Hét blog voor de ervaren assistant

Waarom bedrijfskunde belangrijk is voor de toekomstgerichte management assistent

De motivatieconsultant dacht aan een medewerker in een organisatie, die als het ware ook bowlt. Alleen staan de kegels weliswaar opgesteld, maar wanneer hij wil gooien, blijkt er een laken dwars over de baan gespannen te zijn. Hij gooit de bal en hoort het geluid van omvallende kegels, maar kan niet zien hoeveel er zijn omgegooid. Als de consultant hem vraagt naar het resultaat, antwoordt hij: “Ik weet het niet precies, maar het voelde wel goed.”

(Bron: “Over Leiderschap” van Ken Blanchard)

Wat wordt er gevraagd van de future proof management assistent?
De management assistent van nu draagt graag optimaal bij aan de effectiviteit van haar manager. Sterker: dat wordt van haar verwacht. Was het vroeger zo dat van een management assistent slechts dienstbaarheid werd verwacht zonder mee te denken met het doel daarvan, nu is die balans aanzienlijk veranderd. Moderne managers verwachten een meedenkende houding en bijbehorend gedrag. Proactief meedenken en doen zijn tegenwoordig de meest belangrijke functie-eisen voor een management assistent, natuurlijk náást een professionele invulling van de management assistent-functie.

Pure noodzaak
Een beetje kennis en dus begrip van welke vraagstukken waar een organisatie of afdeling mee dealt, is dus voor de huidige management assistent eigenlijk pure noodzaak. Niet om de bedrijfsstrategie tegen het licht te houden of een beleidsplan te schrijven, maar wel om beter te begrijpen waar de manager zich inhoudelijk mee bezig houdt. Wat zijn de actuele vraagstukken, welke overwegingen leiden tot een oplossing, welke gevolgen hebben managementkeuzes voor andere onderdelen van de organisatie?

Natuurlijk met als doel om – vanuit een servicegerichte rol – beter in te kunnen spelen op waar de manager behoefte aan heeft. De huidige secretaresse- en management assistent-opleidingen zijn om deze reden behoorlijk aangevuld met bedrijfsgerichte vakken, zoals Marketing, PR en Management & Organisatie.

Organisatiekennis als belangrijke competentie
Over grenzen kijken met behulp van basiskennis, mee kunnen denken als dat gevraagd wordt (of misschien ook ongevraagd), inzicht krijgen in de samenhang tussen delen van uw organisatie: dat zijn meer en meer belangrijke competenties van professionele ondersteuners. Het resultaat daarvan is een meer adviserende rol en daardoor een grotere toegevoegde waarde voor de gehele organisatie.

Strike!
Die vernieuwde rol van de management assistent is uitdrukkelijk niet gericht op wedstrijdbowlen met de manager, met als doel om te winnen. Wél is het belangrijk de werp- en andere technieken van de manager beter te begrijpen en die nog professioneler te kunnen ondersteunen. Hierdoor wordt de toegevoegde waarde van de moderne management assistent steeds beter zichtbaar: op jouw bowlingbaan kun je hierdoor je eigen laken zelf wegtrekken! Strike!

Dit artikel is geschreven door Wilt Idema.

Verbeter je bedrijfskundig inzicht met de Secretary Management Master

Download brochure Secretary Management MasterJe weet nu waarom kennis van bedrijfskunde belangrijk is. Wil jij ook je manager beter adviseren en ondersteunen? Dan is de Secretary Management Master misschien wel jouw volgende stap.

Naast bedrijfskundig inzicht werk je ook aan belangrijke persoonlijke vaardigheden. Lees meer over deze opleiding

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Innoveren? Gebruik de tool Design Thinking (e-book)

De urgentie van innoveren Innoveren, we doen het momenteel massaal. Waar het voorheen dagenlange sessies …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *