Hét blog voor de ervaren assistant

Toekomst

Hybride werken? Dat kan beter!

Hybride werken kan beter

Je werkritmes zijn veranderd en de tijd en locatie van je werk is niet meer vanzelfsprekend. De ene keer zie je je collega’s op kantoor, de andere keer in een online meeting. Soms met je gezin thuis, soms zonder goede technologische ondersteuning. Hybride werken is de nieuwe standaard en de impact op je organisatie en je werk is groot. Je mag er echt wel even bij stilstaan: de afgelopen tijd …

Lees verder »

Een 5-stappenplan naar ondersteuner van de toekomst

5-stappenplan secretaresse toekomst

Hoe bereid ik me voor om toekomstbestendig te zijn? Deze vraag spookt door het hoofd van veel assistants. Precies daarom delen wij dit 5-stappenplan met je. Stap 1. HBO-denkniveau Natuurlijk is er geen glazen bol die we om raad kunnen vragen. Wat we wel hebben, zijn cijfers die aantonen dat het aantal ‘gewone’ ondersteuners* afneemt, terwijl de groep directiesecretaresses stabiel blijft. In 2021 zijn 48.000 secretaresses werkzaam; een daling van …

Lees verder »

7 Onmisbare toekomstcompetenties van ondersteuners

Toekomstcompetenties management ondersteuner

In de nabije toekomst heeft iedere werknemer andere competenties nodig. De management ondersteuner dus ook, dat is duidelijk. Door de 4e industriële revolutie verandert er nogal wat… in steeds sneller tempo. In dit blog lees je welke competenties (al best snel) van jou worden gevraagd. Welkom, leven lang leren! Als ondersteuner, secretaresse of assistant ga jij je vaker aanpassen om te voldoen aan de gevraagde (nieuwe) vaardigheden. Permanent blijven leren …

Lees verder »

Waarom het essentieel is om digiwise te zijn als assistant

Tech savvy secretaresse

‘Als je kijkt naar de vacature waar ik 9 jaar geleden op solliciteerde, zijn deze taken nog maar 20% van mijn huidige werkzaamheden’, aldus Erika van den Bosch, management assistant bij BAM Bouw en Techniek. Je rol als assistant wordt steeds digitaler, helemaal in deze tijd. Misschien merk je het al. Zo niet, dan merk je het binnenkort. Is dat eng? Ja, wellicht. Maar met een vleugje natuurlijke nieuwsgierigheid, kun …

Lees verder »

Het is zomer! Tijd om na te denken over je loopbaan

Denk in de zomer na over je loopbaan

Dat de zomer dé tijd is om na te denken over je loopbaan en wat je nu eigenlijk wilt, blijkt wel uit het feit dat september (naast januari) de populairste maand is om te solliciteren. Tijdens je vakantie heb je de tijd om uit te rusten én om na te denken over je volgende ontwikkelstappen. Vooral nu, want misschien stond jouw ontwikkeling sinds het begin van Corona op een laag …

Lees verder »

Haal bedrijfsbreed meer uit Microsoft Teams: 5 tips

Microsoft Teams - User Adoption Assistant

Steeds meer organisaties gebruiken de online samenwerkingstool Microsoft Teams. Het gebruik ervan brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo worden er vaak verschillende werkwijzen gehanteerd binnen organisaties. Ook ervaren sommige medewerkers dat informatie moeilijk terug te vinden is. Kortom, om Microsoft Teams bedrijfsbreed succesvol te gebruiken, zijn spelregels én voldoende basiskennis bij medewerkers nodig. Als je als organisatie hier niet alert op bent, betaal je simpelweg geld voor een tool …

Lees verder »

Zo maak je het secretariaat toekomstbestendig

Toekomst van het secretariaat - stappenplan

Het secretariaat naar een hoger en toekomstbestendig niveau tillen: deze behoefte komt voort vanuit de organisatie en/of jouw ambitie. Maar hoe bereik je dat hogere niveau? Een praktisch plan van aanpak maak je vanuit het ‘dienstverleningsmodel’: hierin wordt duidelijk waar jullie nu staan en hoe jullie secretariaat er in de toekomst uit gaat zien. Co-creator en trainer Sicco de Ree legt je uit wat het is en hoe je het …

Lees verder »

Hoe pak je jouw rol in een online overleg?

Virtual Assistant - tips online vergaderen

Hoe zorg je voor structuur in een online overleg? En hoe stuur je een discussie? Hoe zorg je dat je als notulist zichtbaar blijft? Deze vragen spelen bij veel managementassistentes nu het online overleg het nieuwe normaal is. We geven je 6 tips om jouw rol in het online overleg te versterken. Wat is het verschil tussen digitaal en live overleg? Bij een online overleg: Is de aandachtspanne korter. De …

Lees verder »

De toekomst van projectmanagement na COVID-19

Projectmanagement na corona

Het coronavirus heeft miljoenen bedrijven over de hele wereld gedwongen hun manier van werken aan te passen. Binnen projectmanagement vindt een enorme veelbelovende verschuiving plaats. Of het nu gaat om het implementeren van technologische vernieuwingen, het upgraden van systemen of het herinrichten van de infrastructuur van het bedrijf, nieuwe en unieke kansen zijn ontstaan ​​voor bedrijfsleiders en projectmedewerkers. Ik schets een beeld van hoe projectmanagement zich de komende jaren ontwikkelt als …

Lees verder »

21 tips om je brein in topconditie te houden

Nadenkende secretaresse

Je brein is het meest complexe orgaan in het universum, maar waar is de handleiding? Brain-trainer Jan-Willem van den Brandhof deelt 21 tips die je helpen om je brein in topconditie te houden. Prikkel het brein: 7 tips Er zijn drie dingen die van belang zijn om je brein goed en beter te gebruiken. Ten eerste, moeten we ons brein prikkelen en veel nieuwe verbindingen maken tussen hersencellen. Het motto …

Lees verder »