Het komt bij jou vaker voor: als managementassistent sta je steeds in het middelpunt van de belangstelling. Voor klanten, leveranciers, je collega”s en je manager, omdat ze iets van jou of jouw manager willen. Dat betekent dat jij efficiënt te werk wil gaan, en dus niet de hele dag ‘ja, maar…’ wil horen als je een antwoord geeft. In je werk ben je dus veel aan het overtuigen.
Omdat het merendeel van je boodschap helaas niet in de inhoud van je boodschap zit – maar door hoe je deze verpakt – is dat extra lastig. Managementassistenten die weten hoe zij die ‘verpakking’ invullen, merken dat ze veel minder weerstand ondervinden in het overtuigen van anderen en dat het veel makkelijker gaat.
Zet dus vaker je overtuigingstalenten in tijdens jouw gesprekken. Maar sta je wel altijd zo sterk in je schoenen en ga je die gesprekken wel vol zelfvertrouwen aan? Zou jij ook graag meer invloed hebben in jouw dagelijkse werk en daar zelf op willen sturen? Overtuigen wordt veel minder lastig als je weet hoe je de ‘verpakking’ kunt invullen.
Wat is dan die verpakking? Dit bestaat voor het grootste deel uit je looks. Looks zijn manieren om via je gezicht, je figuur, je lichaamshouding en andere socio-psychologische tactieken de boodschap te versterken.
Je zet ze in om je boodschap al over te dragen op een ander zonder dat je een woord hebt gesproken,waardoor er geen ja-maar meer komt… en dat betekent heel veel voor managementassistenten.
Maar hoe zet je dit dan in om anderen onzichtbaar te overtuigen zodat die meteen je antwoord aannemen? Drie tips om jouw looks in te zetten:
- Stem je zakelijke outfit af op je boodschap
Als je zakelijke outfit is afgestemd op je wat je wil “zeggen”, benadruk je wat je graag wil. Je laat die boodschap zien door middel van bijvoorbeeld je kleding. Dit maakt dat je gesprekspartner anders op je gaat reageren. Een mooi voorbeeld is het volgende: wanneer je van nature een streng gezicht hebt maar juist ‘samenwerken’ wilt uitstralen, helpt het je niet om veel zwart te dragen. Dit past immers niet bij jouw persoonlijkheid. Helaas kom je veel strenger over dan je graag zou willen. De kans is groot dat jouw collega”s, manager(s) en klanten afstandelijker reageren. Trek een kleurige of wat minder donkere outfit aan en je zult zien dat men een stuk positiever reageert. Ook voel je jezelf dan ook veel beter! - Zorg voor een aantrekkelijk gezicht
Dit kan je op verschillende manieren realiseren. Kies een hals in je bovenkleding die bij je gezichtsvorm past. Heb je een vrij lang gezicht, draag dan een ronde hals. Heb je een breed gezicht, draag dan een v-hals. Hiermee creëer je een ideaal gezicht dat automatisch “aantrekkelijker” wordt geschat. Het zorgt voor een respectvolle, gelijkwaardige samenwerking waar alle partijen wel bij varen. - Sta sterk in je schoenen
Als je dit voelt, overtuig je anderen gemakkelijker.Neem een krachtige houding aan (ook al zit je). Maak jezelf breder, want vrouwen hebben vaak de neiging om zich klein te maken en daarmee heb je meteen een achterstand. Dus als je zit, zelfs aan de telefoon, zet dan je beide voeten wat breder uit elkaar of ga wat breder zitten in je stoel en maak bredere handbewegingen. Je zult zien dat het invloed heeft op de ander.
Kortom, door het inzetten van je overtuigingstalenten zorg je voor de best mogelijke samenwerkingsrelatie tussen jou en je collega, manager, klanten en leveranciers waarvan je beiden veel profijt hebt.
Waarom zet niet elke managementassistente op deze manier haar overtuigingstalenten in, kun je je afvragen? De reden die ze vaak zelf noemen, is dat ze niet weten wat ze precies kunnen doen en hoe ze dat moeten doen. Of niet weten of ze wel het juiste doen. En het allerbelangrijkste… ze zijn er ook niet op getraind om het in te zetten.
Onthoud: het verschil maken zit vooral in kleine subtiele veranderingen die de ander niet meteen ziet. En als je dan als managementassistent hebt ervaren hoe het werkt, wordt het elke dag heel interessant om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk ja-maar krijgt en iedereen de richting opgaat die jij graag wilt.
Geschreven door: Chantal van den Berg, incompany trainer, Stallysh
Wil je meer leren over hoe je anderen overtuigt?
NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) is een krachtige methode om effectief te communiceren. NLP helpt je als management assistent meer bewust te worden van de mogelijkheden. Niet alleen leer je anderen beter te overtuigen, maar ook:
- Hoe kom ik over en welke invloed heb ik hierop?
- Wat is het effect van mijn communicatie en gedrag?
- Hoe zeg ik “nee” zodat ik er geen last van heb?
Na onze 3-daagse cursus NLP voor secretaresses communiceer je duidelijker en krachtiger. Je beïnvloedt en stuurt jouw eigen communicatie en daarmee ook het effect op anderen!