Hét blog voor de ervaren assistant

Ruzie maken…Zo doe je dat!

Ruzies zijn vervelend en verlopen vaak slecht. Het kan zelf relaties kapot maken als het te vaak voorkomt. Toch zijn ruzies niet alleen slecht, het kan ook opluchten. Als je het maar op de goede manier aanpakt. Hoe voorkom je een ruzie en hoe los je ze op?

Een ruzie ontstaat niet zomaar
Vaak begint het met wat meningsverschillen, problemen of andere spanningen. Probeer de signalen te herkennen en handel ernaar. Vaak berust een ruzie op onwetendheid van beide partijen. Belangrijk bij een ruzie voorkomen is dat je eerlijk tegen elkaar bent. Als je de ander niet verteld wat je dwars zit, kan hij of zij daar ook geen rekening mee houden. Krop je gevoelens nooit op, want ze verdwijnen niet zo maar en blijven in je hoofd rondspoken tot ze op een gegeven moment de overhand krijgen. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe heftiger ze worden.

Bedenk wat je zorgen zijn
Laat jezelf niet overschaduwen door alle problemen en stress die opgestapeld voor je liggen, want op die manier wordt die berg alleen maar hoger. Deel alles op in verschillende ‘lades’ in je hoofd, met verschillende labels: ‘noodzakelijk’, ‘belangrijk’ en ‘niet relevant’ zijn bijvoorbeeld titels die je kunt hanteren. Blijf vooral rationeel denken en verlies jezelf niet!

Vertel het tegen de ander
Wees eerlijk en beeld je ook in in de situatie van de ander. Probeer rustig te blijven als je over je probleem praat en wees voorbereid op vragen die je liever wilt vermijden. Beantwoord ze als je het antwoord erop weet en houd geen dingen achter.

Het is ook jouw schuld
Geef tijdens je verhaal niet alleen andere mensen of dingen de schuld. Dat is makkelijk om je uit een lastige situatie te praten, toch levert het veel irritatie en onbegrip op. Overdrijf niet en lieg niet tegen jezelf en de ander. Jij hebt een net zo groot aandeel in het conflict als ieder ander.

Het verschil tussen hulp vragen en een oplossing verwachten
Natuurlijk is het goed als je naar je beste vriend of vriendin toe gaat met je probleem. Behoed je er echter wel voor dat je je probleem niet bij hun neerlegt en verwacht niet meteen een oplossing van die kant. Ze horen je verhaal tenslotte voor het eerst. Vertel je verhaal en vraag iets in de trant van: ‘wat zou jij doen als je mij was?’ en niet ‘ik weet het echt niet meer, wat moet ik doen?’.

De ontploffing
Je hoofd is net een ballon: hoe meer zorgen en problemen je erin stopt, hoe voller die wordt. De druk wordt groter en op gegeven moment ontploft die. Bij mensen gebeurt dit meestal in de vorm van een ruzie. Bij een ruzie is de kans groot dat je je zelfbeheersing verliest omdat alles eruit moet. Als je toch aan het schreeuwen bent, wat maakt één belediging meer of minder dan uit? De automatische reactie van de ander is een verwijting naar jou gericht en voor je het weet, heb je elkaar voor de meest verschrikkelijke dingen uitgemaakt zonder dat je probleem is opgelost. Ruzies geven slechts tijdelijke verlichting, na een paar uur komt je zorg gewoon weer terug.

Sorry zeggen
Er is op zich niks mis met sorry zeggen, wel aan het moment en de manier waarop je het doet. Sorry zeggen begint nooit met ‘sorry, maar jij…’ of ‘het spijt me, maar ik deed dat omdat jij…’. Vermijd het woordje jij. Anders is het hele effect van het sorry zeggen weg. Gevolg? Weer ruzie. Zeg alleen sorry als je het meent en niet uit routine of je geweten. Het woord op zich heeft geen enkele zin als het gezegd wordt door iemand die in zijn hoofd nog steeds overtuigd is van zijn eigen gelijk. Schuif ook niet alle schuld op jezelf, de ander heeft zeker zijn aandeel gehad in de ruzie. Wacht tot diegene dat zelf zegt, laat niet over je heen lopen.

De oplossing

Een compromis vinden is erg moeilijk. Vaak is het nadeel bij een ruzie dat er om het onderwerp heen gedraaid wordt. Het begint bij een beschuldiging, een verwijt, een vraag, een conclusie, etc. en eindigt vaak bij een heel ander onderwerp dan waar het bij begonnen was. Luister goed naar de ander en corrigeer als je een zijweg inslaat. Het gaat niet om bijzaken, de hoofdzaak moet je oplossen. Het is laf om als je een discussie niet kan winnen, over te gaan op het corrigeren van de grammatica van je gesprekspartner of op persoonlijke kwesties zoals het uiterlijk, intelligentie of familie. Betrek geen andere mensen bij je ruzie en houd de eer aan jezelf.

Wil jij meer halen uit je samenwerking met anderen?
De eerste stap begint bij jezelf, volg één van onze cursussen die gericht zijn op een optimale samenwerking.

Over eduard van brakel

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Simpele digitale eyeopeners voor ondersteuners

Elke ondersteuner is bezig met de toekomst van het vak. Maar toch lijkt het digitale …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *