Hét blog voor de ervaren assistant

Goede gastvrouw beste reclame voor bedrijf

Gasten ontvangen is een belangrijk onderdeel van je takenpakket. Dat belang wordt nog wel eens onderschat. Dat is zonde, want een tevreden bezoeker maakt gratis reclame voor je organisatie. De gastvrouw speelt daarin een belangrijke rol en bepaalt zelfs mede het bedrijfsimago.

De rol van de gastvrouw (of gastheer!) is bepalend voor de positieve indruk van de ontvangst bij een bezoeker. Of dat nu de receptioniste, de secretaresse of een hostess is, degene die de bezoeker verwelkomt en opvangt, bepaalt de eerste indruk. Het beeld dat de bezoeker heeft van de ontvangst bij een organisatie is cruciaal voor een positieve ontvangstbeleving. Dat is een van de conclusies van de achtste Nationale Ontvangst Barometer. Een professionele gastvrouw is zelfs medebepalend voor het bedrijfsimago.

Oogcontact met de gastvrouw
Van de tien factoren die deelnemers aan het onderzoek noemden die bepalend zijn voor een positief beeld van de ontvangst, is een vriendelijke gastvrouw de belangrijkste (79%). Daarna volgt een wat prozaïscher argument, namelijk voldoende parkeerruimte (62%). Maar op de derde plaats staat dan weer oogcontact met de gastvrouw (53%). Volgens de respondenten bent u een goede gastvrouw als u goed kunt communiceren (77%), gastgericht bent (76%), interesse toont (54%) en inlevingsvermogen heeft (46%). Heeft uw organisatie onvoldoende parkeergelegenheid, bijvoorbeeld omdat u in het stadscentrum zit,, troost u dan. Een gastvrouw die indruk maakt, kan zelfs die negatieve ervaring naar de achtergrond laten verdwijnen.

Bekijk de Powerdag voor Receptionistes

Bron: www.officerendement.nl

Over eduard van brakel

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

èèn Reactie

  1. Helemaal mee eens. Een gastvrouw (of -heer) is de eerste kennismaking met een bedrijf, en dit moet gewoon goed zijn.
    Leuk artikel!
    Groet,
    Henriette

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *