Als loopbaancoach spreek ik dagelijks werkzoekenden die maar één wens hebben; zo snel mogelijk een nieuwe leuke baan. Door de sterk veranderende arbeidsmarkt is de realiteit echter dat dit alles behalve een eenvoudige klus is. De gemiddelde zoektocht is 6 maanden. En het allerbelangrijkste: dit vraagt een andere mindset, voornamelijk van werkzoekenden die jaren geleden voor het laatst hebben gesolliciteerd.
Een goede start: zorg dat je je zaken op orde hebt
Laten we bij het begin beginnen. Om succesvol te worden in het vinden van nieuw werk, dien je als sollicitant een aantal zaken goed op orde te hebben.
- Allereerst heb je focus: voor welke baan sta je open? Waarom moet een werkgever juist jou hebben?
- Daarnaast kan je nog zo’n fantastisch mooi CV 2.0 en congruent LinkedIn profiel hebben inclusief elevator pitch en professionele foto… Indien je niet weet hoe jezelf profileert in je netwerk (personal branding en ‘social selling’), dan word je helaas niet vaak gebeld door die potentiële werkgever/opdrachtgever.
Naast traditioneel solliciteren (vacature, motivatiebrief, sollicitatiegesprek), adviseer ik dus vooral energie te steken in netwerken. En dit vraagt om een bewuste en proactieve mindset. Alsof je opnieuw ‘leert solliciteren’. En dat klopt.
Daarom is netwerken belangrijk!
Zonder het inzetten van netwerken wordt het baanzoekgedrag erg lastig en mis je de belangrijkste kansvergroter. Uit onderzoek blijkt dat zeven van de tien banen door netwerken wordt ingevuld. Alhoewel er gelukkig ook banen worden gevonden via ‘traditioneel solliciteren’, komt het toch vaker voor dat de geluksvogel ‘via via’ de gouden tip ontvangt.
Ik adviseer altijd te netwerken omdat de gunfactor gewaarborgd is bij jouw ‘warme relaties’. Mensen helpen graag zolang je niet meteen om een baan vraagt. Mensen hebben geen banen in hun achterzak, maar wel tips, informatie en ingangen.
Waarom is netwerken zo lastig voor sommigen?
Netwerken klinkt simpel. Tegelijkertijd spelen bij veel werkzoekenden de volgende vragen vaak een belemmerende rol om daadwerkelijk te gaan netwerken. Bijvoorbeeld:
- Hoe pak ik het aan?
- Het kost zoveel tijd..!
- Wie zit er op mij te wachten?
- Kan ik daarom vragen?
Herkenbaar? Ik snap deze gevoelens heel goed. Ieder begin is lastig. Ik wil werkzoekenden inspireren en enthousiasmeren om wel te gaan netwerken. Om hen een manier te laten ontdekken die bij hen past en resultaat oplevert. Ik deel hiervoor graag mijn ervaring dat:
- mensen het leuk vinden om anderen mensen te helpen (jij toch ook?), en
- mensen erg graag over hun werk praten.
Simpel gezegd; netwerken is het leggen van contacten en veel ‘kopjes koffie drinken’.
Netwerken: do’s en don’ts
Het goede nieuws is dat iedereen al hun hele leven netwerkt. Laat los dat het om die baan gaat en heb leuke en vrijblijvende gesprekken, wees oprecht geïnteresseerd en bied ook jouw hulp vrijblijvend aan. Netwerken is wederkerig. Altijd. Ga eerst geven, dan komen de tips vanzelf!
Do’s:
- De eerste indruk > elevator pitch & “pretoogjes”
- Werk aan je online profilering / personal branding
- Netwerken met warme relaties
- Concentreer je op de relatie > de Gunfactor!
- Doelstellingen bepalen
- Vergeet niet te bedanken
- Manage je verwachtingen
- Ga zorgvuldig om met de aangereikte netwerkcontacten
- Netwerken is geven en nemen
Dont’s:
- Vraag nooit direct om een baan, leg eerst contact
- Interesse ‘faken’; blijf authentiek en eerlijk!
- Roddelen of negatief praten over je huidige of laatste werkgever/manager
- Forceren/drammen
- Vergeten de bron te bedanken, weet wie je heeft verwezen!
- Eigen netwerk niet beschikbaar stellen
- Niet willen delen
- Afspraken niet nakomen
Aanvullende tips
Netwerken is een ‘ongoing proces’, ook zeker als je jouw wensbaan gevonden hebt. Met de toename van tijdelijke banen op de flexmarkt weet je nooit wanneer je weer aanspraak moet maken op je netwerk. Wees dus – ook als werkende professionals – altijd bezig met de ‘next step’ en nieuwe mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Hiervoor is het belangrijk dat je contact (onder)houdt met je netwerk wanneer jij ze juist niet nodig hebt. Zodat je kunt terugvallen op een vertrouwd en warm netwerk wanneer je het wel nodig hebt. En het allerbelangrijkste; zodat je een voorsprong hebt op andere werkzoekenden (concurrentie).
Jouw netwerk is uniek. Zie het als een investering in je ‘sociaal kapitaal’. Ik ervaar dat werkzoekenden het netwerken vaak onnodig groot maken door de lat hoog te leggen; daarom is het belangrijk om je eerst te richten op je warme netwerk: familie, vrienden, (ex)collega’s, eerstegraads connecties op LinkedIn.
Leg vrijblijvend contact. Tegelijkertijd wel met het doel elkaar verder te helpen zodat je steeds dichter bij je doel komt; die baan of opdracht.
Last but not least: bij succesvol netwerken dient je online profilering/social media op orde te zijn. Voor inspiratie: check mijn audiopitch hieronder of bekijk mijn Twitter.
Kortom, netwerken is niet alleen leuk en zinvol. Je krijgt vaak nieuwe informatie en inzichten. Het geeft ook energie en misschien wel het belangrijkste: je kan ook een ander helpen. Win-win dus. Gewoon doen, veel succes!
Dit blog is geschreven door: Cleo Hooyer | WerkaanmijnWinkel
Door mijn achtergrond weet ik hoe recruiters denken en werven. Deze kennis zet ik praktisch in om werkzoekenden nuttige tips & tricks te geven als het gaat om vinden van werk en (online) profilering. Ik heb een arbeidsmarktgerichte benadering met als doel de kandidaat succesvol te begeleiden naar nieuw werk dat past bij zijn/haar motivatie en focus.
Leer van elkaar over netwerken!
Juist in deze tijd dat jouw functie verandert, is een sterk netwerk super belangrijk. Ook Corinne Helmink heeft praktische netwerktips voor je in haar blog ‘Waarom is netwerken ook voor secretaresses belangrijk?‘.
Wil je weten hoe je kunt netwerken vanuit je eigen kracht? Wil je weten wat Corinne met haar netwerk heeft bereikt? En ben je nieuwsgierig naar de andere secretaresses? Kom dan op 31 oktober naar powerlezing 4 om 13.30 uur tijdens de Assistant Power Class in Utrecht.
Bekijk het complete programma van de Assistant Power Class
èèn Reactie
Pingback: Waarom is netwerken ook voor secretaresses belangrijk? - blog.secretary.nl