In contact komen met de ander, aandacht krijgen, aandacht vasthouden, iets voor elkaar krijgen, iets veranderen, iets bestellen: communicatie is er altijd, overal, iedere dag. Communicatie is het meest geliefde onderwerp in (secretaresse) opleidingen, ook bij ons. Je raakt er nooit over uitgesproken en uitgeleerd. Omdat iedereen anders is en anders reageert, werken bepaalde tips bij de een wel en bij de ander minder.
Er is echter een aantal makkelijke methodes met afkortingen die vrijwel altijd werken. Kies vooral de afkorting die bij je past. Het gaat er vooral om hoe flexibel jij in staat bent je aan te passen…
Wees een OEN
OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
Wanneer je oprecht, open luistert en je oordeel uitstelt en dat écht doet (want dat is wel een klusje) dan merk je dat de informatie heel anders binnenkomt bij jou. Bemerk maar eens hoe vaak je al een gevoel hebt of een oordeel wanneer iemand iets begint te zeggen waar je het bijvoorbeeld niet mee eens bent.
Door eerlijk te zijn, bereik je vertrouwen en uit interesse luisteren en vragen stellen geeft een heel andere dynamiek dan wanneer je vragen stelt waarin je mening al hoorbaar is.
Laat OMA thuis
OMA: Opvattingen, Meningen en Adviezen
Wij zijn een ster in de ander adviezen te geven. Dit doen we vanuit een goede intentie, alleen komt het niet altijd zo over. En als jij al bezig bent een advies te maken in je hoofd, belemmer je je zelf om echt te luisteren (als een OEN).
Gebruik LSD
LSD: Luisteren Samenvatten Doorvragen
Je mag het gebruiken zoveel je wilt, want met aandacht luisteren en interesse hebben in je gesprekspartner is goud.
- Luister, laat zien dat je het gesprek volgt door oogcontact te maken, te knikken en ja te zeggen.
- Vat samen, hierdoor toets je of je het goed begrepen hebt en de ander heeft tijd om alles op een rijtje te zetten
- Vraag door, stel open vragen zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe inzichten.
Probeer de ‘waarom’ vraag te vermijden omdat daar vaak een oordeel in zit. Als je vraagt: waarom heb je die jurk aan? Dan voelt het voor de ander (kan het voor de ander voelen) dat jij een andere keuze zou hebben gemaakt. Dus vraag dan: hoe komt het dat je die jurk aan hebt of wat maakt dat je voor deze jurk hebt gekozen? Merk je het verschil?
Smeer NIVEA
NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander
Het NIVEA potje zit altijd in mijn tas en ik gebruik hem zo vaak (letterlijk en figuurlijk). Let maar eens op als je mensen hoort praten hoe vaak zij al invullen voor de ander, dat is zo vaak! Wederom de uitdaging om je mond te houden, je mening uit te stellen en blanco te luisteren. Het kost even wat tijd en als je je er bewust van bent dan gaat het steeds beter, zeker!
Dit blog is geschreven door Sabine Slagter, deelnemer van de cursus Overtuigend communiceren en adviseren.
Cursus Overtuigend Communiceren en Adviseren
Wil je anders, beter, duidelijker en doelgerichter communiceren als secretaresse? Na de 3-daagse cursus Overtuigend communiceren en adviseren – gegeven door docent Astrid Kies – groei je van secretaresse door naar een meer adviserende rol binnen jouw organisatie.
Je gaat zelfverzekerd aan tafel en word weer eigen baas over jouw werk en jouw resultaten. Je bespaart meer tijd en werkt effectiever!
Lees meer over de cursus Overtuigend Communiceren en AdviserenCursus Meesterlijk Communiceren
Wil je ook ervaren hoe ‘optimaal communiceren’ werkt? Na de 3-daagse praktijkgerichte cursus Meesterlijk Communiceren voor de Senior Management Assistent op HBO-niveau – gegeven door docent Manon Bongers – bereik je meer met wat je zegt en hoe je het zegt:
- Je kunt anderen jouw richting opsturen.
- Het voelt natuurlijk om de nieuwe technieken en inzichten te gebruiken.
- Jouw aandeel in besprekingen, vergaderingen, conflictsituaties en presentaties is hierdoor erg waardevol.
- Je leert bewust en scherp te luisteren.
- Je krijgt inzicht in je communicatieve blokkades en leert in lastige situatie in je kracht te staan.
Tip: lees ook het blog Meesterlijk communiceren: versterk je werkrelaties, geschreven door Manon Bongers
Lees meer over de cursus Meesterlijk Communiceren
Ik mis ANNA in dit rijtje. Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Ik hou nu al van ANNA Jos! Dank je wel.
Groet Astrid Kies
Geef een POEN is een alternatief (Positief toevoegen)
Maak je niet DIK (Denken in Kwaliteiten)