Hét blog voor de ervaren assistant

Kantoorpolitiek gebruiken in jouw voordeel: 5 tips

Business AssistantWeet jij wie waar invloed op heeft binnen je organisatie? Formeel én informeel? Ben je op de hoogte van wat er speelt en doorzie je de onderlinge verhoudingen tussen collega’s, teams en afdelingen?

Dit valt onder de noemer kantoorpolitiek. Maak je hier effectief gebruik van om als business assistant invloed uit te oefenen binnen jouw organisatie? Dat zegt iets over jouw organisatiesensitiviteit.

Het belang van organisatiesensitiviteit

Met een goed ontwikkelde organisatiesensitiviteit kun je meer voor elkaar krijgen in je organisatie. Je maakt meer impact en hebt meer toegevoegde waarde voor je organisatie.

Zo voel je bijvoorbeeld aan of je iets beter kunt regelen via de formele lijnen of via de informele weg, of weet de informele belanghebbende, beïnvloeders en beslissers aan te wijzen.

5 tips om jouw organisatiesensitiviteit te ontwikkelen

Tip 1: ontwikkel empathisch vermogen
Om de belangen te snappen, is het belangrijk je goed in te kunnen leven in de ander. Wees oprecht geïnteresseerd. Wat leeft er bij je collega’s en in de andere teams? Welke belangen hebben zij? Hoe staan zij tegenover het werk en welke perspectief hebben zij over een onderwerp?

Tip 2: communiceer op maat
Van oprecht geïnteresseerd, naar oprecht contact. Ga in je gesprek met je collega’s. Luister en vraag door. Leer dit te doen zonder direct te direct te oordelen. Neem je je oordeel weg, dan zul je zien dat je collega’s zich snel openstellen voor je en hun verhaal delen.

Tip 3: ken je organisatie
Verdiep je in de organisatie waar je werkt. Wat zijn de regels en procedures? Met welke reden zijn ze er? Welke hiërarchische lagen zie je terug? Wie zijn de formele leiders en wat vinden zij belangrijk? Wie hebben het meeste invloed?

Tip 4: informeel netwerken
Investeer in nieuwe contacten waarmee je je informele netwerk uitbreidt. Zo krijg je niet alleen de formele ontwikkelingen mee, maar weet je ook wat er daarnaast speelt. Denk aan machtsverhoudingen, onderlinge relaties en verborgen belangen. Een bedrijfsborrel, een afdelingsuitje of dat moment bij het koffieapparaat – uiteraard op afstand – is ideaal om informeel te netwerken.

Tip 5: weet hoe je communiceert
Bereid gesprekken, overleggen en presentaties goed voor. Dan bedoelen we niet alleen het inhoudelijk voorbereiden daarvan, maar juist ook de manier waarop je communiceert. Verdiep je vooraf in je gesprekspartners of toeschouwers en hun communicatiestijlen en pas jouw communicatie daarop aan.

Wil je graag je organisatiesensitiviteit vergroten en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Dan is de blended 5-daagse opleiding Business Assistant wellicht iets voor jou. Hier ontwikkel je naast je organisatiesensitiviteit ook je zelfleiderschap als Business Assistant, stakeholdermanagement, veranderingsgezindheid en 3 werktechnieken anno 2020: Scrum, Lean en Design Thinking.

Vergroot je bedrijfskennis binnen de organisatie

Door de 5-daagse opleiding Business Assistant leer jij bruggen te bouwen tussen directie en de organisatie door inhoudelijke kennis en professionele kijk op de werkvloer!

  • Bedrijfskundige blauwdruk van jouw organisatie
  • Strategisch inzicht in stakeholders en kantoorpolitiek
  • 3 masterclasses: de werktechnieken anno 2020
  • Blijvend meebewegen bij veranderingen
  • Beïnvloeden van de organisatiedynamiek en bedrijfskennis vergroten
  • Veilig leren door de blended opzet, met Business Assistant Diploma én 10 studiepunten voor het SMI Degree
Lees meer over de opleiding

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Efficiënt thuiswerken met Outlook, OneNote en Teams

Outlook, OneNote & Teams: laat ze samen vóór je werken

Outlook, OneNote en Teams; het zijn drie super handige tools die je werk een stuk …

èèn Reactie

  1. Wat een handige tips, Bij mijn vorige werk Becis heb ik ook gemerkt dat sociaal contact op de werkvloer ontzettend belangrijk is om de efficiëntie van de organisatie te vergroten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *