Hét blog voor de ervaren assistant

HR-beleid: vijf bouwstenen voor succesvol competentiemanagement

Competenties, competenties en nog eens competenties. Je komt ze tegen in vacature teksten, functieprofielen of je hebt het erover met jouw manager tijdens je functioneringsgesprek. Alles draait tegenwoordig om het behalen en ontwikkelen van competenties.

Ben jij betrokken bij het HR beleid van jouw organisatie? Competentiemanagement komt terug bij werving en selectie van medewerkers, het ontwikkelen van de medewerkers en bij uitstroom. We bespreken 5 belangrijke bouwstenen voor succesvol competentiemanagement.

Waarom is competentiemanagement belangrijk?

Een competentie is de perfecte combinatie tussen ervaring, gedrag, kennis en opleiding. Incompetente medewerkers zijn niet succesvol = geen resultaat voor de organisatie! Daarom heeft competentiemanagement invloed op de professionaliteit en continuïteit van de organisatie. Het managen en ontwikkelen van competenties is een strategie om doelstellingen van zowel medewerkers als de organisatie te realiseren.

Competentiemanagement: deze bouwstenen vormen de basis

  1. Kijk verder dan je neus lang is. Er is meer dan een takenpakket namelijk de mens achter de mens oftewel; doe moeite om iemands persoonlijkheid, gedrag en potentiële kwaliteiten te begrijpen. Dit kan door een assessment of psychologisch onderzoek, zo weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en waar iemand goed in is. Hier kun je dan bij sommige taken en projecten dankbaar gebruik van maken. Twee vliegen in een klap, jij krijgt kwaliteit en je werknemer krijgt energie!
  2. Alleen als een leidinggevende haar medewerkers motiveert, stimuleert, dan worden competenties sterk ontwikkeld. Concreet betekent dat je openlijk en in vertrouwen praat over gedrag en persoonlijkheid. Dat vergt het nodige vertrouwen van zowel medewerker als manager.
  3. Maak het persoonlijk. Zet wijzigingen op strategisch niveau om naar individueel niveau. Als de strategie verandert of er zijn marktontwikkelingen, voer dit dan door in functie- en competentieprofielen. Je zorgt dat dit meegenomen wordt tijdens de beoordelings- en functioneringsgesprek. Het afstemmen en bijschaven van het competentiebeleid gebeurt continu.
  4. Medewerkers hebben eigen verantwoordelijkheid. Leidinggevenden kunnen coachen tot ze ons wegen, maar als de medewerker zelf geen acties neemt en initiatief toont, dan worden competenties niet ontwikkeld.
  5. Besef dat personeel het belangrijkste kapitaal is van de organisatie. Je ziet nog steeds dat bedrijven personeel als een kostenpost zien. Focus op het inzetten van competenties. Zet je medewerkers op de juiste plek in de organisatie, dit daagt de medewerker uit en ziet hij/zij een verder toekomst bij het bedrijf zitten.

Wil jij competentiemanagement een prominente rol geven binnen jouw HR afdeling?

Opleiding HR Assistent - Download brochureVaak ben jij het eerste aanspreekpunt voor jouw collega’s en sollicitanten. Iedereen verwacht dan ook dat je antwoord hebt op hun vragen. Met de 2-daagse opleiding HR Assistent zorg je dat jouw kennis op het gebied van P&O optimaal is, zodat je een gedegen gesprekspartner bent. Je creëert een stevige basis en oefent meer invloed uit.

Deze opleiding is geschikt voor de beginnende assistent omdat de focus ligt op de kennis van P&O en de betekenis hiervan voor jouw functie.

Lees meer over de cursus HR Assistent

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Integer handelen - opleiding bestuurskunde

Integriteit binnen overheden: niet meer dan normaal… toch?

Als bestuurssecretaresse hoor je van alles in vergaderingen, werk je met persoonlijke en gevoelige informatie …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *