Een jaar geleden twijfelde ik ontzettend of ik wel of geen opleiding zou (kunnen) volgen. Aangezien veel assistants precies dezelfde twijfels hebben, heeft Secretary Management Institute me gevraagd mijn verhaal te delen. Niet alleen over mijn twijfels, maar ook wat de keuze mij uiteindelijk gebracht heeft om de opleiding wél te volgen. Misschien helpt het je om jouw knoop door te hakken.
Welke opleiding heb je gevolgd? Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Ik heb 6 modules van de opleiding Persoonlijk Leiderschap voor de Professional Assistant gedaan. Ik heb hiervoor gekozen omdat bij mijn werkgever veel zou gaan veranderen qua werkwijze en aard van het werk voor al het ondersteunend personeel. Dit gaf voor vrijwel iedereen veel onrust: wat gaat er gebeuren, wat moet ik straks voor werk gaan doen, zie ik mijn huidige collega’s nog, enzovoorts. Ik heb de modules uitgezocht die in mijn ogen het best aansloten op deze/mijn situatie.“
Was er een drempel om je in te schrijven? Had je twijfels en zo ja, waarom?
“Ja, er was zeker een drempel. Mijn werk is niet expliciet secretaressewerk. Dat zou het uiteindelijk ook niet worden. Bovendien heb ik geen HBO-niveau vooropleiding. Dus zou ik het wel aankunnen?”
Je hebt contact gezocht met de opleidingsadviseurs. Welke vragen heb je gesteld?
“Dat laatste dus heb ik ook gevraagd aan de adviseurs. Daarnaast stelde ik vragen over (voor mij) onduidelijkheden op de website, vragen over studie-info die per module op de website werd aangeboden, over betalingen, overleg over dingen die mijn werkgever betreffen, enz.”
Wat vond je prettig aan het gesprek met de opleidingsadviseurs?
“Prettig was dat er altijd een vriendelijk, luisterend oor was. Nooit liet men merken dat ze mijn vragen onhandig vonden of vervelend. En er werd meegedacht over de mogelijkheden en van alles gemaild wat maar nuttig kon zijn voor me.”
Inmiddels heb je de opleiding afgerond. Hoe is jouw ervaring met onze opleiding? Wat is het belangrijkste wat je eruit hebt gehaald?
“Ik heb de modules als erg prettig ervaren, leerzaam, niet opdringerig, iedereen wordt in zijn/haar waarde gelaten. Je leert je valkuilen kennen. Dit alles is mede te danken aan de onze zeer prettige cursusleidster. Ook het contact met mensen uit andere bedrijven was prettig. Dan heb je vergelijkingsmateriaal en kun je elkaar helpen met voorbeelden en ben je even uit je eigen kringetje.
Ik heb hiervan meegekregen dat ik best op de goede weg ben, dat ik mijn voordeel kan doen met de tips en uitleg uit de modules en ik ben er vooral sterker van geworden. Ik had veel twijfels over de nieuwe situatie op het werk en heb mij daar mede door de cursus beter op kunnen voorbereiden.”
Wat is jouw ervaring in het algeheel met Secretary Management Institute?
SMI heeft mij goed gedaan.
Heb je nog een tip voor je collega’s uit het vak? Als ze twijfelen dan adviseer je ze om…
Als je twijfelt, bel dan zeker met de adviseurs! Zij kunnen je heel goed op weg helpen, meedenken en geen vraag is te gek.
Hartelijke groet,
Hetty Fonteijn
Management assistent
Twijfel je? Neem vrijblijvend contact op met ons
Wij danken Hetty hartelijk voor haar openheid. Ze verwoordt precies wat wij alle assistants bieden: een passende oplossing voor de vragen die je hebt. Geen commercieel verhaal, maar een persoonlijk groeitraject waarvan zowel jij als jouw organisatie sterker wordt.
Wij bieden een luisterend oor voor jouw persoonlijke situatie, wensen en behoeften. In vertrouwen ga je met ons het gesprek aan, zodat we gezamenlijk de juiste opleidingsbehoefte vaststellen en dit vertalen naar kansen en mogelijkheden. Wij schetsen een beeld van de opleiding en helpen je op alle mogelijke manieren om je twijfels weg te nemen. Daarbij zijn alle vragen zijn welkom! Welke keuze je ook maakt, het gaat erom dat het voor jou de juiste is.
Hartelijke groet van Bianca Swinkels en Marjan Muller,
Opleidingsadviseurs Secretary Management Institute