Hét blog voor de ervaren assistant

HR basics voor de assistant

Human Resources Management… het betekent letterlijk ‘beheer van menselijke productiemiddelen’. Elke medewerker binnen een organisatie is een human resource.

HRMIn het artikel over finance basics voor assistants, staat dat alle dingen waarin is geïnvesteerd bedrijfsmiddelen zijn, oftewel activa – of het nu om producten, winkel of website gaat… of mensen. Medewerkers zijn ook activa waarin geïnvesteerd is. Het is de bedoeling dat het rendement van deze activa groter is dan de kosten van het gebruik.

Dit klinkt akelig zakelijk, dus HR zal veelal de term menselijk kapitaal gebruiken hiervoor. Het is een dunne lijn waarop HR doorgaans moet balanceren; tussen een zakelijke benadering en een menselijke benadering. Niet een gemakkelijke positie.

Doel HRM

De doelstelling van HRM is de human resources zó te plannen en efficiënt te benutten dat bijgedragen wordt aan de groeistrategie van de organisatie. Ongeacht de bedrijfsgrootte, branche of structuur is er een aantal basisprocessen waarvan HR gebruik maakt:

  • werving en selectie
  • beloning
  • beoordeling
  • loopbaanontwikkeling
  • kennismanagement
  • begeleiding van uitstromende medewerkers
  • strategisch personeelsbeleid

Wat is jouw rol hierin?

Aanvankelijk was HR vooral transactioneel werk, zoals salarisadministratie en arbeidsvoorwaarden. Nu richt HR zich op strategische initiatieven, zoals fusies en overnames, talentmanagement, opvolgingsplanning, branche- en arbeidsverhoudingen, diversiteit en integratie. Hoewel de basisprocessen voor HR overal hetzelfde zijn, kan de inrichting ervan per organisatie verschillen.

Een assistant die inzicht heeft in HR-processen binnen haar organisatie kan vanuit haar rol bijdragen en haar support om het proces heen inrichten.

Voorbeeld: Een assistant die inzicht heeft in de bedrijfsstructuur en hoe alle bedrijfsprocessen verbonden zijn en samenwerken kan een belangrijke rol spelen voor HR in het onboarding proces van nieuwe directors of managers. De nieuwe executive begint beter voorbereid en kan sneller productief starten. Hij/zij wordt geholpen in het begrijpen van de cultuur, de mensen en de functie. Op deze manier worden assistants een aanwinst voor de productiviteit: ze gebruiken hun ervaring om nieuwe mensen te leren hoe de organisatie werkt en wat er van ze verwacht wordt.

Kennis van de business wordt steeds belangrijker

Assistants worden elke dag overspoeld met een vrijwel constante stroom van informatie vanuit alle disciplines (Finance, HR, Operations, Sales, Marketing, Communicatie, Legal, IT en Procurement). Deze stroom aan informatie maakt kennis van business steeds belangrijker;

  • het stelt de Assistant in staat de juiste prioriteiten te stellen;
  • het stimuleert verandering in denkpatronen (zoals support organiseren rond bedrijfsprocessen en niet alleen mensen) en innoverend vermogen (kansen zien en erop inspelen);
  • de next level assistant heeft zakelijk inzicht en zet deze kennis om in het effectief bijdragen aan de strategie van de organisatie.

Geschreven door Dania van Damme, docent van de 5-daagse opleiding Business Assistant

Dit is deel 4 van de reeks artikelen over het onderwerp Business Assistant:

Opleiding Business Assistant

Download brochure Business AssistantHet doel van deze 5-daagse opleiding is om jouw vak naar een hoger niveau te tillen. Wanneer je inzicht hebt in bedrijfsstructuren en -processen en een volledig geïntegreerd lid bent van een management team, draag je substantieel bij aan de productiviteit, performance en efficiency van executives, teams en bedrijven.

Je krijgt handvatten en modellen aangereikt waarmee je een sterke gesprekspartner wordt.

Bekijk de opleiding Business Assistant

Opleiding HR Assistent

Download brochure HR AssistentHet ondersteunen van de afdeling P&O/HR vergt extra kennis en vaardigheden naast jouw reguliere secretariële werkzaamheden. Van jou wordt verwacht dat je processen en systemen kent en op de hoogte bent van wetgeving.

Vaak ben jij het eerste aanspreekpunt voor jouw collega’s en sollicitanten. Iedereen verwacht dan ook dat je antwoord hebt op hun vragen. Met deze 2-daagse opleiding HR Assistent zorg je dat jouw kennis op het gebied van P&O optimaal is, zodat je een gedegen gesprekspartner bent.

Bekijk de opleiding HR Assistent

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *