbeeld heeft bijna 4000 leden, in deze Nederlandse groep leest u de laatste ontwikkelingen in uw vakgebied en worden ervaringen over het secretaressevak uitgewisseld.

En Twitter, wat kunt u daarmee?

Een groot misverstand over Twitter is dat u er de hele dag mee bezig moet zijn. Absoluut niet, en ook niet wenselijk. U hebt wel wat beters te doen. Gelukkig kunt u met filters in handige programma”s op de hoogte blijven. Bijvoorbeeld door te lezen wat de klanten en relaties over u zeggen. Maar ook vakgenoten die vragen stellen of nog interessanter: klachten. U kunt er direct op reageren en ze afhandelen bij de bron. Dit plant u in uw dagschema en op gezette tijden bent u er kort mee bezig.

Facebook; het sociale netwerk

Op Facebook delen mensen vooral interesses en voorkeuren met elkaar. Dit geeft stof tot interessante gesprekken, inzichten en perspectieven. Denk u eens in wat een ongekende zakelijke mogelijkheden dit biedt voor u, uw manager en organisatie.

Voordelen van Social Media

  • Verhoog uw zichtbaarheid, die van uw manager en organisatie
  • Vind nieuwe contacten die tot uw doelgroep behoren en “trigger” ze om in contact te komen
  • Kennis delen en halen en interessante nieuwsberichten lezen

Ongeschreven etiquette in sociale media

Het is belangrijk dat u als spil in uw organisatie thuis bent in sociale media en de do”s and don”ts kent. Gebruik social media met respect. Ga het gesprek aan en laat zien wie u bent en wat u voor ze kunt betekenen. Het is een heel vooruitstrevende en leuke manier om relaties van dienst te zijn.

Tip van een social media expert

Twijfelt u of het wel zinvol is om tijd te steken in Social Media? Bedenk dan als u het niet doet, gaat een ander wellicht over u twitteren of berichten plaatsen op LinkedIn. Dan wilt u toch weten wat ze over u zeggen, het geeft u inzichten maar ook u ziet ook meteen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Zorg dat u er deel van uitmaakt!

Anne Raaymakers, trainer van de cursus Social Media voor de management assistent
Bron: Opleidingsgids 2012

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *