Hét blog voor de ervaren assistant

Haal bedrijfsbreed meer uit Microsoft Teams: 5 tips

Steeds meer organisaties gebruiken de online samenwerkingstool Microsoft Teams. Het gebruik ervan brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo worden er vaak verschillende werkwijzen gehanteerd binnen organisaties. Ook ervaren sommige medewerkers dat informatie moeilijk terug te vinden is.

Kortom, om Microsoft Teams bedrijfsbreed succesvol te gebruiken, zijn spelregels én voldoende basiskennis bij medewerkers nodig.

Als je als organisatie hier niet alert op bent, betaal je simpelweg geld voor een tool die niet ten volste benut wordt. Dat is zonde en het kost geld.

Dat kan ook anders…

Neem als User Adoption Assistant het voortouw: je coacht en ondersteunt je collega’s in het effectiever gebruiken van Microsoft Teams. Oftewel, je zorgt voor een hogere ‘user adoption’ per medewerker.

5 tips om efficiënt met Microsoft Teams te werken

Als jullie samen de mogelijkheden van Teams op de juiste manier gebruiken, haalt de hele organisatie het meest uit deze belangrijke tool. Om je alvast op weg te helpen, geven we je deze tips.

1. Maak afspraken over hoe je samenwerkt in Teams

Leg deze afspraken ook vast. Houd het overzichtelijk en praktisch, maak er geen boekwerk van.

2. Gebruik een onderwerp bij je bericht

Dit is een eenvoudige manier om berichten in één oogopslag te herkennen.
> Ga naar het vak ‘Opmaken’ via de A met ‘het pennetje’ onderin.

3. Verberg chats

Is je lijst aan recente chats oneindig geworden? Schoon deze dan op.
> Klik er met de rechtermuisknop op, klik op de drie puntjes en kies voor verbergen.

4. Leer sneltoetsen

Je wordt een stuk behendiger en het werkt een stuk prettig als je een paar sneltoetsen leert. De meeste basissneltoetsen ken je waarschijnlijk al van Word en Excel. Maar ken je deze ook al?
> Reageer op een Teams-thread door op “R” te drukken.
> Voeg een bestand toe door op “ALT+A” te drukken.

5. Deel en bewerk bestanden samen

Het heen en weer sturen van documenten en spreadsheets in lange e-mailthreads is niet heel nuttig. Je kunt ze dan beter delen in Teams, zodat iedereen er tegelijkertijd in kan werken, opmerkingen kan toevoegen, ideeën kan uitwisselen, et cetera.

Wil je de digitale ontwikkeling van je organisatie versterken?

Het is wel duidelijk: andere manieren van denken en samenwerken zijn nodig. Ben jij al klaar voor deze digitale revolutie? Of ben je nog niet voldoende wegwijs in de digitale tools die er voor jou en je organisatie toe doen?

In de 2-daagse cursus Tech-Savvy Assistant behandelen we 9 competenties, waarmee jij en je organisatie worden meegenomen in de nieuwe digitale wereld.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Secretaresse verminder werkdruk

Assistant, hoe verminder je werkdruk?

Werkdruk. Spanning. Stress. We hebben er allemaal wel eens mee te maken. En zo gek …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *