Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Organiseren » Een evenement organiseren: ben ik creatief genoeg?!

Een evenement organiseren: ben ik creatief genoeg?!

Evenementen organiseren als secretaresseSteeds vaker word je uitgedaagd om een bijzonder evenement te organiseren. Want bijzonder valt op. Dat vergt van jou als organisator een grote dosis creativiteit. Je kiest bijvoorbeeld voor een niet-standaard locatie, verrast door een alternatieve programmering of boeit met intrigerende animaties. Je vraagt jezelf misschien wel af of je creatief genoeg bent. Of: ‘Past dat wel bij ons, of in het budget?’.

Creativiteit en originaliteit vragen tijd en persoonlijke inzet van jou. De druk van de klok, die we bijna allemaal kennen, maant je ook nog eens tot haast en gejaagdheid. Zo is er bijna geen ontkomen aan: je gebruikt veel te weinig creativiteit.

Wil je actief werken aan een betere attitude ten aanzien van creativiteit, dan is de oplossing binnen bereik: door open te staan, nieuwsgierig te zijn, energie te willen steken in nieuwe dingen en enige mate van risico te durven nemen, kun je meer creatieve plannen schrijven voor je volgende evenement.

Deze zaken boosten jouw creativiteit

Dingen die mij helpen om mijn creativiteit te gebruiken, deel ik graag met je. Het zijn:

  • Respecteer en gebruik de kracht van je intuïtie
  • Wees gezond nieuwsgierig naar het ‘waarom’ achter de dingen
  • Kijk met ziende ogen, dan zie je zoveel meer
  • Vel geen oordeel, er zijn zoveel redenen waarom de dingen zijn zoals ze zijn, je kunt ze niet allemaal kennen
  • Doorbreek je dagelijkse doen en laten en breng er variatie in aan (ik fiets elk dag een andere route door de stad)
  • Creëer een inspirerende werk- en leefomgeving (dat kan ook een vaas bloemen of een mooie poster aan de muur zijn)
  • Maak écht contact met andere mensen, wees geïnteresseerd en warm
  • Maak gebruik van uitdagingen om je verder te helpen
  • Maak gebruik van denk- en notatietechnieken zoals mindmappen.

Event management voor de assistantOok op persoonlijk vlak probeer ik me te voeden:

  • Maak avontuurlijke reizen, waarbij je nieuwe omgevingen en mensen ziet (begin er deze zomer mee)
  • Verrijk je geest door te lezen en films te kijken (virtuele reizen te maken)
  • Ga regelmatig naar het theater of een festival en bekijk dan uiteenlopende voorstellingen
  • Laat je inspireren door spel en humor
  • Stap regelmatig de natuur in en verwonder je over al het moois (dat kan ook bij het hond uitlaten in het park)
  • Neem jezelf niet altijd te serieus en pas van tijd tot tijd zelfreflectie toe

Heel veel plezier en creativiteit gewenst!

Geschreven door Nicoline van Straten, LiveHouse Strategic Events en initiatiefnemer van Pien en Evelien. Op www.pienenevelien.nl vind je handige informatie en checklists om een bedrijfsevenement te organiseren.

Wil je meer inspiratie om zelf een evenement te organiseren?

Evenementen organiseren is leuk, maar het kost vaak veel tijd en moeite. Naast de gewenste creativiteit, heb je nog diverse andere vragen, zoals:

  • Hoe krijg ik de doelstellingen duidelijk zodat ik gefocust aan de slag kan gaan?
  • Hoe krijg ik grip op de inhoud van het evenement?
  • Hoe blijf ik binnen het gestelde budget?
  • Kort voor aanvang van het evenement komen er wijzigingen, hoe ga ik hiermee om?
  • Het evenement moet ik er ‘even bij doen’, hoe?

Download brochure Event ManagementEen echte uitdaging dus! De 2-daagse opleiding Event Management voor de assistent leert jou hoe je bedrijfsevenementen succesvol organiseert van voorbereiding tot uitvoering.

We besteden aandacht aan evenementen in alle soorten en maten. Denk aan bedrijfsjubilea, openingen, interne communicatie en personeelsfeesten, relatieversterkende bijeenkomsten, presentaties van producten, congressen, workshops en seminars. Nicoline van Straten verzorgt de cursus en is door deelnemers beoordeeld met een 8,3: haar warmte en enthousiasme hebben een inspirerende uitwerking op je!

Lees meer over de opleiding Event Management voor de assistent

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Waar ligt jouw secretaressetalent?

Vanuit je kracht werken en in je element zijn. Dat willen we allemaal wel. En …

8 Reacties

  1. Leuke blog, leest lekker door en erg leerzaam. Een reactie waard, wat mij betreft!

  2. Handige tips en leuke weetjes! De tips op persoonlijke vlak doen mij wel anders denken. Inspiratie haal je eigenlijk voornamelijk uit de natuur of de omgeving om je heen.

  3. Bedankt voor deze handige tips. Zelfreflectie is één van de belangrijkste zaken als het gaat om creativiteit.

  4. Secretary wat een leuke blog! Brainstorm technieken waren ook leuk geweest in deze blogpost. Daar haal ik mijn inspiratie uit

  5. Leuke blog Secretary! De tips zijn iets waar iedereen wel iets aan heeft denk ik zo!

  6. Goed blog! Bedankt voor de tips om mijn creativiteit voor het organiseren van evenementen een boost te geven!

  7. Een leuke blog met toffe tips! Het belang van creativiteit stijgt alleen maar bij het organiseren van een event.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *