Hét blog voor de ervaren assistant

Kom beter uit de ‘online vergadercrisis’ met deze mindset

Een growth mindset helpt in tijden van crisis. Zo heeft de coronacrisis veel van ons gevraagd, iedereen moest zich flink aanpassen om op afstand te werken en… vergaderen. Je hebt vaak geen invloed op de veranderingen rondom een crisis, maar wel op hoe je ermee omgaat. De manier waarop je in het (werk)leven staat, oftewel jouw mindset, speelt hierin een grote rol.

Dr. Carol Dweck stelt dat er twee soorten mindsets zijn: de growth mindset en de fixed mindset. Welke mindset jij hebt, bepaalt jouw gedrag, gevoel en ontwikkeling.

De growth mindset

Wil jij jezelf graag persoonlijk ontwikkelen, bijvoorbeeld door jouw sparringstalent en notuleervaardigheden verder te verbeteren? Je hebt dan een growth mindset. Als jij beschikt over deze mindset, ga je actief op zoek naar uitdagingen en ga je deze eerder aan om jezelf te ontwikkelen. Je hebt dan écht een passie voor leren.

De fixed mindset

Ga jij niet graag uitdagingen aan, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je jouw vaardigheden niet verder kunt ontwikkelen? Je hebt dan een fixed mindset. Mensen met deze mindset geloven dat hetgeen waar ze goed in zijn bepaald is als kind. Zij denken dat deze vaardigheden niet te verbeteren zijn en blijven vaak bij de taken waar ze altijd al goed in zijn.

Hoe gebruik je de growth mindset tijdens een online vergadering?

Het is vast geen verrassing dat optimisme en ambitie – dus eigenschappen van de growth mindset – helpen om sterker uit een crisis te komen. De maatregelen van de coronacrisis zijn bijna allemaal opgeheven, maar online werken en vergaderen are here to stay.

Hoe ga je daar vanuit jouw growth mindset mee om? En hoe zorg je voor structuur tijdens een online overleg? SMI geeft jou als ondersteuner graag enkele tips om een online vergadering succesvol te laten verlopen:

  1. Spreek regels af; spreek samen af welk gedrag wenselijk is tijdens de vergadering. Je voorkomt hiermee dat mensen door elkaar heen praten of niet opletten.
  2. Regisseer de vergadering; houd de touwtjes in handen en zorg als regisseur dat iedereen zich aan de afgesproken regels houdt.
  3. Houd je doel voor ogen; bedank voorafgaand aan de vergadering wat het doel ervan is en werk hier gericht naartoe.
  4. Notuleer tijdens de vergadering; schrijf dingen die worden gezegd op en zorg dat er naderhand iets mee gebeurt. Je bereikt hiermee het doel van jouw vergadering.

Cursus Ondersteunen op afstand

Meer weten over ondersteunen op afstand?

Wil je, omdat jij beschikt over een growth mindset, graag meer tips om jouw rol als ondersteuner op afstand beter in te richten? Schrijf je dan in voor de cursus Ondersteunen op Afstand. Je leert tijdens deze cursus om efficiënt thuis te werken en om zelfverzekerd online aan de slag te gaan.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Netwerken - ondersteuners en secretaresses

Het nut van netwerken met secretaresse-vakgenoten

Je creëert regelmatig tijd in de agenda van jouw directeur zodat hij/zij naar netwerkbijeenkomsten kan …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *