Hét blog voor de ervaren assistant

Projectmanagement assistent of PMO’er, wat is het verschil?

Steeds meer organisaties zijn projectgericht georganiseerd: projectmanagement is in toenemende mate een onderscheidende competentie. Projectmanagement functies zijn daarom veelgevraagde én uitdagende functies (op HBO-niveau).

In projectmanagersland bestaat er naast de projectmanagement assistent ook de PMO’er; de Project Management Officer. Voor beiden is het doel om de kans op succes van projecten te vergoten, op tijd en binnen het budget. Maar in welke werkzaamheden verschillen deze functies?

Projectmanagement assistent

Wat doet een projectmanagement assistent?

Een projectmanagement assistent:

  • heeft (meestal) geen aantoonbare achtergrond in projectmanagement;
  • is hoofdzakelijk assistant, die tevens in projecten werkt;
  • leert door te doen en van anderen.

Wat doet een Project Management Officer?

Een PMO’er:

  • is de rechterhand van de projectmanager (de PMO’er is dus geen projectmanager);
  • is verantwoordelijk voor de inrichting, uitvoering, bewaking, samenhang, documentatie en rapportage van projecten (dit kan op project-, programma- als portfolioniveau);
  • werkt volgens een standaard PMO-structuur binnen de organisatie;
  • heeft vaak een internationale IPMA-certificering.

Diverse PMO-niveaus

Het niveau van de werkzaamheden van PMO’ers verschilt in de praktijk sterk. Veelal onderscheidt men drie niveaus om sturing te geven aan een project:

  • De praktische PMO-er (junior niveau) ondersteunt de projectmanager met administratieve en secretariële taken. Denk aan notuleren, organiseren van bijeenkomsten, vergaderruimtes boeken en de urenregistratie bijhouden.
  • De tactische PMO-er (medior en senior niveau) beheerst alle vaardigheden voor het succesvol uitvoeren van de PMO-rol. Denk aan het bijwerken van de (financiële) planning, issue- en risk logs, resource planning en het signaleren en adviseren van kwesties aan de projectmanager.
  • De strategische PMO-er is in staat om zelfstandig een PMO-organisatie op te zetten en hieraan sturing te geven. Daarnaast is hij in staat om meerdere PMO’ers te begeleiden en de PMO-organisatie binnen de organisatie te positioneren.

Twee pijlers voor sucesvol projectmanagement

Om projecten succesvol te laten zijn, heb je twee pijlers nodig die niet zonder elkaar kunnen:

  1. Kennis van projectmanagement methodes, zoals Agile, Scrum, Lean, Six Sigma of Prince2 om het project uit te voeren.
  2. Dankzij inzicht in je competenties de juiste aanpak bepalen om het project te volbrengen.

Een methode die perfect past bij een project, maar die wordt uitgevoerd door iemand die geen idee heeft waar hij of zij mee bezig is, is zinloos.

Projectmanagement, dat wil ik ook!

Opleiding Projectmanagement voor de assistentSteeds meer assistants werken in projecten en zijn een kei hierin. Voor de rol van Project Management Officer kom je echter alleen in aanmerking met de IPMA PMO certificering. Dit is niet slechts een papiertje; de opleiding biedt een grote meerwaarde voor het leiden en ondersteunen van projecten. Inzicht in competenties dus, geen methodekennis...

 

Heb je niet de ambitie om PMO’er te worden, maar wil je wel in jouw huidige ondersteunende rol je projectmanagementkennis én -competenties versterken? Speciaal voor ondersteuners en projectmanagement assistenten is de opleiding Praktisch projectmanagement voor de assistent ontwikkeld. Je doet projectmanagement kennis op en werkt ook intensief aan je persoonlijke competenties.

Lees meer over de opleiding Praktisch Projectmanagement

Cursus Agile AssistantCursus Agile Assistant

Veel organisaties kiezen ervoor om op een agile manier te gaan werken. Tijdens de cursus Agile Assistant maak je kennis met dit gedachtengoed; wat is agile werken en denken? Je ontdekt een aantal tools en leert hoe je deze gebruikt in je eigen werk.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Netwerken - ondersteuners en secretaresses

Het nut van netwerken met secretaresse-vakgenoten

Je creëert regelmatig tijd in de agenda van jouw directeur zodat hij/zij naar netwerkbijeenkomsten kan …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *