Hét blog voor de ervaren assistant

Waarom verandermanagement juist nú zo belangrijk is: 3 redenen

Het coronavirus heeft voor een wervelwind aan grote en abrupte veranderingen in werkend Nederland gezorgd. En verandering roept vaak weerstand op… Het onder de knie hebben van verandermanagement is daarom nog nooit zo belangrijk geweest. Want:

  • hoe pas je gewoontes en manieren aan, welke wellicht decennia lang onveranderd zijn gebleven?
  • en nog belangrijker: hoe ondersteun jij als managementassistent bij een veranderingstraject?
  • hoe neem je de mensen binnen een organisatie mee in een verandering, die wellicht in weerstand zitten vanuit angst of frustratie?
  • hoe herken je vroege signalen van weerstand en leer je op een praktische en effectieve manier omgaan met alles wat er komt kijken bij veranderingen?

In dit blog leggen we je uit wat verandermanagement is en geven we je 3 redenen waarom omgaan met verandering juist in deze tijd van belang is.

Wat is verandermanagement?

Verandermanagement omvat alles wat er nodig is om een verandering in goede banen te leiden en met succes het eindresultaat te bereiken dat men voor ogen had. Dat een verandering niet altijd verloopt zoals gepland, heeft iedereen wel eens aan den lijven ondervonden. Om deze reden zal je niet enkel moeten werken volgens bewezen modellen, maar ook leren mee te bewegen met al het ongeplande wat zich tijdens een verandertraject voordoet.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle menselijke aspecten van verandering – de psychologie achter verandering. Je kunt als organisatie wel bedacht hebben hoe het zou moeten gaan, maar als de mensen niet mee willen bewegen is een transformatie vaak onmogelijk.

Reden 1: Organisaties blijven veranderen en (medewerkers) blijven leren

Dat veranderingen een constante factor zijn wisten we al. De coronacrisis is weliswaar een uitzonderlijke situatie, maar het laat duidelijk zien dat bepaalde riscofactoren ervoor zorgen dat organisaties simpelweg altijd zullen moeten blijven meebewegen, ontwikkelen en innoveren.

Het is dan ook niet heel gek dat je in elke vacaturetekst al een hele tijd de eis ziet staan dat de nieuwe collega ‘flexibel’ moet zijn en een ‘goed aanpassingsvermogen’ moet hebben. Het leren gebruiken van een nieuw systeem dat wordt geïmplementeerd (bijvoorbeeld Microsoft Teams) of een nieuwe werkmethode (bijvoorbeeld Scrum) zijn ook voorbeelden van veel geziene veranderingen.

Het leren van een nieuwe werkvorm, vaardigheid of het implementeren van een nieuwe tool zijn veranderingen die we altijd zullen terugzien bij organisaties. Zowel de organisatie als de medewerkers hebben hierbij te maken met een nieuwe leercurve. Een aanpassing in de huidige gang van zaken. Wat het complex maakt is dat er op drie niveaus, (individueel, team- en organisatieniveau) een verandering doorgevoerd wordt, waar mogelijk iedereen anders op reageert. Niet zo eenvoudig dus.

Reden 2: Veranderingen zorgen voor weerstand, dus kennis over de psychologie achter verandering is essentieel

Mensen zijn gewoontedieren. We houden van regelmaat, voorspelbaarheid en een bepaalde mate van routine. We weten graag wat er van ons verwacht wordt en waar we aan toe zijn. Daardoor schieten we snel in de weerstand-modus wanneer er een verandering wordt aangekondigd. Hoe kan dat eigenlijk? Welke psychologische processen worden er geactiveerd ten tijde van verandering? Hoe zorg je dat je weerstand (en de emoties waaruit deze weerstand voortkomt) bij anderen herkent en veranderprocessen op individueel niveau leert analyseren?

Het begrijpen van de psychologie van verandering zorgt ervoor dat je tijdens een verandering collega’s en de organisatie beter kunt ondersteunen.

Alvast een tip. Vaak reageren mensen geïrriteerd, boos of met een andere vorm van weerstand wanneer er eigenlijk een meer kwetsbare emotie onder zit. Denk aan angst (om je baan te verliezen/niet mee te komen met de verandering/teleur te stellen) of verdriet (je collega’s minder zien en spreken/een gehoopte promotie aan je neus voorbij zien gaan). Vragen aan de persoon in kwestie wat er onder een bepaalde reactie schuil gaat, doet (op het juiste moment en de juiste manier) vaak al wonderen.

Reden 3: Jij bent van grote waarde voor je organisatie wanneer je effectief kunt ondersteunen bij veranderingen

In jouw rol als (senior) managementassistent sta jij vaak midden in zo’n verandering of transitie. Je ziet met eigen ogen dat de communicatie en opvolging van deze verandering niet altijd het gewenste effect hebben. Een uitgelezen kans voor jou om te bemiddelen en te zorgen voor een betere aansluiting. Jij weet ten slotte waarom de verandering in gang wordt gezet en kent de organisatie (en daarmee ook de mensen) als geen ander.

Nog een tip: neem een coachende houding aan. Wees nieuwsgierig. Wees je bewust van hoeveel we vaak al invullen voor een ander. Stel open vragen en ga op onderzoek uit. Zo creëer je een veilige sfeer voor de ander, waarbij de kans dat de weerstand verdwijnt steeds groter wordt. We ervaren weerstand omdat we onszelf willen beschermen voor negatieve gevoelens. Dus een veilige setting is van groot belang om het hele systeem weer in beweging te krijgen.

Dit blog is geschreven door Miek Crouzen, psycholoog/coach en docent.


Opleiding MBA-tools, speciaal voor de senior managementassistent

Opleiding MBA-tools voor de senior managementassistent

Verandermanagement is onderdeel van onze 5-daagse opleiding MBA-tools voor de senior managementassistent. Je:

  • verdiept je in de psychologie van verandering
  • leert hoe je de verbindende factor wordt tijdens een verandering
  • kent de belangrijkste modellen en ontwikkelingen binnen verandermanagement
  • leert coachen en het opzetten en begeleiden van een intervisietraject

Verandermanagement en meer: zelfstudie Managementassistent

Zelfstudie Managementassistent

Wil je je verdiepen in verandermanagement en nog veel meer belangrijke én nieuwe aspecten die passen bij de managementassistent van nu?

Met de 10 schriftelijke modules van de Zelfstudie Managementassistent update je jouw kennis in korte tijd. Je bepaalt zelf je leertempo en leert waar en wanneer je wilt. Je ontvangt het diploma op HBO-niveau na het succesvol voltooien van het optionele examen.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

assistant blij telefoon

Vijf vaardigheden voor een overstap van junior naar medior secretaresse

Je bent al een tijdje aan het werk als junior secretaresse. Praktische vaardigheden, zoals plannen, …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.