Hét blog voor de ervaren assistant

Tech savvy zijn met Working out Loud

“Tech savvy zijn met Working out Loud”, wat een blogtitel hé? Gaan jouw oren daar van klapperen? Het klinkt ook vrij gecompliceerd. Dus die zin gaan we even ontrafelen.

Wat is Working out Loud?

Als je tech savvy bent – dus: digitaal vaardig en op de hoogte van de technologische ontwikkelingen – ben je op de hoogte van het principe Working Out Loud (WOL).

WOL is een transparante manier van werken met online kennisdelingen en het ophalen van kennis als doel. Het gaat dus om het inzichtelijk maken van je werk voor je collega’s of externen.

Het nut van Working Out Loud

Tech Savvy Assistant cursusWaar je vroeger je eigen positie versterkte door je kennis en netwerk vooral bij je te houden, want kennis is macht, is dat nu niet meer zo. Sterker nog, kennisdeling is macht. Dat werkt bovendien twee kanten op. Jij deelt meer informatie, en wordt als bijkomend voordeel sneller erkend voor je kennis, maar anderen doen dat ook, waardoor je veel belangrijke informatie voor handen krijgt. Zou je die niet hebben, dan loop je mogelijk kansen mis. Verder:

  • bevordert WOL de betrokkenheid;
  • bevordert WOL de samenwerking en;
  • helpt WOL organisaties sneller te leren.

Als je het vraagt aan Sicco de Ree, trainer bij de 2-daagse cursus Tech Savvy Assistant, is het op de hoogte houden van elkaar een must als het gaat om technologische ontwikkelingen. De ontwikkelingen gaan zó snel dat je elkaar nodig hebt om het bij te kunnen houden.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor werk in het algemeen. Het lijkt wel alsof ook dat maar blijft veranderen; nieuwe verwachtingen, werkvormen, idealen, vaardigheden, etc.

Waar begin je?

Moeilijk is het niet. Je moet gewoon beginnen! Kijk wel goed hoe je het kunt passen in je dagelijkse werkzaamheden. Je kunt WOL zowel online doen via Yammer (intern), via LinkedIn (extern) bijvoorbeeld of offline (intern). Begin bij jezelf:

  • Vertel over je werk. Waar werk je aan, wat leer je, wat vind je moeilijk en wat heb je reeds afgerond. Zo krijgen anderen inzicht in wat jij weet en waar je goed in bent. Bovendien, bouw je zo meteen aan je eigen branding.
  • Verwijs naar het werk van anderen en geef je feedback. Laat anderen weten waarom je iets interessant vindt.
  • Geef feedback en ga in discussie. O, wat vinden we dit vaak spannend. Tegelijkertijd laat je hiermee je mening zien over zaken en stimuleer je anderen deel te nemen aan het gesprek. Niks mis mee toch?
  • Vraag en beantwoord vraag. Laten weten dat je iets niet weet, is geen schande. Zelfs Einstein weet niet alles. Laat anderen jou ook helpen als je niet verder kunt of ergens te weinig kennis van hebt.
  • Stem, like, geef complimenten. Op social media platformen kun je op deze manier heel makkelijk laten weten wat je leuk vindt en waar je achterstaat.
  • Praat ook over de sociale dingen die gebeuren in de organisatie. Dat leuke bedrijfsuitje, verjaardag of wedstrijd mag je ook delen met anderen! Wellicht kies je hiervoor een ander platform.

Klinkt het allemaal nog wat hocus pocus-achtig en heeft jouw digitale vaardigheid een boost nodig? Ga van tech-suffy naar tech-savvy tijdens de 2-daagse cursus Tech-savvy assistent en leer alles over de digitale ontwikkelingen.

Cursus Tech-Savvy assistant

Cursus Tech-savvy assistant

Het is wel duidelijk: technologie dringt jouw vak binnen. Er zijn andere manieren van denken en samenwerken nodig binnen iedere organisatie.

Met de 2-daagse cursus Tech-savvy assistant bereid je je voor en laat je je niet inhalen door kunstmatige intelligentie, apps en tools. Je laat deze technologieën voor jou werken.

Lees meer over de cursus Tech-savvy assistant

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Digitale trends? Zet mens voorop

Wordt je organisatie steeds digitaler? Zet de werknemers voorop

Twee derde van de digitale projecten mislukt binnen organisaties. Ze leveren niet de beloofde verwachtingen. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *