Hét blog voor de ervaren assistant

De 5 vaardigheden van de succesvolle juridisch secretaresse

Cursus Juridisch Secretaresse: de verdieping

Als juridisch secretaresse zorg je ervoor dat het dagelijkse werk van de advocaten of je manager op rolletjes loopt. Je bent de schakel tussen hen en de cliënt, helpt met deadlines en bent betrouwbaar en accuraat. Of je werkt voor een advocatenkantoor, notariskantoor of rechtbank, je hebt deze vaardigheden nodig om je werk succesvol te doen. 1. Communicatie Je bent het aanspreekpunt voor je manager en zijn of haar cliënten. …

Lees verder »

Help, mijn collega is een betweter

Betweter

Heb jij ook zo’n collega die alles wel weet, de betweter op de werkvloer? De wijsneus, de allesweter, de tegenspreker? Hij of zij weet het altijd beter, zegt regelmatig: ‘Ja, maar…’ en luistert vervolgens niet meer naar de mening van anderen. Wat doet dat met jou? Vaak weet een betweter niet welke impact dit heeft. Ze praten vaak over een onderwerp vanuit zichzelf zonder te onderzoeken hoe een situatie of …

Lees verder »

Zo help je collega’s beter om te gaan met negatieve verandering  

Collegas helpen met verandering

Het is onrustig. Geruchten dwalen rond. Je merkt het wat minder goed door het (wéér) thuiswerken, maar toch. Er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door? Verandering: vervelend? Nee, een kans! Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen – groot en …

Lees verder »

Krachtig overkomen in een online meeting: 4 tips

Krachtig overkomen online meeting

Inmiddels zijn we eraan gewend om vergaderingen en teamsessies online te houden. Als je niet ‘Zoomt’, dan ‘Teams’ je wel. Ook in onze vrije tijd spelen we spelletjes en borrelen we online. Het online met elkaar communiceren is het nieuwe normaal geworden. Ik weet nog dat ik in maart 2020 in een razendsnel tempo mijn trainingen omzette naar virtueel. Dat dat niet vanzelfsprekend werkte, was te voorzien. Wat heb ik …

Lees verder »

Employability vs. life time employment: welke kan in het HR-museum?

Employability HR assistent

Deze column is geschreven door Toon Spoorenberg, o.a. docent HR Assistent en adviseur in arbeidsorganisatie. Na mijn studie Arbeidsmarktpolitiek, heel lang geleden, heb ik hier veel belangstelling voor gehouden. Nu corona oude waarheden onder spanning brengt, is het tijd voor ‘beschouwing’. Zeker geen wetenschappelijk onderzoek en zonder pretentie, maar gedachten die een toekomstperspectief schetsen. Van werkgeversmarkt naar werknemersmarkt Even naar het fenomeen zelf. De arbeidsmarkt is een markt van vraag …

Lees verder »

Hét leerdoel van assistants: communiceren met zelfvertrouwen

Secretaresse

Als je de antwoorden op de vraag ‘Wat wil ik leren?’ verzamelt, dan is – met stip op één – het meest genoemde leerdoel van de assistant: ‘Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen door: te zeggen wat ik écht bedoel;mijn grenzen wél aan te geven;mijn mond open te doen tijdens vergaderingen;mij niet te laten overrompelen door een ander.’ Als je wilt communiceren en adviseren met zelfvertrouwen, dan moet je werken aan je …

Lees verder »

Inspiratie voor een coronaproof evenement: 3 tips

Tips voor coronaproof event management

Een coronaproof bedrijfsevenement organiseren voelt nog wat onzeker, maar het kan! En met succes, want mensen vinden het weer fijn om elkaar ‘live’ te ontmoeten. Wil jij op de hoogte zijn van alle feiten en trends in zakelijk evenementenland anno 2021, nu de corona-richtlijnen de scepter zwaaien? Ben je op zoek naar creatieve (en veilige) ideeën voor jullie jaarlijkse kick-off meeting, teambuilding activiteit of klantendag? We geven je 3 handvatten …

Lees verder »

Top 10 uitdagingen van Personal Assistants

Top 10 uitdagingen Personal Assistant

Personal Assistants staan dagelijks voor diverse uitdagingen. Welke uitdagingen zijn dit en hoe ga jij hiermee om? 1. Hoeveelheid werk Het zal je niet verbazen dat de stapel werk jouw grootste uitdaging is. Veel Personal Assistants werken voor meerdere managers, waardoor zelfs dagelijkse taken als agendabeheer en email management tijdrovend kunnen zijn. Door extra taken stijgt de workload verder en dit wordt soms zelfs onrealistisch en onhoudbaar. Je houdt je …

Lees verder »

Versterk je samenwerking door psychologie

Adviesrol na Management Assistent Master

Voor ondersteuners is het een uitdaging om de samenwerking met hun leidinggevende en collega"s in effectieve banen te leiden. Hierdoor is de behoefte aan inzicht in het karakter en het gedrag van leidinggevenden en collega"s groot. Vaak wordt er gedacht: "als ik mijn leidinggevende of collega kan doorgronden, weet ik ...

Lees verder »

Kantoorpolitiek gebruiken in jouw voordeel: 5 tips

Verbindend Leiderschap voor management assistants

Weet jij wie waar invloed op heeft binnen je organisatie? Formeel én informeel? Ben je op de hoogte van wat er speelt en doorzie je de onderlinge verhoudingen tussen collega’s, teams en afdelingen? Dit zegt iets over jouw organisatiesensitiviteit, dat onder de dubieuze noemer ‘kantoorpolitiek’ valt. Je kunt kantoorpolitiek positief beïnvloeden door als managementassistent effectief gebruik te maken van onderstaande tips. Het belang van organisatiesensitiviteit Met een goed ontwikkelde organisatiesensitiviteit …

Lees verder »