Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Communicatie » Digitale geletterdheid: dé skill van de 21e eeuw

Digitale geletterdheid: dé skill van de 21e eeuw

Secretaresse IT kennisBeroepen worden steeds technischer. Dat betekent dat wij als medewerker (en dus als mens) ook steeds technischer moeten leren denken. Alleen het consumeren van techniek is niet voldoende. Om mee te bewegen met de wereld om ons heen, bij te blijven in je vak en bewuste keuzes te maken, moeten we techniek begrijpen. Okay, een programmeur hoef je niet te worden, maar ook als secretaresse moet je werken aan je digitale geletterdheid.

Een voorbeeld: de docent in de klas

Is het haalbaar voor een docent om techniek niet te begrijpen en te willen omarmen? Ik vrees van niet. Het krijtbord is er gewoonweg niet meer. De docent van nu zal zich wel moeten verdiepen in technieken zoals het digiboard. En dat verdiepen gaat verder dan alleen maar er mee kunnen werken (consumeren), zo blijkt uit het volgende voorbeeld. De mensen die mij kennen weten dat ik twee zoons heb, beiden in hun blinkende puberende jaren. Onze jongste zoon kwam onlangs terug met dit – naar mijn mening – fantastische (en ondeugende) verhaal.

Zijn vrienden en hij hadden een tussenuur. Het was slecht weer en dus moesten ze zich binnen vermaken. Dat lukte uitstekend met de volgende app: SURE universal smart remote control. Een hele handige app, die is bedoeld om je huis in een “smart home” te veranderen. Hoe werkt het? Je verbindt met wifi en je verbindt met bijvoorbeeld je smart TV of je sonos box en kunt zo handig deze apparaten op afstand bedienen zonder allerlei verschillende afstandsbedieningen te moeten gebruiken. Welnu, ook het smart board op school is voor de jongens dus een eitje om te bedienen en kunnen ze gemakkelijk controle over het board “overnemen”. Dus door net buiten het klaslokaal te staan kunnen ze de docent even voor de gek houden door het beeld op “freeze” te zetten. Of gewoon een zelfgekozen Youtube filmpje laten afspelen. Het kan allemaal. En de docenten? Die snappen er geen snars van. Ze denken dat het board even “van slag is” en grijpen terug naar de boeken of nog erger: toetsen worden ter plekke uitgesteld, omdat de apparatuur niet mee werkt.

Techniek omarmen

Niet weten dat dit kan, betekent in dit geval ook dat je niet op het idee komt om het als oorzaak te zien dat jouw les wordt verstoord. Een mooi voorbeeld van hoe de puber, opgegroeid in een digitaal tijdperk, de docent (grotendeels van voor het digitale tijdperk) voorbij aan het streven is (of eerlijk gezegd al voorbij is). Op dat gebied zijn de rollen omgedraaid. De leerling is hier de meerdere qua kennis. De docent doet zijn/haar best om de techniek te gebruiken in de lessen om zo die connectie met de nieuwe generatie te maken, maar echt “omarmen” doen ze niet. Helaas haalt men daardoor niet de doelstelling om het verschil te maken in menselijke unieke vaardigheden. En natuurlijk zijn er docenten die de techniek wel begrijpen, dat realiseer ik me echt wel. Ze zijn jammer genoeg wel erg in de minderheid.

Terug naar het secretaresse vak. Wat betekent het voor jou?

Ook jouw rol verandert. De manager waar je voor werkt zal steeds meer zelf kunnen op digitaal vlak. Alleen het consumeren van techniek (kunnen werken in Excel, Word, Outlook, etc.) is niet meer voldoende. Het is nu de tijd om ook op adviserend vlak je rol te gaan invullen. Daarbij is kennis van technologie essentieel. Zomaar een paar vragen:

  • Wat is virtual reality en wat kan dit betekenen voor onze manier van werken?
  • Wat zijn cloud oplossingen en hoe kunnen ze het werk vereenvoudigen?
  • Waarom zie ik steeds meer persistant chat oplossingen opkomen (Slack, Spark, Teams, etc.) en kan ik daardoor iets anders laten vervallen (e-mail in dit geval)?
  • In hoeverre gaat kunstmatige intelligentie ons bedrijf (en mijn vak) binnendringen?

Tech-savvy definitieZorg dat je tech-savvy wordt

De antwoorden gaan je helpen te transformeren in je rol en maken helder wat jouw unieke talenten zijn, waarvan je zeker weet dat ze 100% menselijk zijn. Men spreekt veel over concurrentie van robots in de verschillende beroepen; zeker ook voor secretaresses. Digitale geletterdheid geeft je inzicht of die angst terecht is. Daarom mijn oproep om tech-savvy te worden. Het is een belangrijke 21ste eeuw vaardigheid. Voor iedereen en met name op dit moment voor de administratieve vakken, zoals het secretaresse vak. Zorg dat je digitale geletterdheid goed is, zorg dat je tech-savvy bent. Dat is mijn eenvoudige advies.

Geschreven door Liane Duit. Liane is Social Business Strategist bij Bossers & Cnossen en docent van de 2-daagse training Tech-savvy.
Bossers & Cnossen houdt zich bezig met ICT-oplossingen. Het landschap van ICT is altijd in verandering en zij veranderen mee. De nieuwste verandering is hun manier van werken. Zij zijn de organisatie design en transformatie partner die helpt bij het omarmen van sociale innovatie in organisaties. Ze adviseren en helpen directie en medewerkers met (nog) slimmer en socialer samen te werken. De IT tools maken een nieuwe stap in hun manier van werken mogelijk. Tools die eenvoudig te gebruiken zijn en het werkplezier enorm verhogen.

 

Wil jij bijblijven met de laatste IT-trends?

Ook voor secretaresses is het belangrijk om techniek te omarmen en om te weten welke apps, tools en technologieën jou kunnen ondersteunen. Tech-savvy worden, dus. Een must voor elke toekomstgerichte assistent. Wil jij bijblijven en zelfs voorop lopen?

Pak die voorsprong en meld je aan voor de 2-daagse training Tech-savvy Assistant.

Vertel mij meer over Tech-savvy Assistant

Over Secretary

Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Oordelen over een collega?

Ken je de communicatiemuur? Wat bedoeld is, is nog niet gezegd Wat gezegd is, is …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *