Outlook is al jaren een onmisbare tool om grip te houden op je werk. E-mail, agenda, taken en vergaderverzoeken komen overzichtelijk samen in één omgeving. Toch blijft een hoop van wat Outlook in huis heeft voor veel mensen verborgen. Dat is niet gek. Outlook ontwikkelt zich razendsnel, vaak sneller dan we kunnen bijhouden. Terwijl de interface vertrouwd lijkt, zijn er de afgelopen jaren veel veranderingen doorgevoerd en zijn er nieuwe …
Lees verder »Projectmanagement slimmer aanpakken? Zo helpt AI jou als assistant in elke projectfase
Als management assistant ben je vaak de onmisbare kracht achter succesvolle projecten. Of je nu betrokken bent bij planning, coördinatie, communicatie of rapportage, jouw rol is van onschatbare waarde. Maar heb je er al aan gedacht hoe AI je kan helpen bij elke fase van een project? In dit blog ontdek je hoe je AI kunt inzetten in de praktijk van projectmanagement, afgestemd op de dagelijkse taken en verantwoordelijkheden van …
Lees verder »Slimmer werken met Outlook voor meer efficiëntie en tijdwinst
Als assistant spendeer je dagelijks uren in Outlook. Je hebt zo je vaste werkwijze, want dat werkt prima – toch? Maar wat als er slimme Outlook tips zijn die je nog niet kent, waarmee je direct tijd bespaart? Astrid Vedder, trainer van de cursus Slimmer werken met Outlook, deelt praktische tips waarmee je efficiënter werkt, minder afleiding ervaart en meer grip krijgt op je inbox. Autocorrectie: laat Outlook het werk …
Lees verder »5 praktische tips voor de management assistant als strategisch partner
De rol van de management assistant verandert. Het gaat niet meer alleen om uitvoerende taken, maar steeds vaker om strategische ondersteuning. Wil jij jezelf ontwikkelen tot een strategisch partner binnen jouw organisatie? Hier zijn vijf waardevolle tips om jouw rol naar een hoger niveau te tillen. 1. Van uitvoerder naar strategisch partner Wil je een cruciale positie innemen in de organisatie en meer impact maken dan agendabeheer en e-mails? Een …
Lees verder »Hoe haal jij het beste uit je rol als Management Assistant?
Het vak van management assistant heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt en blijft zich snel aanpassen aan de veranderende eisen binnen organisaties. Als management assistant ben je niet langer alleen de ondersteunende kracht achter de schermen. Je wilt je positioneren als een strategische partner die actief bijdraagt aan het succes van de organisatie. Deze rol vereist een combinatie van organisatorische vaardigheden, strategisch inzicht en de mogelijkheid om effectief …
Lees verder »Meer lef tonen op je werk in 6 stappen
Nee, we hebben het niet over uit vliegtuigen springen of vogelspinnen aaien. We hebben het over zakelijk meer lef tonen: risico’s durven nemen, experimenteren, jezelf laten zien en keuzes maken. Ben jij gek op uitdagingen of ga je ze liever uit de weg? Je hebt lef nodig als… Je jouw gevoel wilt uitspreken in een (lastig) gesprek. Je in een conflict belandt dat je – ondanks de spanning – toch …
Lees verder »De ‘last’ van een bestuurssecretaresse…
Wanneer je werkt bij een publieke organisatie, zal er vast - bijvoorbeeld op een feestje - wel eens gemopperd zijn op jouw "collega-ambtenaren" en op je politieke "bazen". "Kan het niet wat zuiniger?", "Waar zijn ze nou precies mee bezig?, "Is dat project nu nog niet gerealiseerd?", "Het is ook ...
Lees verder »Te weinig tijd om te leren? Doe het eens anders in 2025…
Hé drukke alleskunner, was je dit jaar vooral een automatische piloot en voelde het iets te vaak als een race tegen de klok? Was er te weinig tijd voor je eigen ontwikkeling? Doe het in 2025 eens anders en geef die piloot een enkele reis Verweggistan. En onthoud bij alles wat je doet: prioriteit geven aan je eigen ontwikkeling hoeft niet altijd iets groots te zijn. Doe het gewoon in …
Lees verder »Beheers jouw projecten met deze vijf aspecten
Ben jij aan het begin van een project vaak onzeker over de uitkomst? Door de juiste projectbeheersing houd je het project op alle facetten onder controle. Bij projectbeheersing staan vijf verschillende aspecten centraal: tijd, financiën, kwaliteit, informatie en organisatie. Hiermee signaleer je afwijkingen in het plan op tijd, zodat je ze direct kunt aanpakken. 1. Het belang van tijd bij projectbeheersing Een van de eerste dingen die vaststaat bij een …
Lees verder »Het verschil tussen een uitvoerende en adviserende assistant
Jouw kracht als ondersteuner is je ervaring, inzicht en (mensen)kennis. Velen van jullie zijn zich echter onvoldoende bewust van dit soort kwaliteiten. Durf jij jezelf positief zichtbaar te maken op een manier die voor jou lekker voelt? Om zo mee te bewegen en je te ontwikkelen in je adviserende rol? Dit doe je door goed te communiceren en te profileren. Laat jezelf horen en zien: ‘Hallo, hier ben ik en …
Lees verder »