Hét blog voor de ervaren assistant

Effectief beïnvloeden door lichaamshouding en taalgebruik

Invloed hebben. Sommige mensen dromen er van om veel invloed te hebben, anderen verafschuwen het. Het staat buiten kijf dat we allemaal bezig zijn met het beïnvloeden van anderen, net zoals wij allemaal beïnvloed worden door anderen. Wij mensen zijn immers sociale wezen en al ons gedrag heeft invloed op hoe anderen op ons reageren, en onze mindset heeft invloed op hoe wij op anderen reageren.Beinvloeden is eigenlijk niets anders dan op de juiste manier communiceren met anderen. En op de juiste manier communiceren is communiceren op een manier dat die ander doet wat jij wilt, of dat je krijgt van die ander wat jij wilt. Om dat te bereiken is het belangrijk dat je op hetzelfde level zit als die ander.Spiegelen
Om snel op hetzelfde level te komen is het handig als je jouw gesprekpartner kunt spiegelen. Dat betekent dat je de lichaamshouding van de ander overneemt. Zit je gesprekspartner met zijn of haar rechterbeen over het linkerbeen, dan doe jij dat dat ook. Als de ander met zijn of haar “handen spreekt” – dus veel beweegt, dan doe jij dat ook. Knikt de ander veel in gesprek dan doe jij dat ook. Heeft de ander iets in de linkerhand, dan pak jij ook iets in je linkerhand. Daardoor sluit je volledig aan bij de houding van je partner, en alleen dat al zorgt dat de communicatie gemakkelijker verloopt.Kijk maar eens naar gesprekken tussen mensen die heel erg goed met elkaar klikken, op een natuurlijke manier staan of zitten zij in dezelfde houding, en ook zal de toon waarop het gesprek gevoerd wordt hetzelfde zijn. Op een natuurlijke manier hebben zij een topinteractie met elkaar. In de NLP heet dat rapport hebben.Het mooie van dat rapport is dat je daarmee het gesprek kunt gaan leiden. Als jij zorgt voor goede interactie door je lichaamshouding aan te passen, dan kun je zelf de leiding nemen door je lichaamshouding steeds iets te veranderen. De ander zal jou dan gaan volgen, waardoor je eigenlijk al bent begonnen met beïnvloeden.Tip:
Oefen met een goede collega, of je partner in het spiegelen van de lichaamshouding, totdat het een natuurlijk proces voor je wordt.Valkuil:
Pas op met spiegelen als iemand erg triest, verdrietig, boos of verdrietig is. Als je de lichaamshouding van iemand die triest is, overneemt, dan ga je jezelf ook triest voelen. Zeg dan tegen die andere: “hou je hoofd omhoog”, en doe dat zelf ook, zodat je gelijk de leiding neemt en niet meegezogen wordt in de triestheid van de ander.Taalgebruik
Om het rapport nog beter te maken en om de ander nog beter te beïnvloeden is het zaak om aan te sluiten bij het taalgebruik van een ander. Want misschien is het je wel eens opgevallen dat sommige mensen “Ik zie je later”, zeggen bij het afscheid, terwijl anderen “Ik hoor van je”, zeggen. Deze mensen communiceren vanuit verschillende zintuigen. De ene vanuit het visuele (Ik zie je – zien – kijken) en de andere vanuit het auditieve (ik hoor van je – luisteren – horen).Als je iemand wilt overtuigen van jouw plan en de ander zegt : “Ik zie het niet helemaal voor me”, dan kun je daarop reageren met “Ok, zal ik het voor je uittekenen?” of met “Op welke manier kan ik het voor je verhelderen?”. Dan sluit je aan bij het visuele zintuig van die ander, waardoor je communicatie soepeler verloopt.Als je in dit geval zou antwoorden met: “Dan beschrijf ik het nog een keer voor je”, dan begrijpt de ander je niet. Want het antwoord is gegeven vanuit het auditieve zintuig, terwijl de ander spreekt vanuit het visuele zintuig. Ook als je zegt “dat gevoel had ik al” om daarmee begrip te tonen voor die ander, dan sluit je niet aan. Want gevoel is een ander zintuig, namelijk kinesthetisch (gevoel-voelen).Pas als je zowel in taalgebruik als in lichaamshouding goed aansluit bij je gesprekpartner, dan kun je effectief communiceren, en daarmee effectief beïnvloeden.Tip:
Luister goed naar de woorden van een ander om te horen welk zintuig die ander gebruikt in de communicatie. En gebruik dan woorden die daarbij aansluiten.

Voorbeeld van taalgebruik en het zintuig dat erbij hoort:

Visueel
(V)

Auditief
(A)

Kinesthetisch
(K)

Auditief Digitaal
(Ad)

Zien
Beeld
Kijken
Schijnen
Helder
Ophelderen
Schitterend
Uitblinken
Schetsen
Inzicht
Uitzicht
Aftekenen
Tekenend
Zichtbaar
Gezichtspunt
Kleurrijk
Inkleuren

Horen
Klinken
Luisteren
Toon
Weerklank
Klankbord
Ongehoord
Aanhoren
Toehoorders
Beluisteren
Ontluisterend
Afvragen
Afratelen
Ongevraagd
Kletskous
Eentonig
Sprakeloos

Doen
Voelen
Gevoel
Oppikken
Zwaar
Stortvloed
Onderdrukken
Paniek
Gewicht
Trilling
Lauw
Aangrijpen
Drukkend
Warm
Raken
Aanpakken
Overladen

Verstand
Ervaring (ook K)
Begrijpen
Denken
Leren
Verwerken
Beslissen
Motiveren
Overwegen
Veranderen
Opmerken
Ongevoelig
Duidelijk
Snappen
Kennen
Vragen
Realiseren

Op de hoogte blijven via onze nieuwsbrief? Meld je dan aan!

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Tips Microsoft Office secretaresse

Waarom proberen tot niets uitloopt en slechts bij proberen blijft

Je wilt het graag anders doen en gaat het ‘proberen’ vervolgens ook het echt anders …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *