Hét blog voor de ervaren assistant

Maak jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk!

Klanten verwachten steeds meer van leveranciers en collega’s verwachten veel van hun teamgenoten. Onderscheidende kracht is essentieel, want daarmee maak je jezelf een waardevolle persoon om zaken mee te doen. En onderscheidend zijn vind je niet zozeer in het werk wat je doet, jij bent immers goed in wat je doet en dat verwachten mensen ook. Waar je het wel vindt? In aandacht. Échte aandacht. Van mens tot mens. Human2Human is het antwoord! Dat heb je zelf in de hand en het levert je meteen een hoge gunfactor op.

Met de drie tips in dit artikel leg je alvast een stevige basis om te floreren als managementassistent. Het grote voordeel: je zet ze intern in voor collega’s en je gebruikt ze net zo makkelijk om klanten te laten merken dat ze belangrijk voor jouw bedrijf zijn. Waar het in de kern om gaat is dat je kiest voor aandacht op momenten of met inhoud die iemand het niet verwacht. Dan val je op en maak je jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Wees meer geïnteresseerd en minder interessant

Interesse tonen gaat verder dan alleen weten wat iemand voor werk doet. Bovendien vertellen veel mensen graag als je hen vraagt naar wat hen bezig houdt of waar ze enthousiast over zijn. Vragen is hier de sleutel tot aandacht, want als je zelf alleen maar aan het woord bent kom je een stuk minder geïnteresseerd over. Juist het beter leren kennen van de persoon geeft een contact meer jeu. Dat hoeft natuurlijk niet heel privé te worden, je blijft zakelijke contacten van elkaar. Persoonlijke interesses – denk: huisdieren, muziek, sport – zijn meestal al een bron voor leuke gesprekken. En je hebt meteen aanknopingspunten voor spontane contactmomenten. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel leest waarvan je weet dat een collega of klant het interessant vindt, dan is het een kleine moeite om diegene te tippen. Maar dan moet je dus wel weten wat iemand aanspreekt. De tijd die je er in investeert betaalt zich dubbel en dwars terug. Jij weet meer over je collega’s en klanten en zij weten dat absoluut te waarderen.

Op de hoogte zijn van wat er intern speelt is een must om collega’s echte aandacht te geven. Ja, in sommige gevallen vang je al van alles op bij de koffieautomaat. Veel beter is het om wat vaker iets meer tijd voor elkaar te nemen. Nodig een collega die je nog niet zo goed kent of al lang niet hebt gesproken uit voor een lunchwandeling, plan in je werkweek steevast een half uur om bij iemand aan te schuiven met een kop thee of neem de tijd om te kijken wat iemand op social media post. Werp bijvoorbeeld een blik op LinkedIn om te zien wat voor updates iemand heeft geplaatst, en wat je aanspreekt like je meteen of je zet er een enthousiaste comment bij.

Dat zelfde geldt voor klanten waar jij direct contact mee hebt. Door je te verdiepen en te laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent, kies je ook vanuit jouw functie voor klantenbinding. Spreek je een klant dan hoor je al van alles. Daarnaast zijn er tal van andere manieren om je te verdiepen en de klant nog beter te leren kennen. Lees bijvoorbeeld de vakbladen of -websites van branches waar jouw bedrijf zich op richt. Stel een Google Alert in op klantnamen, zodat je meteen op de hoogte bent als een bedrijf iets bijzonders doet. En volg de bedrijfs- en persoonlijke accounts op social media. Ook hier geldt: laat iets van je horen of tip een collega en gun hem of haar de kans om de klant op positieve wijze aandacht te geven.

Communicatiekracht

Bevlogen mensen. Van die types die een enorme dosis energie en enthousiasme uitstralen. Ze hebben een opgewekte tred, sprankelen als ze praten en wanneer ze aan het werk zijn. Ze genieten van contact met collega’s en klanten en je wordt er vrolijk van! En jij, ben jij een bevlogen type? Hoe stralend jij overkomt, is cruciaal voor een onuitwisbare indruk. Sterker nog: jouw indruk kleurt meteen alle volgende indrukken die je maakt bij dezelfde persoon. Zit dat goed, dan merk je dat iemand je tijdens volgende contactmomenten positiever beoordeeld en dat slaat niet zo snel om in een negatief beeld.

Onbewust merkt iemand aan jouw non-verbale communicatie meteen hoe de vork in de steel zit. Van top tot teen ‘zeg’ je van alles! Jouw lichaamstaal bepaalt voor 55 procent hoe jij overkomt, voordat je nog maar één woord gezegd hebt. Veel do’s en dont’s op dit vlak ken je ongetwijfeld: armen over elkaar is gesloten, niet naar iemand toedraaien is desinteresse, etc.

Een aantal andere zet ik graag voor je op een rij, handig voor jezelf en let ook eens op de ander in gesprekken:

  • Je hoofd in een rechte houding geeft aan dat je neutraal staat tegenover wat er gezegd wordt. Je hoofd schuin houden geeft juist een geruststellend en geïnteresseerd gevoel, maar pas op: het kan ook te lief overkomen. En dat wil je zakelijk niet. Een voorovergebogen hoofd is negatief, veroordelend.
  • Wil je sociaal en vertrouwd overkomen, kijk bij de ander dan met name naar het gebied tussen de ogen en de mond. Krachtig wordt het wanneer je kijkt naar het gebied tussen de ogen en het midden van het voorhoofd.
  • Glimlachen komt vriendelijk en open over. En vrijwel altijd reageert de ander ook met een glimlach, want lachen werkt aanstekelijk. Als je oprecht glimlacht, beweegt je hele gezicht mee. Beweegt alleen je mond, dan wil je je misschien niet openstellen voor een ander of je mening voor jezelf houden.
  • Een armhouding die voornamelijk bij mannen vrij veel voorkomt: allebei de handen achter het hoofd of in de nek houden, met ellenbogen die opzij steken. Een intimiderende, dominante houding. De persoon voelt zich zeker van zijn zaak en geeft aan: ‘Ik ben de beste!’. De vrouwelijke variant: handen in de zij zetten.
  • Je handpalmen laten zien toont dat je open en eerlijk bent. Je handen ‘verstoppen’ in je broekzakken of onder tafel geeft het tegenovergestelde weer. Een dakje maken met je handen geeft weer dat je vertrouwt op je gevoel in jezelf gelooft.

En dan nog als bonus de voeten. Die doen waar ze zelf zin in hebben, meestal heb je er geen erg in. Voeten wijzen – subtiel – de kant op waar jij naartoe wilt. Let er maar eens op: als je in een gesprek zit waar je je niet prettig voelt of dat je wilt afronden, dan wijzen je voeten minder of helemaal niet meer naar je gesprekspartner. Verloopt een gesprek positief, dan wijzen de voeten van jou en de ander naar elkaar.

Communicatiekracht is meer dan non-verbaal

Als je kijkt naar woordkeuze – voor 7 procent van belang in hoe je overkomt – zijn er talloze tips te geven. De drie belangrijkste soorten woorden om vanaf vandaag niet meer te gebruiken, of toch op z’n minst maximaal te beperken:

  1. Verkleinwoorden, ze maken wat je hebt te zeggen letterlijk kleiner en van minder waarde.
  2. Stopwoorden, heb je er een dan is de kans groot dat iemand soms vooral dat woord hoort en niet wat je echt te zeggen hebt.
  3. Twijfelwoorden, ze halen alle overtuigingskracht uit je verhaal. Vermijden dus die woorden zoals ‘eigenlijk’, ‘misschien’ en ‘zou kunnen’.

Bovenstaande gelden eveneens voor geschreven teksten. Goed om rekening mee te houden bij e-mails en verslagen.

Netvliesmanagement

Netvliesmanagement? In dit filmpje vertel ik je over het belang ervan.

Human2Human-aandacht gaat om de onverwachte contactmomenten, met een onverwachte boodschap en op onverwachte wijze. In beeld blijven zonder dat het altijd over werk gaat. Relatiebeheer dus, en dat past bij zowel collega’s als klanten. Kies voor een kleurrijke mix van online- en offline aandacht. De ene keer ziet iemand je, de volgende keer leest hij of zij iets wat jij hebt geschreven en weer een andere keer popt je naam op social media op. De mogelijkheden zijn talrijk, waardoor er een doeltreffende combinatie te vinden is die past bij jouw doelgroep en jouw bedrijf. Kies bovendien voor variatie aan inhoud, wees vindingrijk! Hoe blijf jij in beeld? Een rijke variatie aan mogelijkheden, kies voor een kleurrijke mix van 5 tot 7 manieren voor jouw netvliesmanagement.

Als je meer geïnteresseerd dan interessant bent krijg je gigantisch veel informatie en daarmee haakjes om iemand dit soort positieve aandacht te geven. Voeg daar jouw sprankelende communicatiekracht aan toe en je mag er gerust van uitgaan dat jij jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk maakt!

De aantrekkingskracht van maatschappelijke impact

Er is een stijgende lijn te zien als het gaat om aandacht voor mens, dier en milieu. Logisch, want de media staan vol met deze maatschappelijke thema’s en vanuit de samenleving neemt de druk om bij te dragen aan sociale en ecologische vraagstukken toe. Er is een grote verandering gaande, dat staat met zekerheid vast. En wil je interessant zijn en blijven voor klanten, dan kun je daar maar beter onderdeel van zijn. Ongeveer zeventig procent van de Nederlanders verwacht namelijk dat bedrijven zich inzetten voor maatschappelijke impact blijkt uit de Maatschappelijke Imago Monitor 2018.

Bijdragen aan maatschappelijke impact is een must als je onderscheidend en oprecht zaken wilt doen en daarmee onderdeel van zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk zijn. Het is de nieuwe standaard die zich manifesteert. Wereldwijd. Niks doen is echt geen optie meer. En daar kun jij als managementassistent een belangrijke rol in spelen. Het voortouw nemen met ideeën of anderen juist inspireren met dingen die jij als persoon doet voor mensen, dierenwelzijn of de planeet. Laat niks je daarin weerhouden. Om het met de wijze woorden van Loesje-van-de-posters te zeggen: poffertjes beginnen ook als druppel op een gloeiende plaat.

Daniëlle de Jonge is spreker, trainer en auteur van de bestsellers ‘Verleid de klant’, ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie’ en ‘Extreem klantgericht’. Als expert in eigentijdse klantrelaties helpt zij professionals en ondernemers met onderscheidende klantgerichtheid en commercie. Op 31 oktober 2019 geeft Daniëlle een lezing over zakelijk onweerstaanbaar worden tijdens De Assistant Power Class.

Wie ga je nog meer zien tijdens De Assistant Power Class?

  • Assistant Power Class 2019Olympisch kampioen snowboarden Nicolien Sauerbreij, een powervrouw met passie, gaat je vertellen over haar weg naar goud. De ups, maar ook de downs.
  • Rob Urgert is er ook bij. Je kent hem wellicht van het satirische programma ‘De Kwis’. Hij deelt zijn visie op creatief denken; één van de vijf toekomstcompetenties.
  • Jim Stolze neemt je mee in de technologische toekomst. Hoe blijf je bij? Hoe omarm je deze ontwikkelingen? En waar blijft de menselijke maat. Dat hoor je van hem!

Nieuwsgierig naar alle sprekers?

Bekijk het programma van Assistant Power Class

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

4 Tips: hoe keer je weerstand in je team?

Als coördinator of manager van een team doe je je best om alle neuzen dezelfde …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *