Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Organiseren » Minitraining delegeren

Minitraining delegeren

Effectief uw tijd beheren, betekent dat u taken delegeert aan anderen. Hierdoor spaart u tijd uit voor zaken die op dat moment een grotere prioriteit hebben. Delegeren wil zeggen, dat u taken overdraagt aan iemand die daartoe bevoegd is. Zou u zaken moeten delegeren?

Beantwoord de volgende vragen met ja of nee:
  1. Werkt u meer uren dan anderen in uw omgeving?
  2. Besteed u tijd aan het verrichten van taken voor anderen die zij zelf ook zouden kunnen doen?
  3. Stapelt het werk dat u niet afkrijgt zich op of hebt u problemen om deadlines te halen?
  4. Besteedt u meer tijd aan details dan aan planning en aan werkbegeleiding?
  5. Bent u bezig met details omdat u er plezier aan beleeft, hoewel iemand anders het net zo goed zou kunnen doen?
  6. Hebt u geen vertrouwen in de vaardigheden van anderen, zodat u bang bent ze meer verantwoordelijkheid te laten nemen?

Als u één van deze vragen met JA hebt beantwoord, neem dan het volgende advies ter harte. Waarom delegeren?

  • Om meer tijd voor belangrijke werkzaamheden beschikbaar te hebben
  • Om uw collega”s te ontwikkelen en te motiveren
  • Omdat anderen dingen beter kunnen dan uzelf

Wat houdt u tegen?

  • U bent niet in staat of bereid iets los te laten
  • U wilt niet: u doet graag alsof u het enorm druk hebt
  • Angst: anderen maken fouten en verwijzen naar u
  • Plezier in het werk: u houdt ervan uw handen ‘vuil’ te maken
  • Het kost tijd: het is vaak gemakkelijker om het ‘even’ zelf te doen

Wat moet u WEL delegeren?

  • Routinewerkzaamheden en daarmee samenhangende beslissingen
  • Afgeronde werkzaamheden die het gevoel geven iets gepresteerd te hebben
  • Werkzaamheden die anderen beter en eventueel goedkoper kunnen doen

Wat mag u NIET delegeren?

  • De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden
  • Werkzaamheden zonder begeleiding
  • Onplezierige werkzaamheden die echt onder uw eigen verantwoordelijkheid vallen

Over Layla Orsouw

Bekijk ook

Incompany training assistants

7 redenen waarom je kennis wilt maken met de Secretary Online Academy!  

Om je persoonlijke en professionele vaardigheden te verbeteren moet je oefenen. Oefenen, oefenen, oefenen. Een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *